2007-06-03, 21:30
Medlem
Herr Krattas avatar
Hej! Jag tänkte ändra om någon bat fil som windows kör när det startar upp. Ska lägga in ett par koder i batch-scripten men vet inte om någon bat-fil som windows läser av när det startar upp. Någon som kan hjälpa mig hitta en bat fil som windows använder sig av när det startas upp tro?
...ursäkta om detta låter lite konstigt men har suttit i en bus i 4 timmar..
Citera
2007-06-03, 21:36
Moderator
Falukropps avatar
Du skulle ju kunna göra en batfil och lägga i autostartkatalogen i startmenyn. Eller om du inte vill att den ska synas på startmenyn kan du ju lägga den nån annanstans och lägga till ett entry i HKLM\Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Run med regedit.

Men exakt vad är det du vill göra? Kanske finns ett smidigare sätt att lösa det om du berättar vad batfilen i fråga ska göra.
Citera
2007-06-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kratta
Någon som kan hjälpa mig hitta en bat fil som windows använder sig av när det startas upp tro?
Jag är inte så insatt, men om du modifierar en sådan .bat-fil så kommer det väl inte att gå att starta Windows över huvud taget?
Citera
2007-06-03, 23:22
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Du skulle ju kunna göra en batfil och lägga i autostartkatalogen i startmenyn. Eller om du inte vill att den ska synas på startmenyn kan du ju lägga den nån annanstans och lägga till ett entry i HKLM\Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Run med regedit.

Men exakt vad är det du vill göra? Kanske finns ett smidigare sätt att lösa det om du berättar vad batfilen i fråga ska göra.
K falukropp. Först tänkte jag göra en bat fil som ..t.ex stänger ner datorn eller ger än ett medelande (msg * loolol). Så tänkte jag göra det i en bat-fil och lägga in i autostart. Men då slog tanken mig att varför ska det vara en egen fil som kör denna script? Och varför inte lägga in denna script i en av windows batch filer som körs när windows(xp) startas upp? Saken är att jag vet inte om det finns några batch filer som windows xp använder sig av när det startars upp. Så det är det jag behöver hjälp med.. Men du sa att jag kunde lägga in 'entry', kan du förklara mer om det? Skulle vara bra att kunna även om det inte är precis vad jag är ute efter just nu
Citera
2007-06-03, 23:24
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest
Jag är inte så insatt, men om du modifierar en sådan .bat-fil så kommer det väl inte att gå att starta Windows över huvud taget?
Jo, det kommer det nog att göra.(inte säker), tänkter inte ta bort det som redan står i filen bara lägga till lite skumsigheter
Citera
2007-06-03, 23:42
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
K falukropp. Först tänkte jag göra en bat fil som ..t.ex stänger ner datorn eller ger än ett medelande (msg * loolol). Så tänkte jag göra det i en bat-fil och lägga in i autostart. Men då slog tanken mig att varför ska det vara en egen fil som kör denna script? Och varför inte lägga in denna script i en av windows batch filer som körs när windows(xp) startas upp? Saken är att jag vet inte om det finns några batch filer som windows xp använder sig av när det startars upp. Så det är det jag behöver hjälp med.. Men du sa att jag kunde lägga in 'entry', kan du förklara mer om det? Skulle vara bra att kunna även om det inte är precis vad jag är ute efter just nu

I princip alla parametrar ligger i registryt numera. Det finns liksom inga startupscripts a la autoexec.bat, config.sys, system.ini, win.ini osv i samma mening som det fanns i dos/äldre windowsversioner. Eller ja, de finns men det är bara för bakåtkompabilitet, vissa gamla dosprogram förväntar sig att hitta de filerna på c-roten. De används dock inte av systemet.

Det "korrekta" sättet att göra det vore i såna fall att peka mot din batfil från HKLM\Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Run . Starta upp regedit och leta upp den keyen så ser du hur det ska göras, du lär ha massa annan skit som autostartas du kan ha som referens.

Men varför duger det inte att lägga in det i autostarten? Är det nån stackare du ska jävlas med eller vad?
Citera
2007-06-03, 23:47
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
I princip alla parametrar ligger i registryt numera. Det finns liksom inga startupscripts a la autoexec.bat, config.sys, system.ini, win.ini osv i samma mening som det fanns i dos/äldre windowsversioner. Eller ja, de finns men det är bara för bakåtkompabilitet, vissa gamla dosprogram förväntar sig att hitta de filerna på c-roten. De används dock inte av systemet.

Det "korrekta" sättet att göra det vore i såna fall att peka mot din batfil från HKLM\Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Run . Starta upp regedit och leta upp den keyen så ser du hur det ska göras, du lär ha massa annan skit som autostartas du kan ha som referens.

Men varför duger det inte att lägga in det i autostarten? Är det nån stackare du ska jävlas med eller vad?
"Är det nån stackare du ska jävlas med eller vad?" Jag vill lära mig om regedit helt enkelt. Har inte ett röttöre på vad det är för nånting!(xD)...på tanke på 'parameter'. Vad exakt är det för nånting?
edit: Hur kommer jag till 'HKLM\Software\Microsoft\Windows\Currentversion\Ru n'? btw jag kör Vista nu (tyck synd om mig nu). Jag ser inte 'HKLM' i lilla listan.
Citera
2007-06-04, 00:03
Medlem
Herr Krattas avatar
Snälla fina Falukropp. Kan du förklara hur jag gör en entry till en fil i C:\ som heter faluhopp.bat?
Citera
2007-06-04, 10:23
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Snälla fina Falukropp. Kan du förklara hur jag gör en entry till en fil i C:\ som heter faluhopp.bat?

Aha. HKLM = HKEY_LOCAL_MACHINE

Gör en ny textfil.
Klistra in detta i textfilen:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run]
"batfilen"="C:\\faluhopp.bat"

Byt namn på textfilen till nånting.reg

Dubbelklicka på den i utforskaren. Du kommer få frågan om du vill lägga till information i registret, svara ja.
Nu kan du kolla vad som hände mha regedit så får du ett grepp om hur du gör det manuellt sen.
Det ska vara dubbla backslashar på pathen, så inget fel där.

Kan inte garantera att detta funkar i vista, men kan inte tänka mig att registret ser mycket annorlunda ut där. Det borde funka.
Citera
2007-06-04, 10:55
Medlem
Herr Krattas avatar
Citat:
Aha. HKLM = HKEY_LOCAL_MACHINE

Gör en ny textfil.
Klistra in detta i textfilen:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run]
"batfilen"="C:\\faluhopp.bat"

Byt namn på textfilen till nånting.reg

Dubbelklicka på den i utforskaren. Du kommer få frågan om du vill lägga till information i registret, svara ja.
Nu kan du kolla vad som hände mha regedit så får du ett grepp om hur du gör det manuellt sen.
Det ska vara dubbla backslashar på pathen, så inget fel där.

Kan inte garantera att detta funkar i vista, men kan inte tänka mig att registret ser mycket annorlunda ut där. Det borde funka.
Vista säger att jag inte kan importera scripten. Den angivna filen är inte ett registerskript. Du kan bara importera Binary registrerskript inifrån registratorn. Säger dom
Citera
2007-06-04, 11:00
Medlem
Herr Krattas avatar
K, nu skrev jag in regedit i kör och gick till detta ställe du sa. Jag ser lite program här som startar upp med windows. Om jag klickar på en av dem hära documententen så kommer upp
Värdehär står programets namn)
Datahär står vägen till den fil som ska starta när datorn startar upp!
Men hur gör jag en helt ny nyckel?
EDIT: Aha!! du har skrivit Curr entVersion
EDIT: Inte för att det fungerade heller..
Citera
2007-06-04, 17:16
Medlem
Herr Krattas avatar
Hur gör jag en ny nycken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in