Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 20:40
  #2965
Medlem
Enok1Halvars avatar
Fråga: Ni som köper ,eller rättare sagt tänkt köpa nått enkelt lätt , och får ett överpris på "frakt" typ ett brev som normalt max väger 20g och dom tar 15-27 kr för fraktkostnad ,är enligt mig att dom försöker ta igen en viss vinst där, men samtidigt kan inte Tradera säga att det är oskäligt,,
jag ballar och köper inte från dessa ,hur gör ni?
Citera
2017-07-27, 23:14
  #2966
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Fråga: Ni som köper ,eller rättare sagt tänkt köpa nått enkelt lätt , och får ett överpris på "frakt" typ ett brev som normalt max väger 20g och dom tar 15-27 kr för fraktkostnad ,är enligt mig att dom försöker ta igen en viss vinst där, men samtidigt kan inte Tradera säga att det är oskäligt,,
jag ballar och köper inte från dessa ,hur gör ni?

Hur tjockt brukar breven vara?

För över 3 cm, så kostar det 20 - 21 kr att skicka med Postnord. Kostnad för emballage tillkomma med, men vi kan räkna med 0 kr, då många använder plastpåsar ifrån affärer.

Jag brukar köpa av de som har avgifter som stämmer bra mot portotabellen. Undviker de som tar väldig hög frakt.

Undviker de som tar låg avgift med, i alla fall om startpriset är lågt. Då de brukar skicka med två frimärken istället för fyra, och ibland med endast ett märke. Alltid en risk att man som köpare får betala för att lösa ut breven.

Men om fraktpriset är mycket lågt, eller fri frakt, så brukar jag bjuda, då det oftast är skickat korrekt och kostnaden är lagd på startpriset istället.

Tradera hade ju kunnat fått bort detta genom att lägga så att procenten räknas på totalsumman inklusive frakt. Problemet med det dock blir ju att de som sköter sig idag förlorar på det. Tror Ebay har något sådant system.
Citera
2017-07-27, 23:15
  #2967
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Fast där måste väl värdet för varje grej vara åtminstone 500 kronor? Jag har mängder av grejer värt cirka 200 kronor styck och det tror jag inte Bukowskis är intresserade av.
Vet inte hur de gör där, men på andra ställen så brukar man ibland lägga ihop flera stycken i en låda och låta bjudningarna starta på 100 kr för hela lådan.
Citera
2017-07-27, 23:17
  #2968
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Fråga: Ni som köper ,eller rättare sagt tänkt köpa nått enkelt lätt , och får ett överpris på "frakt" typ ett brev som normalt max väger 20g och dom tar 15-27 kr för fraktkostnad ,är enligt mig att dom försöker ta igen en viss vinst där, men samtidigt kan inte Tradera säga att det är oskäligt,,
jag ballar och köper inte från dessa ,hur gör ni?

Om säljaren har kvar funktionen (vissa tar bort den) "Ställ en fråga till säljaren", fråga om han/hon kan sänka fraktkostnaden. (Om säljaren inte går med på sänkningen, påpeka då att du gärna hade lagt bud/köpt en vara, men låterbli pga. fraktkostnaden är oskälig. Då borde säljaren inse att han/hon missar potentiella budgivare pga alltför dyr fraktkostnad. Förhoppningsvis tar säljaren till sig kritiken framöver).
Citera
2017-07-27, 23:20
  #2969
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vet inte hur de gör där, men på andra ställen så brukar man ibland lägga ihop flera stycken i en låda och låta bjudningarna starta på 100 kr för hela lådan.

De flesta större auktionsföretag (Bukowskis, Lauritz, Auctionet) har dock 300-350 kr som minimigräns. De kan vara litet ovilliga att ta emot alltför lågt värderade saker.
Citera
2017-07-27, 23:26
  #2970
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Jag har en massa grejer som jag skulle vilja sälja, men jag har varken tid eller ork att göra det själv. Finns det något företag man kan anlita för att sälja sakerna åt mig? Några som är som Sellpy, men inte tar alla pengarna...

Förutom Sellpy finns Sellbag, Simplet, Resellify som säljer varor åt kunder. Vet inte på rak arm hur mkt. de tar i provision etc. men det kan du ju kanske kolla upp.
Citera
2017-07-28, 23:03
  #2971
Medlem
Enydrions avatar
Nu har jag anmält några saker på ebay som jag inte fått (ännu), får se hur det går med detta, går det inte så bra så får jag dubbelkolla om prylen finns på aliexpress (det brukar vara lite dyrare där) och då beställa där, då jag vet hur man får tillbaka pengarna där, har fått det några gånger, men prylen har alltid kommit en tid därefter, och då har det varit en del krångel med fejkbeställningar typ, för att se till att de får pengarna igen...

Hur har det gått för er på ebay, när ni inte fått grejer?

(har alltid betalat via paypal antingen förbetalat till kontot eller med kort anslutet dit)
Citera
2017-07-28, 23:51
  #2972
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nu har jag anmält några saker på ebay som jag inte fått (ännu), får se hur det går med detta, går det inte så bra så får jag dubbelkolla om prylen finns på aliexpress (det brukar vara lite dyrare där) och då beställa där, då jag vet hur man får tillbaka pengarna där, har fått det några gånger, men prylen har alltid kommit en tid därefter, och då har det varit en del krångel med fejkbeställningar typ, för att se till att de får pengarna igen...

Hur har det gått för er på ebay, när ni inte fått grejer?

(har alltid betalat via paypal antingen förbetalat till kontot eller med kort anslutet dit)

Om du betalde via paypal med valet "köp". Och inte "överföring", så kan du starta en tvist på Paypal.

Pengarna brukar återbetalas om inte säljaren kan visa spårning på att varan är framme.

https://www.paypal.com/se/selfhelp/a...rskydd-faq1269
Citera
2017-07-29, 10:28
  #2973
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om du betalde via paypal med valet "köp". Och inte "överföring", så kan du starta en tvist på Paypal.

Pengarna brukar återbetalas om inte säljaren kan visa spårning på att varan är framme.

https://www.paypal.com/se/selfhelp/a...rskydd-faq1269

två av de tre grejorna har spårning fram till en flygplats i Sverige, de kom dit strax före midsommar.
Citera
2017-07-31, 06:56
  #2974
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om du betalde via paypal med valet "köp". Och inte "överföring", så kan du starta en tvist på Paypal.

Pengarna brukar återbetalas om inte säljaren kan visa spårning på att varan är framme.

https://www.paypal.com/se/selfhelp/a...rskydd-faq1269

Är det inte lätt att bli lurad då? Räcker det med att säljaren har trackingnummer och även om han skickar en påse sten så får han ändå pengarna?

Detta är största och enda orsaken jag inte vill sälja på varken tradera eller ebay då jag vet det förkommer att folk säger dom inte fått en vara även fast dom gjort det.
Citera
2017-07-31, 07:46
  #2975
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Är det inte lätt att bli lurad då? Räcker det med att säljaren har trackingnummer och även om han skickar en påse sten så får han ändå pengarna?

Detta är största och enda orsaken jag inte vill sälja på varken tradera eller ebay då jag vet det förkommer att folk säger dom inte fått en vara även fast dom gjort det.

Nej, det räcker inte.
Däremot kan en köpare skicka ett paket retur till säljaren, om man skriver ut labels och bokar den på nätet med rätt vikt så kan man skicka en tom box, sen går du till eBay/PayPal och visar upp att varan är leverad retur och du får dina pengar.

eBay knullar säljaren idag. det är svårt att bli scammat som köpare såvida du inte är en komplett idiot. eBay dömmer nästan alltid för köparen.

5 poäng är max, om du som säljare modtager omdömen under 4.8 i snitt så blir du utkastad.

Sen med tradera, det enda köparen kan göra om man inte mottager ett paket är att polisanmäla, kom dock ihåg att paket/brev försvinner i postgången.
Citera
2017-07-31, 14:28
  #2976
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Nej, det räcker inte.
Däremot kan en köpare skicka ett paket retur till säljaren, om man skriver ut labels och bokar den på nätet med rätt vikt så kan man skicka en tom box, sen går du till eBay/PayPal och visar upp att varan är leverad retur och du får dina pengar.

eBay knullar säljaren idag. det är svårt att bli scammat som köpare såvida du inte är en komplett idiot. eBay dömmer nästan alltid för köparen.

5 poäng är max, om du som säljare modtager omdömen under 4.8 i snitt så blir du utkastad.

Sen med tradera, det enda köparen kan göra om man inte mottager ett paket är att polisanmäla, kom dock ihåg att paket/brev försvinner i postgången.


Så det är säkrare att sälja på tradera än ebay?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback