2007-06-03, 22:25
Medlem
Har plockat ihop en low-end dator som bygger på en gammal compaq presario. P3 1.2 ghz 400 megs ram samt dvd spelare och cd brännare.

Går igång bra och börjar installera nytt operativsystem men om jag försöker köra win98 säger den bara "windows protection error, you must restart your computer" Någon som vet vad detta kan bero på sådär på rak arm?
Citera
2007-06-03, 23:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Ingen aning, men varför inte lägga in WinXP. Den burken orkar ju lätt driva runt det operativsystemet, iofs bra med 512mb ram minimum i alla fall.

Lite förvånad över 400mb ram, udda storlek, är du säker på du kan blanda minnesmodulerna sådär. Dessutom vet jag äldre compaq datorer kräver special minnen. Går inte med standarminnen.
Citera
2007-06-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Ingen aning, men varför inte lägga in WinXP. Den burken orkar ju lätt driva runt det operativsystemet, iofs bra med 512mb ram minimum i alla fall.

Lite förvånad över 400mb ram, udda storlek, är du säker på du kan blanda minnesmodulerna sådär. Dessutom vet jag äldre compaq datorer kräver special minnen. Går inte med standarminnen.

Nja, testade först med minnena som följde med och de var på 256 resp 128 det funkade likadant som att slänga in ytterliggare 32 som låg och skräpade. Borde inte burken gnälla vid minnesuppräkningen annars? Vill använda burken till att köra gamla dos-applicationer b.la, därav win98.
Citera
2007-06-04, 18:07
Medlem
DennisOlofs avatar
flanders nja.

Jag vet sedan tidigare då jag pysslade en del med just Compaq burkarna att dom är suriga, speciellt med minnen.

Men om du ska köra Win98, prova att köra med endast en modul instoppad, t.ex. 256 eller 128 modulen och prova installera för att se om du får samma fel. Om allt gick bra är det minneskrångel eller något under installationen som inte gillade datorn.

Därefter kan man sätta tillbaka minnena och se om burken går igång.
Citera
2007-06-06, 23:53
Medlem
TheStorytellers avatar
Det KAN vara så att det saknas nån fundamental intern drivrutin i Windows 98, t.ex för din dators hårddiskkontroller eller chipset. Nyare Windows-versioner är ju i stor utsträckning bakåtkompatibla mot äldre hårdvara, men det är ju svårare att vara framåtkompatibel mot nyare hårdvara. (Din version av Windows 98 är ju med stor sannolikhet äldre än komponenterna i din dator).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in