2007-06-06, 10:04
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visserligen i olika form som is ånga och i alla levande varelsers kroppar. Hur mycket kan ha försvunnit sedan skapelsen och i så fall vart? Är det sant att vi fortfarande dricker samma vatten som kanske en dinosaurie gorde för miljoner år sedan?
Citera
2007-06-06, 10:13
Medlem
bingobennys avatar
Yep, vattnet har ett eget kretsomlopp..
Citera
2007-06-06, 10:27
Medlem
Wittgensteins avatar
Vi dricker med andra ord våra förfäders urin.

Yay!
Citera
2007-06-06, 10:43
Medlem
Tebos avatar
Säg att du har tio legobilar som du tar isär, blandar bitarna och sedan bygger på nytt. Är det då samma bilar som du började med?
Citera
2007-06-06, 11:04
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Säg att du har tio legobilar som du tar isär, blandar bitarna och sedan bygger på nytt. Är det då samma bilar som du började med?

Nej.
Dock är din fråga irrelevant.
Vad som är relevant är att det är samma lego som de nya bilarna är uppbyggda av. Precis som att det är samma vatten vi dricker som dinosaurierna drack.
Citera
2007-06-06, 11:13
Medlem
Ruskigbusss avatar
Njae - det är faktiskt inte helt sant.

Vatten består ju av - som jag hoppas alla vet - två väteatomer och en syreatom.

Och ibland bryts dessa i sär, ibland sätts de ihop. Sen får vi ju ibland tillskott från yttre rymden i form av meteoriter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water

Men, i stort är det väl så att det mesta vattnet på vårt jordklot har funnits här sedan planeten bildades.
Citera
2007-06-06, 11:18
Medlem
bingobennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Njae - det är faktiskt inte helt sant.

Vatten består ju av - som jag hoppas alla vet - två väteatomer och en syreatom.

Och ibland bryts dessa i sär, ibland sätts de ihop. Sen får vi ju ibland tillskott från yttre rymden i form av meteoriter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water

Men, i stort är det väl så att det mesta vattnet på vårt jordklot har funnits här sedan planeten bildades.

Nu är inte kemi min starka sida precis, men hur menar du att dom bryts i sär och sätts ihop? Händer det i naturen eller menar du bara på konstgjort sätt av människan..
Citera
2007-06-06, 11:23
Medlem
Drapåtrissors avatar
Och om det är samma sorts atomer i is och ånga hur kan vikt och konsistens variera?
Citera
2007-06-06, 11:23
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Nu är inte kemi min starka sida precis, men hur menar du att dom bryts i sär och sätts ihop? Händer det i naturen eller menar du bara på konstgjort sätt av människan..

Enklaste och kanske vanligaste exemplet är våra växters fotosyntes där vatten + koldioxid + energi ger socker och syre.
Citera
2007-06-06, 11:24
Medlem
Den skamlöses avatar
Man kan ju tänka sig att en del vattenånga diffunderar ut i rymden. Men det kan ju komma vatten tillbaka med meteoriter. Kometer innehåller ju is så det kan ju också finnas rester av vatten från kometer lite varstans i solsystemet. Min gissning är att det finns såpass mycket vatten i rymden att jämvikt råder så att ungefär lika mycket försvinner från jorden som kommer tillbaka, via meteorer/kometer och att det läcker in.

Sen är det ju också så att en hel del vatten binds i kolhydrater och andra ämnen i levande organismer. Dock torde detta oftast komma tillbaka som vatten efter organismens död.

I vilket fall tror jag inte att mängden vatten på jorden förändrats så mycket under årmiljonernas lopp.

Jag ska gå och dricka ett glas vatten. Några av de vattenmolekyler jag då får i mig pissade Karl XII ut sista gången han pissade.

Den skamlöse
Citera
2007-06-06, 11:25
Medlem
en liten del av vattnet försvinner,,
och det bara för kretsloppet vatten delas ju upp i syre och väte, syret andas vi det väte som blir över kan faktiskt uppnå den hatighet som krävs för att lämna jorden ,,,

men det är väldigt små mängder
Citera
2007-06-06, 11:27
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Man kan ju tänka sig att en del vattenånga diffunderar ut i rymden. Men det kan ju komma vatten tillbaka med meteoriter. Kometer innehåller ju is så det kan ju också finnas rester av vatten från kometer lite varstans i solsystemet. Min gissning är att det finns såpass mycket vatten i rymden att jämvikt råder så att ungefär lika mycket försvinner från jorden som kommer tillbaka, via meteorer/kometer och att det läcker in.

Sen är det ju också så att en hel del vatten binds i kolhydrater och andra ämnen i levande organismer. Dock torde detta oftast komma tillbaka som vatten efter organismens död.

I vilket fall tror jag inte att mängden vatten på jorden förändrats så mycket under årmiljonernas lopp.

Jag ska gå och dricka ett glas vatten. Några av de vattenmolekyler jag då får i mig pissade Karl XII ut sista gången han pissade.

Den skamlöse

Jag har lite svårt att tänka mej att vattenmolekyler skulle få en så hög hastighet att de skulle kunna lämna jorden, men jag kan givetvis ha fel.

För övrigt var det tyvärr Karl XII:s häst som senaste använde det vatten du just drack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in