2013-08-06, 20:51
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Det framgick inte om dom verkligen vände i entren eller om Mamma och Pappa snål betalde biljetten.

Vad vill sånna här människor få ut av att ringa till Aftonblaskan och grina ut? Tror dom på riktigt att djurparken ska knäböja inför hela Sverige och ge dom årskort bara för att en praktikant från Aftonblaskan ringer?

Win win!

Familjen får någon tusenlapp för att medverka, Aftonbladet rör upp känslor hos läsarna.

Jag undrar varför familjen reste till djurparkan om de inte hade råd med biljett för tjejen. Trodde de att parken skulle avrunda nedåt med 3 cm? Eller mätte de inte överhuvudtaget?
Citera
2013-08-06, 21:58
Medlem
Muertosans avatar
"Har du någon förståelse för att det kan kännas kränkande för längre barn?
– Nej, jag har absolut ingen förståelse för det, säger Lars Davås."

Äntligen en chef som inte skyller alltihop på sin personal utan säger som det är.
Citera
2013-08-07, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muertosan
"Har du någon förståelse för att det kan kännas kränkande för längre barn?
– Nej, jag har absolut ingen förståelse för det, säger Lars Davås."

Äntligen en chef som inte skyller alltihop på sin personal utan säger som det är.

Dock säger han även:
Citat:
Han anser att de har en generös inställning till barnfamiljer och jämför med andra parker som tar betalt för barnen. Gränsen på en meter känns mest rättvis.

Vi kan väl jämföra med Sveriges övriga djurparker:

Kolmården: Under 3 år - gratis, 3-12 år - barnpris (299 kr istället för 399 kr)
Borås Zoo: Under 4 år - gratis, 4-14 år - barnpris (160 kr istället för 230 kr)
Skansen: Under 6 år - gratis, 6-15 år - barnpris (60 kr istället för 150 kr)
Skånes djurpark: Under 4 år - gratis, 4-15 år - barnpris (70 kr istället för 180 kr)
Nordens Ark: Under 5 år - gratis, 5-17 år - barnpris (70 kr istället för 210 kr)
Orsa Björnpark: Under 3 år - gratis, 3-12 år - barnpris (150 kr istället för 225 kr)
Järvzoo: Under 5 år - gratis, 5-15 år - barnpris (95 kr istället för 210 kr)
Frösö Zoo: Under 5 år - gratis, 5-12 år - barnpris (100 kr istället för 200 kr)
Lycksele Djurpark: Under 3 år - gratis, 3-17 år - barnpris (120 kr istället för 160 kr)
Djurparken i Helsingborg: Under 3 år - gratis, 3-14 år - barnpris (50 kr istället för 100 kr)
Ystad Djurpark: Under 2 år - gratis, 2-? år - barnpris (100 kr istället för 145 kr)
Parken Zoo: Under 3 år - gratis, 3-16 år - barnpris (195 kr istället för 265 kr)
Furuvik: Under 3 år - gratis, 3-12 år - barnpris (169 kr istället för 199 kr)

Ingen av dem kräver lika mycket i entré för barn som för vuxna (och på nästan hälften av dem skulle hon ha gått in gratis). Nu är förvisso parken på Öland både en djurpark och ett nöjesfält och för nöjesfält brukar det vara lite andra regler. (Den enda i listan som är båda delarna är Parken Zoo.)
Skulle jag lista nöjesfälten också skulle det förvisso inte längre vara lika barockt, men deras inträde är verkligen inte generöst.

Bara för att jämföra med de större nöjesparkerna: Liseberg tar fullt inträde för över de som är över 110 cm, Grönan har fritt inträde för de som är under 7 år och Skara Sommarland kör också med 100 cm.

Med det sagt får givetvis familjen skylla sig själva eftersom reglerna på 1 m står klart och tydligt på hemsidan, men chefens uttalande får mig att dumförklara honom också.
Citera
2013-08-07, 08:19
Medlem
Moffins avatar
Jag tycker det känns lite märkligt med en längdgräns även om det är så på andra ställen. Varför har man inte bara gratis för alla under en viss ålder, nöjesfält eller ej? På något sätt känns det liksom konstigt att Lisa 6 år får gå in gratis för hon är skitkort, medan det för Kalle, 3 blir fullpris.

Någon som vet anledningen till att det är såhär? Min gissning är att efter ett viss mått får man "tillgång" till lite dyrare attraktioner som parkägarna inte vill att man åker gratis på. Men samtidigt har jag för mig att minimigräns i princip aldrig är lägre än 140 så ja..
Citera
2013-08-07, 09:34
Medlem
Jaha, då var det dags igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17252597.ab

Vad jag vet så är det inga seriösa tatuerare som tatuerar personer under 18 år.
Citera
2013-08-07, 09:54
Medlem
Tob-i-ass avatar
jisses..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17253932.ab
Citera
2013-08-07, 09:58
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag tycker det känns lite märkligt med en längdgräns även om det är så på andra ställen. Varför har man inte bara gratis för alla under en viss ålder, nöjesfält eller ej? På något sätt känns det liksom konstigt att Lisa 6 år får gå in gratis för hon är skitkort, medan det för Kalle, 3 blir fullpris.

Någon som vet anledningen till att det är såhär? Min gissning är att efter ett viss mått får man "tillgång" till lite dyrare attraktioner som parkägarna inte vill att man åker gratis på. Men samtidigt har jag för mig att minimigräns i princip aldrig är lägre än 140 så ja..

Visst kan det tyckas märkligt med längdgräns, men samtidigt blir det lite märkligt med åldersgräns också. Då hade historien kunnat handla om att familjen gråtit ut om att flickan fyllt år för tre dagar sen och nu var tvungen att betala inträde, och de ville att nöjesparken skulle göra ett undantag.

Gränser är gränser, och de är stela. Men informationen står klart och tydligt på hemsidan, och har man inte råd så är det tufft läge. Då får man spara mer eller göra något annat, inte förnedra sig med att visa upp sin familj i Aftonbladet.
Citera
2013-08-07, 10:07
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRMLSCRM
Jaha, då var det dags igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17252597.ab

Vad jag vet så är det inga seriösa tatuerare som tatuerar personer under 18 år.

Exakt. Hon är sjutton. Det var första striken. Två: den kostade 1200:-. Kolla storleken. Min minsta, 2x6 cm, kostade 1800:-. Man kanske inte ska ta den billigaste tatueraren, typ.
Senast redigerad av LinLin 2013-08-07 kl. 10:12.
Citera
2013-08-07, 10:08
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tob-i-as
jisses..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17253932.ab

"Polisen säger att det var väldigt varmt i bilen och att flickan var helt röd och svettig.

- Det är också dumheter. Detta var klockan fem på eftermiddagen och jag hade öppnat båda rutorna en springa så det var korsdrag. Det var inte särskilt varmt ..."

Hon har alltså gått på myten att det blir svalt och skönt bara man öppnar några fönster en springa. Den där skatan kan sätta sig i bilen en varm sommardag i en timme med fönsterna öppna en springa så ska vi se hur länge hon orkar vara med.
Citera
2013-08-07, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Hur svårt ska det vara att förstå att ålder på ett sånt litet barn är svårt att verifiera medan längden är lättare att kolla upp? Hur många i åldern 3-7 år har med sig ett pass, legitimation eller födelsebevis osv? Står det "Barn under 7 år går in gratis" så kommer alla barn, oavsett om de är 7, 8 eller 9 år uppges vara yngre än 7 år för att få gå in gratis.

Anledningen till att man går på längd är för att det även ges tillgång till åkattraktioner och då behöver man vara minst över 1 meter för att kunna ta del av allting.
Citera
2013-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinLin
Exakt. Hon är sjutton. Det var första striken. Två: den kostade 1200:-. Kolla storleken. Min minsta, 2x6 cm, kostade 1800:-. Man kanske inte ska ta den billigaste tatueraren, typ.

Så sant, inte ens när jag började tatuera mig för över 10 år sedan kunde man få något i den storleken för det priset
Citera
2013-08-07, 13:14
Medlem
DenTrasigaApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRMLSCRM
Så sant, inte ens när jag började tatuera mig för över 10 år sedan kunde man få något i den storleken för det priset

Man kan få något i den storleken för det priset. Fast ofta blir det nog som i detta fallet...
För övrigt tycker jag att bilden hon ville ha är rätt ful den också, inte ens om det vore bra gjort hade det varit en schysst tatuering.
Senast redigerad av DenTrasigaApan 2013-08-07 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in