2007-06-05, 17:22
Medlem
KeanoManus avatar
Efter att ha haft datorn inlmnad i tv veckor fr moderkortet s tvingades jag installera om allt nr den kom tillbaka (hrddisk var inne ocks men felet lg p moderkort). Felet frn brjan var kernel-errors men nu nr jag har ftt ett nytt moderkort och installerat ett helt "clean" windows s stnger han bara av sig helt utan frvarning. Den varnar ingenting utan helt pltsligt s r det som om att ngon har tryckt p knappen och allt bara slocknar. Det hnder ungefr en gng per dag och r jvligt irriterande d man riskerar att frlora arbete samt inte kan lita p datorn och sparar i spel var femte minut t.ex.

Kan det mjligen vara p.g.a det hr felmeddelandet ( http://img166.imageshack.us/img166/5138/buhuqm7.jpg ) som kommer upp vid start och som uppkom vid installation av lite drivrutiner till moderkortet. Det var frn skivan man fr med moderkortet och jag upptckte efter installation att det stog att det inte var till XP SP2.
Citera
2007-06-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Google
Process File: rthdcpl.exe or rthdcpl
Process Name: Realtek HD Audio Sound Effect Manager

Description:
rthdcpl.exe is a process belonging to the Realtek HD Audio Control Panel and is bundled alongside Realtek sound cards and audio hardware. This program is a non-essential process, but should not be terminated unless suspected to be causing problems.

jag hade lite av samma problem fr ett tag sedan att datorn bara dog ibland, men de hade med att jag hade dliga drivrutiner till wlan kortet, testa att installera om realtek hd audio drivrutinen. (ljudkortsdrivrutiner till moderkortet)
Citera
2007-06-05, 19:07
Medlem
DennisOlofs avatar
KeanoManu det var inte bra, man ska inte f ngot felmeddelande nr man startar en dator.

Det kan mycket vl vara det som r problemet. Men har du en C: och D: p hrddisken WinXP ligger p. Varfr inte prepa, lgga upp rtt drivrutiner osv och installera om hela burken, vrt besvret anser jag.

Bara kolla vad du har fr moderkort och vad du har fr kretsar, sedan dra ner rtt drivrutiner och installera om systemet.
Citera
2007-06-05, 22:44
Medlem
927s avatar
http://support.microsoft.com/kb/935448/
Citera
2007-06-06, 13:00
Medlem
KeanoManus avatar
DennisOlof: Har ingen D: att terstlla ifrn men har en skiva.

927: Uppdateringen dr gr inte att bara ladda ner utan man mste hlla p med Windows Update och saker d. Kan man enbart vlja den uppdateringen i Update?

CusmaR: Har gjort det, den dr fortfarande.

Kollade i loggboken och upptckte en frskrcklig sak.
Den sger att det r samma orsaker som innan till att den krashar. Men det konstiga r d att det visar sig p olika saker. Frut fick jag en bluescreen men nu tvrdr den bara.

"Exception: Object reference not set to an instance of an object."
"ATI ACE Runtime not found!"
"Can't connect to Runtime"
"Exception <Runtime@992>: Det gick inte att gra en anslutning eftersom mldatorn aktivt nekade det"

Det r dom problemen som str i loggboken. Dom tre frsta var det som orsakade att det blev bluescreen frut men den fjrde har jag inte sett frut. Alla dom dr fyra uppstr d samtidigt vid varje krash och den nmner CLI.exe i rapportena ocks. Ngot med grafikkortet mjligen?
Citera
2007-06-06, 13:04
Medlem
927s avatar
http://www.microsoft.com/downloads/d...b-f7b3b0fd3d86
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in