Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-08, 00:09
  #10129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jag är tydligen såpass dum att jag missförstod ditt något otydliga inlägg.
Tydligen är jag inte ensam i min enfaldighet.
Otydlig om man inte orkar läsa från början.
Citera
2021-08-08, 10:19
  #10130
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Apropå idioter, detta var en rolig kommentar till artikeln.
Undrar18:07
Jag har en fråga relaterat till artikeln om bovakten Mikael.

Om han nu tjänar ungf 110kr per timme och jobbar i 12 timmar, då tjänar han ungf 1320kr per dag. Och i månaden blir det då ungf 39 000kr.

Har jag missat något? 39 tusen är absolut inte lite
Jo det är rätt lite för att arbeta 30 dagar i månaden 12h per dag som behövs för att ditt exempel ska fungera.
Även om det säkert finns hårt slitande egen företagare som arbetar de timmarna för lägre lön.
Citera
2021-08-08, 10:21
  #10131
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja något verkar det som lockar honom ändå, när han kunde ställt sig och flippat burgare på mcDonalds för en högre lön

Med all sannolikhet är han och hans arbetsgivare inte fackligt anslutna då han ligger under minimilön i de flesta avtal
Arbetsgivaren har kollektivavtal med SEKO men tydligen helt fel sorts avtal.
Citera
2021-08-08, 10:25
  #10132
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Arbetsgivaren har kollektivavtal med SEKO men tydligen helt fel sorts avtal.
Killen måste helt enkelt gå med i facket, vad jag förstår. I dessa artiklar borde tidningarna hjälpa de anställda och ringa facket. Det vore intressant för läsarna. Nu hänger allt i luften.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-08 kl. 10:29.
Citera
2021-08-08, 10:48
  #10133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Jo det är rätt lite för att arbeta 30 dagar i månaden 12h per dag som behövs för att ditt exempel ska fungera.
Även om det säkert finns hårt slitande egen företagare som arbetar de timmarna för lägre lön.
Det är fortfarande inte mitt exempel..
Citera
2021-08-08, 11:22
  #10134
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Det är fortfarande inte mitt exempel..
Du presenterade det i tråden utan att fundera på rimligheten. Så du ansåg att det var ett bra exempel.
Citera
2021-08-08, 11:53
  #10135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Du presenterade det i tråden utan att fundera på rimligheten. Så du ansåg att det var ett bra exempel.
Jag presenterade det i tråden för att det var ett bra exempel på en idiot.
Citera
2021-08-15, 23:43
  #10136
Medlem
megacoolmans avatar
"Svenska" Robina åkte till Afghanistan på semester mot UD's rekommendationer.
Nu kommer hon inte hem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gar-inte-ga-ut

"Hon och hennes man planerade resan för flera månader sedan. Tanken var att trebarnsfamiljen skulle tillbringa sin föräldraledighet med familjen i Kabul, med hemresa bokad till den 26 augusti."


Varför åker man på semester till ett land man flytt från för att det var för farligt att vistas där?
Och varför gör man det trots att UD har avrått från det sedan 2006.

Varför gråter man ut i kvällspressen när man inte kommer hem igen?
Citera
2021-08-16, 02:10
  #10137
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman

Varför åker man på semester till ett land man flytt från för att det var för farligt att vistas där?
Och varför gör man det trots att UD har avrått från det sedan 2006.

Varför gråter man ut i kvällspressen när man inte kommer hem igen?
Jag förstår att dina frågor är retoriska men ibland känns det skönt att tala klarspråk. Man åker tillbaka för att det var lögn från början till slut att man behövde asyl i Sverige. Det var lögn att man inte fann någon säker plats mellan Sverige och Afghanistan. När man sen, med lögnerna som grund, fått uppehållstillstånd i Sverige kan man agera utifrån verkligheten och åka hem på besök och semester och vad det nu kan vara.

Anledningen till att gråta ut i kvällspressen är förstås att man skall få hjälp att ta sig ifrån Afghanistan nu när skiten kollapsat igen. Det har vi också sett förr när pissländer kollapsar och en massa "svenskar" plötsligt vill ha hjälp "hem". Kommer snart i Libanon.

Personen i fråga är alltså inte alls någon idiot utan en förslagen bedragare och lögnare som nu återigen vill parasitera på svenskarna goda vilja. Vilket media förstås gärna hjälper till med.
Citera
2021-08-16, 12:24
  #10138
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag förstår att dina frågor är retoriska men ibland känns det skönt att tala klarspråk. Man åker tillbaka för att det var lögn från början till slut att man behövde asyl i Sverige. Det var lögn att man inte fann någon säker plats mellan Sverige och Afghanistan. När man sen, med lögnerna som grund, fått uppehållstillstånd i Sverige kan man agera utifrån verkligheten och åka hem på besök och semester och vad det nu kan vara.

Anledningen till att gråta ut i kvällspressen är förstås att man skall få hjälp att ta sig ifrån Afghanistan nu när skiten kollapsat igen. Det har vi också sett förr när pissländer kollapsar och en massa "svenskar" plötsligt vill ha hjälp "hem". Kommer snart i Libanon.

Personen i fråga är alltså inte alls någon idiot utan en förslagen bedragare och lögnare som nu återigen vill parasitera på svenskarna goda vilja. Vilket media förstås gärna hjälper till med.

Läsarna får också reda på att folk reser dit under föräldraledighet, även om det inte var huvudsyftet med artikeln att informera om just det.
Citera
2021-08-16, 20:04
  #10139
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Läsarna får också reda på att folk reser dit under föräldraledighet, även om det inte var huvudsyftet med artikeln att informera om just det.

Fast föräldraledighet är du väl ändå fri att spendera var du vill? Inget bidragsbrott, om det är det du åsyftar.
Citera
2021-08-17, 14:02
  #10140
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Fast föräldraledighet är du väl ändå fri att spendera var du vill? Inget bidragsbrott, om det är det du åsyftar.
Nej, det är inget bidragsbrott att ta ut föräldrapenning i Afghanistan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback