2007-06-05, 20:56
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns två hemligheter med pytt i panna. Den första är att man inte kan tillaga alla ingredienser tillsammans i en panna eftersom dessa har olika tillagningstider, varvid vissa (läs potatis) blir till mos medan andra inte är riktigt genomvarma.

Den andra hemlisen är att en riktig pytt skall förutom lök, potatis och kryddor också innehålla minst tre sorters köttprodukter: Fläsk, nöt samt färs (gärna också en neutral korv). Den mörka färgen på köpepytt åstadkomms med hjälp av soja.

~Paul~

Den första hemlisen kan man strunta i om man lägger i ingredienserna i rätt tid. det som tar längst tid först o.s.v.

Den andra hemlisen, Det finns INGEN RIKTIG PYTT. Pytt i panna är en rest som görs på rester, enl. Kajsa Wargmetoden. Dock ska jag testa det där med flera sorters kött...
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Alltså så här är det med Pytt-I-Panna: det är en rätt som baseras på rester! Det är det som gör den så god! Man har en stor Big Pack-låda i frysen och så fort man får lite köttbullar, fläskkotlett, stek, svamp eller potatis över så tärnar man det och slänger ned, (istället för att äta det för att "inget får förfaras" och bli tjock) när lådan är full så steker man upp det med lök och vips så har man värsta smarriga pytten som outclassar alla tråkiga köpevarianter med hästlängder!
Så jävla bra

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mista

Vanlig hederlig svensk pytt i panna funkar defenitivt, men den franska varianten Boeuf ā la Lyonnaise är (ordentligt tillagad) snäppet vassare. Prova!
recept tack!
Citera
2007-06-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
recept tack!
Boeuf ā la Lyonnaise

Har tyvärr inga exakta mått, du får gå på känsla.

Kokt rimmad Oxbringa, tunt skivad i trekanter
Potatis, tunt skivad i trekanter
Gul lök, strimlad.
Färsk persilja, finhackad
Gräslök, finhackad
Sherryvinäger
Salt
Svartpeppar
Vitpeppar

Eventuellt lite färsk mejram, finhackad, om så önskas.

Stek alltihop i en blandning av lite smör och olja, börja med köttet som tar längst tid och fyll på. Se till så att du får fin stekyta på alla sidor av köttet och potatisen samt att löken är ordentligt brynt. Peppra, salta om det behövs, och smaka av med (mycket) sherryvinäger. Ner med örterna och rör om när pytten är klar. Servera med dijonsenap och fint skivad saltgurka

Hemligheten är bra kvalitet på oxbringan och att man bryter av sältan med sherryvinägern - försök hitta "balansen" mellan det salta och det sura.

Det här är ett i mitt tycke bra grundrecept, men jag har sett andra varianter. Återkom gärna med en recension om du provar det här eller något annat recept.
Citera
2007-06-05, 23:10
Medlem
slakdasens avatar
Kan rekommendera vitlöksås!
Citera
2007-06-05, 23:24
Medlem
Bultmans avatar
Om jag planerar att göra pytt i panna så brukar jag göra det på potatis, gul lök, falukorv och nån form av kött vilket vanligtvis blir fläskkött. Men det har ibland hänt att man haft rester av olika slag hemma och helt enkelt imporviserat fram en variant. Sedan har jag också hört att man kan ha äpplen i. Någon som känner till det?
Citera
2007-06-05, 23:36
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Koka potatisen först? Trodde den var råstekt.
Båda alternativen går lika bra. Det är en smaksak vilket man väljer. Man gör helt enkelt som man tycker blir bäst.
Citera
2007-06-06, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Den första hemlisen kan man strunta i om man lägger i ingredienserna i rätt tid. det som tar längst tid först o.s.v.

2. Den andra hemlisen, Det finns INGEN RIKTIG PYTT. Pytt i panna är en rest som görs på rester, enl. Kajsa Wargmetoden.
1. Nej det stämmer inte. Vill man ha potatisen fast och fin så skall den nästan friteras först. Detta spolierar man om man lägger in den tillsammans med de andra ingredienserna.

2. Håller inte med här heller. Liksom när det gäller andra grytor så finns också i det här fallet ett grundskrivet recept som anvisar tre sorters köttprodukter. Har du jobbat på restaurang så vet du att de flesta kör med detta tillvägagångsätt.

Håller dock med om att man kan ha i nästan vad som helst när man lagar pytt hemma för att bli av med resterna.

~Paul~
Citera
2007-06-07, 10:02
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
1. Nej det stämmer inte. Vill man ha potatisen fast och fin så skall den nästan friteras först. Detta spolierar man om man lägger in den tillsammans med de andra ingredienserna.

2. Håller inte med här heller. Liksom när det gäller andra grytor så finns också i det här fallet ett grundskrivet recept som anvisar tre sorters köttprodukter. Har du jobbat på restaurang så vet du att de flesta kör med detta tillvägagångsätt.

Håller dock med om att man kan ha i nästan vad som helst när man lagar pytt hemma för att bli av med resterna.

~Paul~
Fritera? Vad omständigt det ska vara då

Även om 3 sorters kött låter som en god idé, så har det inte mycket med pytt i panna att göra. Det låter mer som ett restaurangpåfund, för att göra rätten mer exklusiv. Rätten i sig serverades nog inte på restaurang först, utan i folkhemmet där man tog tillvara allt. Därför finns ingen RIKTIG PYTT
Så det där med recept på pytt är endast en restauranggrej, har alltså inget med rätten egentligen att göra.
Citera
2007-06-07, 10:16
Medlem
Frantics avatar
Citat:

Även om 3 sorters kött låter som en god idé, så har det inte mycket med pytt i panna att göra. Det låter mer som ett restaurangpåfund, för att göra rätten mer exklusiv. Rätten i sig serverades nog inte på restaurang först, utan i folkhemmet där man tog tillvara allt. Därför finns ingen RIKTIG PYTT
Så det där med recept på pytt är endast en restauranggrej, har alltså inget med rätten egentligen att göra.
Word!
Citera
2007-06-07, 10:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Haha, ja, jag är lite omständig av mig men konsistensen är A och O .

Jag har bara erfarenhet av restauranger i Gbg-området och här ser pytt ut ungefär på samma sätt oavsett man jobbar/äter. Det handlar övervägande om tre sorters köttprodukter. Det kan hända att traditionen är olika i olika delar av landet. Dock har jag alltid fått höra att det finns strikta regler hur en riktig pytt skall tillagas.

~Paul~
Citera
2007-06-07, 10:45
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Haha, ja, jag är lite omständig av mig men konsistensen är A och O .

Jag har bara erfarenhet av restauranger i Gbg-området och här ser pytt ut ungefär på samma sätt oavsett man jobbar/äter. Det handlar övervägande om tre sorters köttprodukter. Det kan hända att traditionen är olika i olika delar av landet. Dock har jag alltid fått höra att det finns strikta regler hur en riktig pytt skall tillagas.

~Paul~

Ok! Vi pratar uppenbart om olika saker. Du:Restaurangpytt Jag: Hemmagjord dito. I hemmet finns inga strikta regler för någonting
Citera
2007-06-07, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok! Vi pratar uppenbart om olika saker. Du:Restaurangpytt Jag: Hemmagjord dito. I hemmet finns inga strikta regler för någonting
Självklart inte

~Paul~
Citera
2007-06-07, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Vafan?! "men smakar ändå inte på långa vägar som köpt pyttipanna". Hur misslyckas du så fatalt med ett förhållandevis bra upplägg? Hemmalagad pyttipanna är ju väldigt enkelt, och inte särskilt svårt att få att överträffa den affärsköpta diton.

precis! Lika chockerande som att säga "mammas köttbullar smakar inte som mamma Scans"

Den jag gör är färdigköpt tärnad potatis, med små bitar lövbiff (det nda lövbiff duger till vid sidan av wok), lök, purjolök och inget mer. Jag är inte så förtjust i korv nämligen.

Till detta äts skivade inlagda rödbetor och gärna en Heineken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in