2007-06-03, 22:25
Medlem
Har plockat ihop en low-end dator som bygger p en gammal compaq presario. P3 1.2 ghz 400 megs ram samt dvd spelare och cd brnnare.

Gr igng bra och brjar installera nytt operativsystem men om jag frsker kra win98 sger den bara "windows protection error, you must restart your computer" Ngon som vet vad detta kan bero p sdr p rak arm?
Citera
2007-06-03, 23:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Ingen aning, men varfr inte lgga in WinXP. Den burken orkar ju ltt driva runt det operativsystemet, iofs bra med 512mb ram minimum i alla fall.

Lite frvnad ver 400mb ram, udda storlek, r du sker p du kan blanda minnesmodulerna sdr. Dessutom vet jag ldre compaq datorer krver special minnen. Gr inte med standarminnen.
Citera
2007-06-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Ingen aning, men varfr inte lgga in WinXP. Den burken orkar ju ltt driva runt det operativsystemet, iofs bra med 512mb ram minimum i alla fall.

Lite frvnad ver 400mb ram, udda storlek, r du sker p du kan blanda minnesmodulerna sdr. Dessutom vet jag ldre compaq datorer krver special minnen. Gr inte med standarminnen.

Nja, testade frst med minnena som fljde med och de var p 256 resp 128 det funkade likadant som att slnga in ytterliggare 32 som lg och skrpade. Borde inte burken gnlla vid minnesupprkningen annars? Vill anvnda burken till att kra gamla dos-applicationer b.la, drav win98.
Citera
2007-06-04, 18:07
Medlem
DennisOlofs avatar
flanders nja.

Jag vet sedan tidigare d jag pysslade en del med just Compaq burkarna att dom r suriga, speciellt med minnen.

Men om du ska kra Win98, prova att kra med endast en modul instoppad, t.ex. 256 eller 128 modulen och prova installera fr att se om du fr samma fel. Om allt gick bra r det minneskrngel eller ngot under installationen som inte gillade datorn.

Drefter kan man stta tillbaka minnena och se om burken gr igng.
Citera
2007-06-06, 23:53
Medlem
TheStorytellers avatar
Det KAN vara s att det saknas nn fundamental intern drivrutin i Windows 98, t.ex fr din dators hrddiskkontroller eller chipset. Nyare Windows-versioner r ju i stor utstrckning baktkompatibla mot ldre hrdvara, men det r ju svrare att vara framtkompatibel mot nyare hrdvara. (Din version av Windows 98 r ju med stor sannolikhet ldre n komponenterna i din dator).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in