2010-05-24, 20:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Är man genuint intresserad av ämnet så borde det här vara förstahandsvalet av revisionistisk litteratur då den är på svenska. Boken ger en god grund i ämnet och det vore önskvärt att fler i forumet tog sig tid att läsa den då den täcker det mesta av vad revisionister gör gällande. Visst kan man ha synpunkter på Adelskogh som person men det förringar inte arbetet han lagt ner på att sammanställa olika revisionisters konklusioner. Blackie lawless synpunkt på språket i boken delar jag men man bör ha i åtanke att Adelskogh arbetat som lärare.

Återkom gärna med kommentar efter du läst boken och hinner du färdigt innan den 29:e maj rekommenderar att du besöker Adelskoghs föreläsning i Uppsala. Och nej, föreläsningen hålls inte på en institution men stämningen brukar vara trevlig och Omar brukar servera kaffe med kaka. Föranmälan krävs vilket du säkert förstår.

Visst, men Dr Tinnitus som tog sig tid att läsa första kapitlel nu i syrenernas tid och gullregnens månad och här kommenterade läsningen möttes bara av hån. Ingen direkt sporre precis. Men visst, jag återkommer. Och tack för att du nu skrivit några rader om boken.

Kaffe och kaka är jag svag för men jag är också rädd om livhanken. Är tillräckligt dumdrisitigt att hänga här. Däremot ser jag gärna fram emot en liten rapportering. Den förra var väl ynklig.
Citera
2010-05-24, 21:01
Medlem
Citat:
Nej och dina sju sidor väger tungt i tråden.

Du uppmanade oss ickerevisionister att läsa boken, jag tog mig tid att följa din uppmaning och läsa första kapitlet till att börja med och redovisade det i denna tråd. Då möter du mig med hån spott och spe och uppför dig som en genuin idiot.

Inte konstigt att revisionismen står och trampar på samma ruta ett i alla år när revisonisterna beter sig så illa som de ideligen visar prov på, som du gör gång efter annan.

Dr Tinnitus
Citera
2010-05-24, 22:53
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Visst, men Dr Tinnitus som tog sig tid att läsa första kapitlel nu i syrenernas tid och gullregnens månad och här kommenterade läsningen möttes bara av hån. Ingen direkt sporre precis. Men visst, jag återkommer. Och tack för att du nu skrivit några rader om boken.

Kaffe och kaka är jag svag för men jag är också rädd om livhanken. Är tillräckligt dumdrisitigt att hänga här. Däremot ser jag gärna fram emot en liten rapportering. Den förra var väl ynklig.

Precis som om jag skulle inspirera Tinnitus till att läsa en revisionistisk bok. Det framgår med all önskvärd tydlighet vad Tinnitus anser om boken och jag vet att han kom till den slutsatsen utan att ens läsa en mening ur den. Jag tror inte heller att du kommer att läsa den men du gjorde en artig förfrågan som jag välvilligt besvarade.

Vad gäller föreläsningen så kommer jag av hänsyn till deltagarnas integritet och till arrangören inte lämna några kommentarer. Vill du veta något och ställa frågor får du infinna dig på plats. Kan svårligen tänka mig att du blir ihjälslagen men jag kan inte garantera det.
Citera
2010-05-24, 22:54
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du uppmanade oss ickerevisionister att läsa boken, jag tog mig tid att följa din uppmaning och läsa första kapitlet till att börja med och redovisade det i denna tråd. Då möter du mig med hån spott och spe och uppför dig som en genuin idiot.

Inte konstigt att revisionismen står och trampar på samma ruta ett i alla år när revisonisterna beter sig så illa som de ideligen visar prov på, som du gör gång efter annan.

Dr Tinnitus

När du ger omdömet Vildavästernpocket med tillhörande harang av sedvanliga nedvärderande utgjutelser kanske du inte kan förvänta dig att bemötas korrekt.
Citera
2010-05-26, 04:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...] Intressant att du [dr Tinnitus] kan ha en åsikt om något du inte läst men det tycks vara gängse tinntusmetodik. [...]
Jag har till skillnad mot Dr T inte läst en stavelse ur den här Adelskoghboken, men jag har ändå åsikter. En hel del för att vara både tydlig och exakt.

Det mesta (om inte allt han skriver) är ju som sagt bara en sammanställning av sådant som andra "revisionist"stollar kommit fram till i sina skrivarstugor och som introduktionsmaterial till Förintelse"revisionismens" ultrakonspiratoriska och antisemitiska världsbild är den säkert lysande. (?)

Men om man ska diskutera något ur boken (utom dess värde som introduktion alltså) så behandlas väl i princip allt som han framför i alla de andra mer ämnesspecifika trådarna i revisionismforat här på Flashback? Varför ska man bemöda sig om att upprepa och repetera kritik, ståndpunkter och åsikter i den här tråden, om man nu inte får diskutera Adelskogh (författaren) som person, foliehatt och konspirationsteoretiker??

Alltså: En tom säck kan inte stå är säkert en bra genomgång av (och introduktion i) Förintelse"revisionisternas" teser och teorier. Något nytt och eget presenteras dock inte och därför finner åtminstone jag att författarens övriga produktion är av värde för att förstå vad det är för en typ av individ som så besatt uppehåller sig vid "revisionismen" att han t o m har bemödat sig om att sammanställa huvudteorierna!

Citat:
[...] Passa på och besök en aktiv dödshjälpsklinik när du kommer till Schweiz, auf wiedersehen.
Vad har dina personliga och högst morbida önskningar med Adelskoghs bok att göra?
Citera
2010-05-26, 16:01
Medlem
Citat:
Det framgår med all önskvärd tydlighet vad Tinnitus anser om boken och jag vet att han kom till den slutsatsen utan att ens läsa en mening ur den.

Nu får du för fan ge dig, DU vet inte ett skit, så sluta sitt och blåljug om mig.

Jag skrev att jag ögnat/läst igenom första kapitlet, och då har jag också gjort det, och det var just därför jag gav den recension jag gav. Det första kapitlet innehöll i sedvanlig revisionistisk anda en rad rena lögner och en klase rökridåer. Allt för att försöka släta över nazisternas grava brott mot mänskligheten, och då menar jag både judar och även det egna tyska folket.

Dr Tinnitus
Citera
2010-05-26, 17:00
Medlem
felias avatar
Citat:
Nu får du för fan ge dig, DU vet inte ett skit, så sluta sitt och blåljug om mig.

Jag skrev att jag ögnat/läst igenom första kapitlet, och då har jag också gjort det, och det var just därför jag gav den recension jag gav. Det första kapitlet innehöll i sedvanlig revisionistisk anda en rad rena lögner och en klase rökridåer. Allt för att försöka släta över nazisternas grava brott mot mänskligheten, och då menar jag både judar och även det egna tyska folket.

Dr Tinnitus

Du har mao inte läst en rad i boken.
Citera
2010-06-02, 21:18
Medlem
Det är spännande hur man ur detta:
Ur "En tom säck kan inte stå"
Citat:
I Dachau fanns i många år efter andra värlskriget en minnestavla, som manade besökarna
att tänka på de 238 000 som dog i koncentrationslägret, och den som på 1950-talet i Förbundsrepubliken
yttrade tvivel på existensen av ”gaskammaren” i Dachau riskerade fängelse.
Numera gäller sedan länge en revisionistisk uppfattning om Dachau: antalet dödsoffer uppgick
inte till 238 000 utan till 32 000, och ingen Dachau-fånge ”gasades”.
Skillnaden mellan ”normala koncentrationsläger” och ”förintelseläger” började göras först
efter omkring år 1960. Dessförinnan tog man för givet att nästan varje koncentrationsläger
hade haft en ”gaskammare” och alltså varit ett större eller mindre förintelseläger. År 1960
började emellertid en ny epok i förintelsemytens växlingsrika liv. I augusti detta år tryckte
Hamburg-tidningen Die Zeit ett brev av historikern dr Martin Broszat, då medarbetare och
senare chef för Institut für Zeitgeschichte (Institutet för nutidshistoria) i München, en officiell
institution som finansieras av förbundsregeringen och delstatsregeringen i Bayern. Dr Broszat
skrev:
”Varken i Dachau eller i Bergen-Belsen eller i Buchenwald gasades judar eller andra
fångar.” (”Keine Vergasung in Dachau”, Die Zeit, 19 augusti 1960, s. 16.)
Kan utläsa detta:

Citat:
Hoppas nu detta inte går emot vad man för diskutera i denna tråd eller inte så inte moderatorerna blir gramse. Har blivit lite förvirrad om vad som gäller i tråden så hav förbarmande.

Nu har jag ögnat igenom i alla fall första kapitlet i Adelskogs bok, och det står redan där klart att det är en enda rökridå av revisionistisk dynga för att släta över nazisternas fruktansvärda övergrepp på både sitt eget folk, judar och andra oönskade.

Han påstår att det inte finns några gaskammare på rikstysk mark vilket är en ren och skär lögn, det står en fullt fungerande gaskammare för att avliva människor i Dachau, jag har själv promenerat runt i den. Den existerar och har så gjort sedan kriget.

Om det sen verkligen har gasats folk in den eller inte är mer oklart, då det sannolikt inte sket några frekventa massgasningar. Men det finns uppgifter och vissa dokument som tyder på att det skett gasningar i testsyfte av t ex giftgaser på mindre grupper av fångar.

Som jag redan redovisat i tråden om Dachau så torde bara det faktum att denna gaskammare existerar vara väldigt svårt att försvara eller bortförklara, för vad i hela friden har man för syfte att ens bygga en dylik gaskammare? Så bara att den existerar är ett starkt bevis för vad nazisterna var kapabla till att göra och vad de planerade.

Ingen av de annars så kavata revisionisterna verkade vilja svara på de frågor jag ställde i Dachautråden om denna gaskammare, utan de höll sig långt undan tråden. Undrar varför.....

Dr Tinnitus

Var i boken ljuger han om gaskammaren i Dachau?
Citera
2010-06-02, 22:28
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
[...]
Var i boken ljuger han om gaskammaren i Dachau?
Du har nog rätt i att han inte skriver det rätt ut så att säga. Men du tycker inte att Adelskogh i det du citerar ger sken av att det varken fanns eller finns någon gaskammare i Dachau?
Citera
2010-06-03, 07:41
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Du har nog rätt i att han inte skriver det rätt ut så att säga. Men du tycker inte att Adelskogh i det du citerar ger sken av att det varken fanns eller finns någon gaskammare i Dachau?
Du menar "gaskammare". Gaskammare fanns nog men inte "gaskammare".
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Adelskog
Numera gäller sedan länge en revisionistisk uppfattning om Dachau: antalet dödsoffer uppgick inte till 238 000 utan till 32 000, och ingen Dachau-fånge ”gasades”.
Dachau-fångar gasades men ingen "gasades" på det där speciella sättet?
Citera
2010-06-03, 08:58
Medlem
d00rkeys avatar
He-he.. I mitt fall försöker jag hålla isär det här med citationstecken kring sådant jag skriver.

"Revisionism" är en sak men gaskammare i Dachau är något annat, men jag skulle tro att den här Adelskogh på ungefär samma sätt vill säga att det inte finns någon homicidal gaskammare i Dachau vilket han i så fall borde skriva utan att krusidulla sig med en massa teoretiskt svammel. Inte någon, och följaktligen ej heller Adelskogh, kan säga med någon säkerhet att ingen gasades i Dachau.

Fast jag borde nog själv kanske ha preciserat att min fråga handlade om en homicidal gaskammare, vilket var underförstått, och inte om någon lusdräparlokal som för övrigt, enligt uppgift, finns i samma fastighet som den homicidala gaskammaren.
Citera
2010-06-03, 14:19
Medlem
farbror Svens avatar
Finns det någon som var i Uppsala häromsistens och lyssnade på Adelskogh? Skulle vi kunna få några ord om vad som dryftades i så fall?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in