• 1
  • 2
2006-05-30, 21:17
Medlem
Någon som har använt detta objektiv någon längre tid och som kan ge mig några tankar om det. Verkar ju vara ett mycket gediget telezoom - ett värdigt alternativ till 70-200/2.8 L?
Citera
2006-05-30, 22:02
Medlem
tapirs avatar
Verkar vara ruskigt bra. Kolla på fotosidan.se, mycket bra sida med recensioner på det mesta.

Snäll som jag är grävde jag fram en länk: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249
Citera
2006-05-30, 23:01
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppjerka
Någon som har använt detta objektiv någon längre tid och som kan ge mig några tankar om det. Verkar ju vara ett mycket gediget telezoom - ett värdigt alternativ till 70-200/2.8 L?

Beror på hur mkt du ska använda det, och till vad? Jag har provat fotografera lite med 70-200/2.8L och det är helt enastående bra objektiv. Pratade med en fotograf nyligen som visade kort han tagit inne i en kyrka utan blixt med det objektivet. Fantastiska bilder, härligt ljusa och klara.
Citera
2006-05-31, 02:48
Medlem
Grejen är ju 2.8an är AVSEVÄRT mycket dyrare och tyngre, speciellt med IS.
Kommer i princip bara användas utomhus, tror jag klarar mig med bländare 4.
Dock så är ju 2.8an med IS ett riktigt drömobjektiv - men kan inte motivera kostnaden.

Men efter att ha läst några recensioner så verkar ju 4an vara väldigt skarp och det är ju optisk kvalitet som är viktigt.
Citera
2006-05-31, 06:32
Medlem
pepsoxs avatar
Annars så anses ju Sigmas 70-200/2.8 vara ett extremt bra objektiv. Det här objektiver har ju även HSM (Hyper-Sonic Motor). Googla lite så kommer du nog att hitta massa positiva åsikter.

Jag har själv det här objektivet (inte i Canon fattning dock) men 2.8 är ju naturligtvis väldigt kul att ha tillgång till. Jag har även ett fast 300/4.5 och många gånger så saknar men den där extra lilla ljusstyrkan.
Citera
2006-05-31, 08:38
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Jag har även ett fast 300/4.5 och många gånger så saknar men den där extra lilla ljusstyrkan.

Precis. Det var inte allt för skoj att sätta på mitt gamla teleobjektiv efter det att jag fått testa 2.8:an lite. Fast det är ju som hoppjerka skriver, en ekonomisk avvägning, plus hur den ska användas. Den kostar nästan dubbelt så mycket.
Citera
2006-05-31, 16:41
Medlem
Ja, det är helt klart ingen nackdel att tillgång till bländare 2.8.
Har dock hört att Sigma har lite problem med kvalitetskontrollen och har man otur kan man få ett rätt sunkigt objektiv - fast deras EX serie ska väl tillhöra de bättre objektiven så. Sigmas är även det dyrare än Canons 4a.

Anledningen till att jag tittar på det är att det verkar vara väldigt mycket objektiv för pengarna, L-kvalitet och ett bra omfång för 6500.
Citera
2006-06-01, 06:28
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Har dock hört att Sigma har lite problem med kvalitetskontrollen och har man otur kan man få ett rätt sunkigt objektiv - fast deras EX serie ska väl tillhöra de bättre objektiven så. Sigmas är även det dyrare än Canons 4a.

Anledningen till att jag tittar på det är att det verkar vara väldigt mycket objektiv för pengarna, L-kvalitet och ett bra omfång för 6500.
Att Sigma skulle har kvalitetsproblem är ingenting som jag har hört - därmed inte sagt att det inte är sant. Däremot så är ju Sigmas billigare objektiv lite plastiga och dessutom kanske inte alltid jättebra optiskt. Sigmas dyrare objektiv har jag dock bara hört positiva omdömen om.
Citera
2006-06-01, 23:32
Medlem
punks avatar
Citat:

Det kommer snart ny Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG Macro som kanske intresserar.
Närgräns på 1 m över hela zoom omfånget.

http://www.cyberphoto.se/sigma/70-200macro.php
Citera
2006-06-12, 01:22
Medlem
Blev ett 70-200/4 L! Kunde inte vara nöjdare! Knivskarpt!
Citera
2006-06-12, 01:33
Medlem
bwoys avatar
Citat:
Blev ett 70-200/4 L! Kunde inte vara nöjdare! Knivskarpt!

Posta lite bilder
Citera
2006-06-12, 02:47
Medlem
nexuss avatar
Jag vill också se bilder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto