Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-06-03, 17:06
Medlem
Rensade och kopierade över filer till en extern hårddisk (formaterad på en Vista maskin) på min Windows XP Home.

När jag startar om XP-maskinen så får jag bara felmeddealndet "NTLDR saknas" och ctr+alt+del för att starta om. Försökte starta i felsäkert läge och med min recovery CD, men startprocessen verkar inte hinna "så långt" innan felmeddelandet visas.

Jag har ingen diskett, USB eller CD i som kan störa uppstarten,Tips?
Citera
2007-06-03, 17:09
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Rensade och kopierade över filer till en extern hårddisk (formaterad på en Vista maskin) på min Windows XP Home.

När jag startar om XP-maskinen så får jag bara felmeddealndet "NTLDR saknas" och ctr+alt+del för att starta om. Försökte starta i felsäkert läge och med min recovery CD, men startprocessen verkar inte hinna "så långt" innan felmeddelandet visas.

Jag har ingen diskett, USB eller CD i som kan störa uppstarten,Tips?
Beror ofta på fel bootordning i BIOS. Sätt allt på none utom disken med OP.
Citera
2007-06-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Tackar!
Citera
2007-06-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Har samma problem får dock :

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER sedan jag försökte ändra till none i BIOS. Är dock inte så hemma där :s I vilka menyer ska man ändra till none. Hm går inge bra för mig just nu. tack på förhand
Citera
2007-06-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasin
Har samma problem får dock :

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER sedan jag försökte ändra till none i BIOS. Är dock inte så hemma där :s I vilka menyer ska man ändra till none. Hm går inge bra för mig just nu. tack på förhand

Jag satte i min boot-cd i D:, tryckte på "delete" under uppstarten, i "advanced settings" valde jag D: som "Primary" och pillade inte på dom andra. Då rullade det på... lycka till!
Citera
2007-06-04, 18:43
Medlem
Citat:
Jag satte i min boot-cd i D:, tryckte på "delete" under uppstarten, i "advanced settings" valde jag D: som "Primary" och pillade inte på dom andra. Då rullade det på... lycka till!

Okej om man inte har nån boot cd då ? :S
Citera
2007-06-04, 18:48
Medlem
Citat:

är denna aktuell då eller http://www.nu2.nu/pebuilder/ (// nasin
Citera
2007-06-04, 18:52
Medlem
Citat:

Funkar inte ditt XP på C:?
Citera
2007-06-04, 18:55
Medlem
Citat:
Funkar inte ditt XP på C:?

jo det hoppas jag :S
Citera
2007-06-04, 19:00
Medlem
Citat:
jo det hoppas jag :S

Har du prövat med att sätta C: som "primary"? Har du tillgång till en annan PC? I så fall kan du ju testa med att bränna ner och köra:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5d600369-0554-4595-8ab4-c34b2860e087&DisplayLang=en
Citera
2007-06-04, 19:08
Medlem
Citat:
Har du prövat med att sätta C: som "primary"? Har du tillgång till en annan PC? I så fall kan du ju testa med att bränna ner och köra:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5d600369-0554-4595-8ab4-c34b2860e087&DisplayLang=en

jo tack å lov Tror jag satt den som prim men är inte så hemma i Bios. Under vilken kategori ställer man in det?
Citera
2007-06-04, 20:59
Jag fick exakt samma problem efter att jag hade dum-formaterat en hdd. Jag sitter på en HP-laptop så jag chattade med några tekniker i USA och de vart väldigt förbryllade efter som ingen lösning som de hade lyckade fixa allt men tillsist så kom en snubbe och sa: "Ta ur dina ramminnen och byt plats på dem".
Sagt och gjort så efter den lilla ändringen så kunde jag köra min recovery-cd.

Så om du sitter på en laptop så prova detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in