Citat:
Ursprungligen postat av
Muertosan
"Har du någon förståelse för att det kan kännas kränkande för längre barn?
– Nej, jag har absolut ingen förståelse för det, säger Lars Davås."
Äntligen en chef som inte skyller alltihop på sin personal utan säger som det är.
Dock säger han även:
Citat:
Han anser att de har en generös inställning till barnfamiljer och jämför med andra parker som tar betalt för barnen. Gränsen på en meter känns mest rättvis.
Vi kan väl jämföra med Sveriges övriga djurparker:
Kolmården: Under 3 år - gratis, 3-12 år - barnpris (299 kr istället för 399 kr)
Borås Zoo: Under 4 år - gratis, 4-14 år - barnpris (160 kr istället för 230 kr)
Skansen: Under 6 år - gratis, 6-15 år - barnpris (60 kr istället för 150 kr)
Skånes djurpark: Under 4 år - gratis, 4-15 år - barnpris (70 kr istället för 180 kr)
Nordens Ark: Under 5 år - gratis, 5-17 år - barnpris (70 kr istället för 210 kr)
Orsa Björnpark: Under 3 år - gratis, 3-12 år - barnpris (150 kr istället för 225 kr)
Järvzoo: Under 5 år - gratis, 5-15 år - barnpris (95 kr istället för 210 kr)
Frösö Zoo: Under 5 år - gratis, 5-12 år - barnpris (100 kr istället för 200 kr)
Lycksele Djurpark: Under 3 år - gratis, 3-17 år - barnpris (120 kr istället för 160 kr)
Djurparken i Helsingborg: Under 3 år - gratis, 3-14 år - barnpris (50 kr istället för 100 kr)
Ystad Djurpark: Under 2 år - gratis, 2-? år - barnpris (100 kr istället för 145 kr)
Parken Zoo: Under 3 år - gratis, 3-16 år - barnpris (195 kr istället för 265 kr)
Furuvik: Under 3 år - gratis, 3-12 år - barnpris (169 kr istället för 199 kr)
Ingen av dem kräver lika mycket i entré för barn som för vuxna (och på nästan hälften av dem skulle hon ha gått in gratis). Nu är förvisso parken på Öland både en djurpark och ett nöjesfält och för nöjesfält brukar det vara lite andra regler. (Den enda i listan som är båda delarna är Parken Zoo.)
Skulle jag lista nöjesfälten också skulle det förvisso inte längre vara lika barockt, men deras inträde är verkligen inte generöst.
Bara för att jämföra med de större nöjesparkerna: Liseberg tar fullt inträde för över de som är över 110 cm, Grönan har fritt inträde för de som är under 7 år och Skara Sommarland kör också med 100 cm.
Med det sagt får givetvis familjen skylla sig själva eftersom reglerna på 1 m står klart och tydligt på hemsidan, men chefens uttalande får mig att dumförklara honom också.