2007-06-05, 16:35
Medlem
kexofils avatar
När jag installerar windows vista får jag ett helt underbart felmeddelande:

Citat:
A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a floppy disk, CD, DVD, or USB flash drive, please insert it now.

Note: If the windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step.

Jag kör altså en extern dvd-brännare via usb, jag har installerat windows vista beta innan utan komplikationer.

Det verkar som om det här problemet är tätt förknippat med asus dock, enligt följande forum:

http://forums.techarena.in/showthread.php?t=527856

Jag har testat alla lösningar utom den med att göra ATAPI drivers, eftersom jag varken hittar dem på nätet eller har dem på min skiva...

Moderkortet jag kör är ett a8n32-sli deluxe, om någon känner igen felet och/eller har lösning så hojtatill, jag är i stort behov av alla möjliga lösningar!
Citera
2007-06-05, 18:32
Medlem
Vad heter din dvd? Modell nummer och så, så kan man testa söka runt lite.
Jag hade problem med mitt grafikkort till vista så jag testade köra ett par gammla drivare som var till xp och nu funkar det klockrent
Citera
2007-06-05, 19:24
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plato
Vad heter din dvd? Modell nummer och så, så kan man testa söka runt lite.
Jag hade problem med mitt grafikkort till vista så jag testade köra ett par gammla drivare som var till xp och nu funkar det klockrent

Hur tar jag reda på modellnumret?

Tilläggas bör att det är en pirat, men jag får samma problem emd flera olika, betan fungerade dock som ovan nämnt.

Verkar vara gemensam nämnare för oss med asus-mb
Citera
2007-06-05, 19:55
Medlem
okej, har inte läst länken du skrev tidigare.
Men jag tycker inte att det borde vara något problem med dvd:n bara för att du har ett visst moderkort.

Dvd:n har väl inte så mycket med moderkortet att göra?

Kan du inte få reda på vad modellnamnet är? Märket osv?

Tycker det borde finnas drivare någonstans.
Citera
2007-06-06, 16:15
Medlem
kexofils avatar
På länken ovan löste en person detta problemet genom att sätta master-hdd och sec-master-dvd på samma IDE kanal, efterajg jag har två sata-diskar och en usb-dvd r detta inte ens en löning jag kan välja.

Problemet är tydligen en bugg i installern som funnits länge, antagligen rena oturen att jag råkade ut för den. Kom dessutom på att jag hunnit byta moderkort sedan jag installerade betan (bytte från MSI till asus) så det kan tyvärr stämma mycket bra att det är moderkortsrelaterat, dessutom verkar de som råkat ut för det här problemet allihop ha asus-moderkort...

Jag löste problemet genom att första insatllera en fräsch xp, sedan skriva över den med vista. Jag genomgår just nu vista-syndromet och tycker att vista är helt otroligt, allting har funkat superbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in