2007-06-06, 01:37
Bannlyst
Tjenis!

Grejen är såhär att jag har i torsdags fära veckan vrickat min fot, sen har jag jobbbat stenhårt fredag lördag söndag i över 30 timmar som servitör på ett st'lle där man måste hålla högt tempo hela tiden, nu är foten grymt svullen och jag har ont som fan, kan inte sjukskriva mig då jag precis börjat jobba på stället.

hur tejpar man foten på bästa sätt?

jag har käkat diklofenak för smärtan i helgen men det hjälper inte mkt, finns det något annat jag kan be doktorn om att skriva ut? jag vill kunna prestera gott på jobbet eftersom jag precis börjat där. Absolut inte tid att sjuka mig vill sägas...
Citera
2007-06-06, 13:14
Medlem
Ostmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacksmack
Tjenis!

Grejen är såhär att jag har i torsdags fära veckan vrickat min fot, sen har jag jobbbat stenhårt fredag lördag söndag i över 30 timmar som servitör på ett st'lle där man måste hålla högt tempo hela tiden, nu är foten grymt svullen och jag har ont som fan, kan inte sjukskriva mig då jag precis börjat jobba på stället.

jag har käkat diklofenak för smärtan i helgen men det hjälper inte mkt, finns det något annat jag kan be doktorn om att skriva ut? jag vill kunna prestera gott på jobbet eftersom jag precis börjat där. Absolut inte tid att sjuka mig vill sägas...

Är inte diklofenak antibiotika? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2007-06-06, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smacksmack
Tjenis!

Uppsök en sjukgymnast genast !

Min sjukgymnast brukar säga typ "om man kommer inom 3 dagar efter skadan så kan han fixa det snabbt. Efteråt blir det mycket svårare"...

Jag har "vrickat" foten och har haft ont skitlänge, så fort det är svullet är det bästa att uppsöka läkare omedelbart och vila för att minimera tiden man har den förstörd.
Citera
2007-06-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostmackan
Är inte diklofenak antibiotika? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nope, diklofenak är smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Citera
2007-06-06, 14:29
Medlem
flowss avatar
Fixa Citodon! Räddade mig när jag trampade en spik genom foten.
Citera
2007-06-06, 21:58
Medlem
trooploopers avatar
Gå till sjukgymnast, dom är duktiga på sånt där.
Om du måste jobba ta lite smärtstillande.

Vill du tejpa så ta idrottstejp och börja tejpa på insidan av benet ungefär 20-25 cm upp, dra under fotsulan och sätt fast på utsidan också i 20-25 cm höjd. Dra fyra -fem sådana slingor lite bredvid varandra, De ska sitta hårt för att förhindra möjligheten att kunna vricka upp fotleden. När du dragit slingorna säkrar du med några varv tejp precis ovanför fotleden och där tejpbitarna slutar.
//troop
Citera
2007-06-07, 23:28
Bannlyst
tjena tjena!

morsans polare är sjukgymnast, hon var här o tejpa min fot men fick mer ont då eftersom det på nåtsätt tryckte ihop foten därjag har ont, så det är lite svårt att tejpa..

men ska ner till läkaren i morgon och fråga om han vill ge mig nåt smärtstillande som hjälper..nåt tips?? förutom citodon och tramadol o sånt skit som bara gör en så jävla dålig
Citera
2007-06-08, 13:21
Medlem
Puffs avatar
Det hjälper inte att "tejpa" foten för dig nu när du har en aktuell skada. Du ska istället linda med elastisk linda från tårna ända upp till knät (!). När du inte jobbar ska du sitta/ligga med foten högt. Träna rörelser i fotleden också. Fortsätt med Diklofenak, det är den bästa medicin du kan få för den här skadan.
Citera
2007-06-08, 18:03
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Det hjälper inte att "tejpa" foten för dig nu när du har en aktuell skada. Du ska istället linda med elastisk linda från tårna ända upp till knät (!). När du inte jobbar ska du sitta/ligga med foten högt. Träna rörelser i fotleden också. Fortsätt med Diklofenak, det är den bästa medicin du kan få för den här skadan.
Jag är ledsen men det är ett missförstånd, en elastisk binda förhindrar inte en stukning vilket en tejpning gör.
I det akuta förloppet inom en minut hjälper tryck mot blödningen för att begränsa skadan, men inte heller här har en elastisk binda någon roll om den inte rullas på så hårt att man för blodstoppning i foten.
Tro mig, trådstartare, elastisk binda har ingen roll i en stukning, däremot är fortsatt fotgymnastik som Puff skriver mycket värdefullt.
Citera
2007-06-08, 22:34
Medlem
Krafses avatar
Akta dig för att vricka foten igen, ledbanden har nämligen blivit uttänjda och slappa så det kan lätt hända igen och igen och igen..
Citera
2007-06-08, 22:55
Medlem
Rauhassas avatar
Kan också vara så att något av dina ledband nu är helt av vilket gör att nästa gång du stukar foten på samma sätt så får du ingen svullnad, cheers!
Citera
2007-06-08, 23:09
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Jag är ledsen men det är ett missförstånd, en elastisk binda förhindrar inte en stukning vilket en tejpning gör.
Jag menade inte heller att förhindra en stukning, utan att behandla densamma. Den allmänt vedertagna behandlingen av en stukning är den jag kortfattat beskrev (linda - högläge - rörelseträning).
Man kan läsa mer t.ex. här: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=399
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in