2007-06-06, 11:24
Medlem
sitter och klurar lite på en grej. har nyligen installerat winxp pro på min laptop och allt lirar som det ska. med mitt adminkonto har jag via energiinställningarna i kontrollpanelen fått energinivå-ikonen "där nere till höger" (ursäkta mitt begränsade facktermspråk) att vara kvar jämt och inte bara när man inte har sladden i.

however, jag har en användare till som en annan person använder och detta kontot saknar admin-privs. kontot har rätt att göra vissa modifieringar i kontrollpanelens energiinställningar men just den rutan jag vill bocka för är "grå:ad". jag finner detta ytterst märkligt eftersom det inte direkt känns som en speciellt farlig, och dessutom (för usern), lokal funktion.

jag antar att jag behöver ändra något i registret (som admin) för att bocka för rutan by force. någon som vet vilken inställning det isf handlar om?
Citera
2007-06-06, 11:44
Medlem
Jag skulle också gärna vilja veta också hur man ändrar så begränsade konton tillåts göra mer. Alternativen som finns under Local Security Policy är ju inte precis många.

Jag löste sådan här problem med att tillfälligt byta till adminrättigheter på det begränsade kontot.
Citera
2007-06-06, 11:49
Moderator
Falukropps avatar
Exakt vilken option är det frågan om? En del av de där grejerna kan du ställa om med policyeditorn.

"Längst ner till höger" heter "systray" ifall du undrade
Citera
2007-06-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Exakt vilken option är det frågan om? En del av de där grejerna kan du ställa om med policyeditorn.

"Längst ner till höger" heter "systray" ifall du undrade :)

ah så var det ja.
minns inte exakt vad den heter men det är typ "enable battery systray icon" eller nåt sånt. tveksam till att nån policy skulle begränsa just en såpass subtil funktion men å andra sidan upphör ju aldrig windows att förvåna mig.
men det känns ändå som att den där rutan borde motsvara en etta resp nolla nånstans under hkey_current_user och att modda den känns som det bästa alternativet. vet dock inte exakt nog var jag ska leta och ej heller vad jag ska söka efter i regedit

namedroppande av tips på nycklar/sökord välkomnas
Citera
2007-06-06, 12:37
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
ah så var det ja.
minns inte exakt vad den heter men det är typ "enable battery systray icon" eller nåt sånt. tveksam till att nån policy skulle begränsa just en såpass subtil funktion men å andra sidan upphör ju aldrig windows att förvåna mig.
men det känns ändå som att den där rutan borde motsvara en etta resp nolla nånstans under hkey_current_user och att modda den känns som det bästa alternativet. vet dock inte exakt nog var jag ska leta och ej heller vad jag ska söka efter i regedit

namedroppande av tips på nycklar/sökord välkomnas

Hm, frågan är om de där settingsen följer med i power schemes. Du kan ju i alla fall testa att logga in på ditt adminkonto och skapa ett nytt powerscheme, med "always show icon on the taskbar" ikryssat, och sen se om du kan ladda det från ditt användarkonto utan att ha adminprivilegier. Det kan ju knappast finnas nån säkerhetsmässig aspekt i att inte kunna ha på batteriikonen när laddaren är ikopplad, så det måste vara en bug eller vad man nu kan kalla det :>

Googlade på detta, fick en del resultat, men hittade inget användbart. Du kanske är mer motiverad att lusläsa eller modifiera sökargumenten

http://www.google.se/search?q=%22alw...&start=10&sa=N
Citera
2007-06-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hm, frågan är om de där settingsen följer med i power schemes. Du kan ju i alla fall testa att logga in på ditt adminkonto och skapa ett nytt powerscheme, med "always show icon on the taskbar" ikryssat, och sen se om du kan ladda det från ditt användarkonto utan att ha adminprivilegier. Det kan ju knappast finnas nån säkerhetsmässig aspekt i att inte kunna ha på batteriikonen när laddaren är ikopplad, så det måste vara en bug eller vad man nu kan kalla det :>

Googlade på detta, fick en del resultat, men hittade inget användbart. Du kanske är mer motiverad att lusläsa eller modifiera sökargumenten :)

http://www.google.se/search?q=%22alw...&start=10&sa=N

Advanced tab option: Always show icon on the taskbar checkbox
Registry key: HKCU\Control Panel\PowerCfg\GlobalPowerPolicy\Policies

sweetcakes :D jag fick napp direkt, tackar.
ska kolla in det så fort som jag fixar fysisk ax till maskinen
Citera
2007-06-06, 14:22
Medlem
ok. den innehöll lite mer än vad jag förväntat mig. en uppsjö binära tal som totalt saknar dokumentation (min slutsats efter 1h googlande). antingen får jag brute'a mig igenom värdena eller så får jag väl helt enkelt ge den där usern tillfällig adminax när jag sneglar över axeln

tnx anyway
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in