• 1
  • 2
2007-06-06, 12:16
Medlem
ManUniteds avatar
Är inte så insatt i linux os så jag vet inte vad som är skillnaden mellan dom....
Har en amd64 så jag tänkte skaffa mig ett 64-bitars linux på den ena partitionen. Är mest tänkt att användas till surf, film och musik. Lite mediafunktioner osv. Får gärna vara lite flashigt.....snygga menyer, ikoner m.m.
Gärna lätthanterligt med, i tidigare 32-bit ver. av linux så har det varit mycket skrivande. Det vill jag helst skippa så mycket som möjligt.

mvh manunited
Citera
2007-06-06, 14:59
Medlem
Sigmaswes avatar
Rekommenderar baserat på dina krav Ubuntu. Det mesta i Ubuntu kan hanteras via menyer, och man slipper i mångt och mycket pilla med terminalen. Om du vill ha lite flashiga effekter kan du installera Beryl, som är ett mycket coolt program. Vill du veta mer om Beryl kan du ta dig en titt på tex YouTube där en mängd demonstrationer finns.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

http://www.beryl-project.org/
Citera
2007-06-06, 15:14
Medlem
blueCommands avatar
Rekommenderar dig att köra på 32-bit om du är nybörjare då Flash finns inte för 64, och det vill du väl inte vara utan?
Citera
2007-06-06, 18:04
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Rekommenderar dig att köra på 32-bit om du är nybörjare då Flash finns inte för 64, och det vill du väl inte vara utan?

Men det finns vägar runt detta. Många 64-bitars användare instalelrar 32-bitars Firefox för att få Flash att funka.
Men jag rekomenderar trots detta att ändå som nybörjare installera 32-bitars versioner av GNU/Linux.
Citera
2007-06-06, 22:02
Medlem
Vrövhåls avatar
Utöver Ubuntu är även openSUSE ett bra alternativ om man vill ha ett välfungerande system utan att behöva mecka så mycket med det.
Citera
2007-06-10, 00:31
Medlem
Jag gillar Fedora Core 7. Installerade det för några dagar sen och har inte hittat någonting att klaga på, och det brukar jag göra med det mesta annars

Men jag sitter på Ubuntu 7.04 just nu och tycker också det är enkelt och sådär.

exton har ju en hel del lättförståeliga versioner på modersmålet:

http://linux.exton.net
Citera
2007-06-10, 22:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Men det finns vägar runt detta. Många 64-bitars användare instalelrar 32-bitars Firefox för att få Flash att funka.
Men jag rekomenderar trots detta att ändå som nybörjare installera 32-bitars versioner av GNU/Linux.

Har man mindre än 1 Gb minne så är det bättre att installera 32 bits eftersom 64-bits versioner slösar betydligt mer på minnet och lämpar sig därför bättre på maskiner med 2 Gb eller mer.
Citera
2007-06-10, 22:07
Medlem
Rizados avatar
Måste säga Kubuntu. Ubuntu är enkelt och bra men KDE är verkligen mycket bättre än ubuntus gnome imo. KDE är så mycket mer praktiskt.
Citera
2007-06-10, 23:49
Medlem
Citat:

Vad är vitsen med att köra 64-bitars OS om man hela tiden tvingas kapitulera och använda 32-bits mjukvara.

Citat:

Jo. Jag har svårt att tänka mig någon som jag skulle rekommendera 64-bits linux.
Citera
2007-06-11, 22:25
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har man mindre än 1 Gb minne så är det bättre att installera 32 bits eftersom 64-bits versioner slösar betydligt mer på minnet och lämpar sig därför bättre på maskiner med 2 Gb eller mer.

Kan du komma med en vettig url som bevisar detta?
Citera
2007-06-12, 03:29
Medlem
Ruskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Kan du komma med en vettig url som bevisar detta?

Ja det skulle faktiskt vara spännande, vill också veta varför det skulle vara så.

Har personligen kört både 64 och 32 bitars versioner på min burk med enbart 512MB ram och inte märkt någon större skillnad. Anledningen till att jag dumpade 64 var dock att det fan inte fanns någon vettig Flash plugin för mozilla, alla OSS lösningar och liknande kraschade alltid förr eller senare eller också funkade dom halvdassigt. Sen att det i grunden är Flash fel för att dom är lata jävla arslen som inte kan fixa en 64b version är en annan sak.

Var också annat som drygade sig, hålla på och emulera 32b program och dona känns bara drygt och löjligt, vissa grejjer ska bara funka utan att man ska behöva hålla på och tramsa runt och googla som en vettvilling i 2 dar. Detta gäller speciellt när man är en komplett nybörjare.
Citera
2007-06-12, 03:58
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Vad är vitsen med att köra 64-bitars OS om man hela tiden tvingas kapitulera och använda 32-bits mjukvara.

Då är vitsen givetvis ingenting, som tur är ju fallet inte så att man HELA TIDEN TVINGAS att använda 32.bitars mjukvara. Men om du har nån länk/kompis/fan-boy club/mamma eller nån annan som kan ställa sig bakom ditt påstående så säg till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in