2007-06-02, 18:58
Medlem
Ni vet väl om att sk flyktingar över 65 år får något som kallas Äldreförsörjningsstöd. De behöver inte betala skatt på detta och detta tilltag gjordes för att kommunerna inte skulle behöva betala ut socialbidrag och därmed minska statistiken för socialbidrag. Dvs det är Staten som betalar detta som är en fruktanvärd orättvisa mot svenskar som bott i Sverige hela sitt liv och betalat skatt men ändå skall betala skatt på sin redan låga pension. Däremot behöver inte invandrade bidragstagare som aldrig bidragit med en skattekrona betala skatt.
Skall försöka få fram mer material om detta men du kan börja med att läsa detta:
---------

Beloppen har nu höjts. För ensamstående blir det månatliga kontantbidraget 4.130 kronor - skattefritt.
Bostadskostnaden täcks också, för upp till 6.050 kronor.
Sammantaget blir det 10.180 kronor - netto.
Det motsvarar en bruttoinkomst på 13.500 kronor.

Hur många svenska pensionärer - som arbetat ett helt liv i Sverige -
har inte en pension som understiger det beloppet?

Som försvar för ÄFS anförs att ingen får mindre än garantipensionen, som
år 2006 uppgår till drygt 7.000 kr.
Denna är dock skattepliktig, vilket gör att efter skatt återstår netto c:a 5.500 kronor.
Till detta kommer att bostadsbidraget täcker bara en del av hyran: max 91% av 4.850 kr, dvs 4.510 kr. Skulle hyran ligga på 6.000 kronor blir det 1.500 kronor till hyra - och av de 5.500 återstår då 4.000 kronor.
Dessa 4000 kr ska räcka till bl.a. sjukvård. Genom att ÄFS är skattefritt kan ingen sjukvårdsavgift debiteras ÄFS-are - "de har ju ingen inkomst".
ÄFS är i första hand tillkommet för äldre invandrare och majoriteten av dem som får detta stöd är också invandrare, men det står i princip öppet även för svenskar.
I praktiken fungerar det dock olika. För en svensk nollställs de tillgångar som förvärvats under livet på ett sätt som inte sker för utlänningar.

Invandrare med ÄFS behöver - till skillnad från svenskar - inte ha någon förmögenhet som komplicerar. En svensk kan inte gömma undan vare sig ett sparkapital eller en sommarstuga i Sverige, en invandrare kan ha både pengar och ett hus vid Medelhavet som aldrig behöver redovisas.
Motsvarande gäller tjänstepension eller privat pension.
Vidare finns möjligheter till extrainkomster för den utlänning med ÄFS som är driftig och har rymligt samvete.

Han/hon kan resa hem igen och under sina bortavaro tjäna pengar på att hyra ut en fin lägenhet i andra hand, kanske genom etniskt nätverk - möjligheter som inte står till buds för svenskar på samma sätt. Den som kommer från annant EU-land har rätt att vara borta ett år och fortfarande lyfta sitt ÄFS.
Därutöver kan man naturligtvis inofficiellt frånvara längre, men ha bulvaner som förmedlar ÄFS-pengarna.

I vilken utsträckning sådana extrainkomster i verkligheten genereras vet vi inte, men svensk invandringsforskning lär knappast komma att bidraga med en belysning av frågan.
Citera
2007-06-18, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von_Force
Ni vet väl om att sk flyktingar över 65 år får något som kallas Äldreförsörjningsstöd. De behöver inte betala skatt på detta och detta tilltag gjordes för att kommunerna inte skulle behöva betala ut socialbidrag och därmed minska statistiken för socialbidrag. Dvs det är Staten som betalar detta som är en fruktanvärd orättvisa mot svenskar som bott i Sverige hela sitt liv och betalat skatt men ändå skall betala skatt på sin redan låga pension. Däremot behöver inte invandrade bidragstagare som aldrig bidragit med en skattekrona betala skatt.
Skall försöka få fram mer material om detta men du kan börja med att läsa detta:
---------

Beloppen har nu höjts. För ensamstående blir det månatliga kontantbidraget 4.130 kronor - skattefritt.
Bostadskostnaden täcks också, för upp till 6.050 kronor.
Sammantaget blir det 10.180 kronor - netto.
Det motsvarar en bruttoinkomst på 13.500 kronor.

Hur många svenska pensionärer - som arbetat ett helt liv i Sverige -
har inte en pension som understiger det beloppet?

Som försvar för ÄFS anförs att ingen får mindre än garantipensionen, som
år 2006 uppgår till drygt 7.000 kr.
Denna är dock skattepliktig, vilket gör att efter skatt återstår netto c:a 5.500 kronor.
Till detta kommer att bostadsbidraget täcker bara en del av hyran: max 91% av 4.850 kr, dvs 4.510 kr. Skulle hyran ligga på 6.000 kronor blir det 1.500 kronor till hyra - och av de 5.500 återstår då 4.000 kronor.
Dessa 4000 kr ska räcka till bl.a. sjukvård. Genom att ÄFS är skattefritt kan ingen sjukvårdsavgift debiteras ÄFS-are - "de har ju ingen inkomst".
ÄFS är i första hand tillkommet för äldre invandrare och majoriteten av dem som får detta stöd är också invandrare, men det står i princip öppet även för svenskar.
I praktiken fungerar det dock olika. För en svensk nollställs de tillgångar som förvärvats under livet på ett sätt som inte sker för utlänningar.

Invandrare med ÄFS behöver - till skillnad från svenskar - inte ha någon förmögenhet som komplicerar. En svensk kan inte gömma undan vare sig ett sparkapital eller en sommarstuga i Sverige, en invandrare kan ha både pengar och ett hus vid Medelhavet som aldrig behöver redovisas.
Motsvarande gäller tjänstepension eller privat pension.
Vidare finns möjligheter till extrainkomster för den utlänning med ÄFS som är driftig och har rymligt samvete.

Han/hon kan resa hem igen och under sina bortavaro tjäna pengar på att hyra ut en fin lägenhet i andra hand, kanske genom etniskt nätverk - möjligheter som inte står till buds för svenskar på samma sätt. Den som kommer från annant EU-land har rätt att vara borta ett år och fortfarande lyfta sitt ÄFS.
Därutöver kan man naturligtvis inofficiellt frånvara längre, men ha bulvaner som förmedlar ÄFS-pengarna.

I vilken utsträckning sådana extrainkomster i verkligheten genereras vet vi inte, men svensk invandringsforskning lär knappast komma att bidraga med en belysning av frågan.

Min mamma är sjukpensionerad p.g.a fibromyalgi sedan några år tillbaka, hon har arbetat i över 30 år men p.g.a att hon blev pensionerad i förtid så får hon inte hela sin rättmätiga ersättning utbetald förrän hon fyllt 65, hon får ut drygt 6000 kr/mån idag! Hon tackar alla svenska politiker som visat henne denna tacksamet mot henna efter mer än 30 år i arbetslivet genom att aldrig mera rösta på dessa etablerade partier.

Improbuktive Abdulla 65 år har alltså möjliheten att kunna inkassera strax över 10 000 kr/mån utan att göra ett förbannade dugg, fyfan vilket jävla hån mot alla dom som har arbetat men slitits ut i förtid genom att slänga dessa på vatten och bröd medan improduktiva utgifter likt Abdulla kan räkna med ett inflöde på 10 000 kr/mån!
Citera
2007-06-18, 11:35
Medlem
ChristianXs avatar
SEK -> PI

/Mod
Citera
2007-06-18, 11:48
Medlem
slutagnälls avatar
Och då vi har nästan fri anhöriginvandring så är ju detta en ren kassako för invandrare: bara att importera släktingar...

Men får inte invandrare pension, eller? Jag läste förut om invandrare som tog del av det fördelaktiga pensionsavtalet för alla födda innan 1937 (är inte säker vilket årtal som pensionsavtalen ändrades).
Citera
2007-06-18, 11:53
Bannlyst
När ska detta öppet börja debatteras i svensk media? Tacka fan för att vi måste ha världens högsta skattetryck.

Måna Muslim tycker det är häftigt att betala skatt, det ska vara häftigt att betala skatt. Ja tacka fan för det!
Citera
2007-06-18, 12:36
Medlem
Johnny Wadds avatar
Här kommer jag med påståenden som jag inte har belägg för:

Invandrare placerar sina äldre i mycket mindre omfattning på hem.
Invandrare ser själva till att deras äldre får mat/badning/skjuts osv i mycket större omfattning.

Summa sumarum, den åldersstigna invandraren är en mindre belastning för statskassan.
Citera
2007-06-18, 12:45
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd

Invandrare ser själva till att deras äldre får mat/badning/skjuts osv i mycket större omfattning.

Summa sumarum, den åldersstigna invandraren är en mindre belastning för statskassan.
En liten, men ack så viktig skillnad, är ju att denna invandraren inte har arbetat och betalat skatt i hela sitt liv för att finansiera sin ålderdom.
Citera
2007-06-18, 12:55
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
En liten, men ack så viktig skillnad, är ju att denna invandraren inte har arbetat och betalat skatt i hela sitt liv för att finansiera sin ålderdom.

Nej, det gällde ju äldre invandrare...
Tur att det finns en massa invandrare som både arbetar, betalar skatt OCH tar hand om mamma och pappa på ålderns höst så att det jämnar ut sig, ett föredöme för dig Christian!!?
Citera
2007-06-18, 13:13
Medlem
Citat:

Kan du ens jämföra dessa grupper av åldringar? Precis som jag sade till muslim mamman på gården häromdagen när hon stolt förklarade att de har en annan kultur än vi svenskar, de tar nämligen hand om sina åldringar. De bor i samma kvarter hela släkten, ca 30 st. Hon upplevde det givetvis som mycket positivt, det underlättade hela hennes vardag.

Mitt svar blir samma till dig. På 50-talet fanns det inte tillräckligt med jobb, åtminstone inte på gotland där jag har mina rötter. Vädigt många blev tvingade att flytta dit jobben fanns, mao till fastlandet. Min släkt blev utspridd i hela långa Sverige. Muslimen + hennes hela släkt kom till sverige för ca 10 år sedan.

Svaret från henne löd. -Det känner jag igen från mitt hemland.
Hennes överlägsna attityd hade försvunnit

Resten är socialdemokraternas familjepolitiks fel. (med alva myrdal i spetsen)

Skriver i svår affekt så ursäkta om det blev rörigt.
Citera
2007-06-18, 13:22
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensi
Kan du ens jämföra dessa grupper av åldringar? Precis som jag sade till muslim mamman på gården häromdagen när hon stolt förklarade att de har en annan kultur än vi svenskar, de tar nämligen hand om sina åldringar. De bor i samma kvarter hela släkten, ca 30 st. Hon upplevde det givetvis som mycket positivt, det underlättade hela hennes vardag.

Mitt svar blir samma till dig. På 50-talet fanns det inte tillräckligt med jobb, åtminstone inte på gotland där jag har mina rötter. Vädigt många blev tvingade att flytta dit jobbet fanns, mao till fastlandet. Min släkt blev utspridd i hela långa Sverige. Muslimen + hennes hela släkt kom till sverige för ca 10 år sedan.

Svaret från henne löd. -Det känner jag igen från mitt hemland.
Hennes överlägsna attityd hade försvunnit

Resten är socialdemokraternas familjepolitiks fel. (med alva myrdal i spetsen)

Skriver i svår affekt så ursäkta om det blev rörigt.

Det var värst

Affekt, sinnesrörelse, är ett kortvarigt förlopp inom känslolivet, varvid en eller flera känslor stegras till en abnorm styrka och även rubbningar framkallas inom de kroppsliga funktionerna.

Gör bara ditt bästa för att hjälpa dina äldre så är du en god människa i mina ögon.
Bor du i gbg och har mamma i visby så kan du såklart inte göra så mycket för henne i det dagliga livet, du borde förstått att det inte var dig jag syftade på. Tro det eller ej men det finns invandrare som skiter fullständigt i sina föräldrar också för den delen.
Citera
2007-06-18, 13:47
Medlem
Citat:
Det var värst

Affekt, sinnesrörelse, är ett kortvarigt förlopp inom känslolivet, varvid en eller flera känslor stegras till en abnorm styrka och även rubbningar framkallas inom de kroppsliga funktionerna.

Gör bara ditt bästa för att hjälpa dina äldre så är du en god människa i mina ögon.
Bor du i gbg och har mamma i visby så kan du såklart inte göra så mycket för henne i det dagliga livet, du borde förstått att det inte var dig jag syftade på. Tro det eller ej men det finns invandrare som skiter fullständigt i sina föräldrar också för den delen.

Du får det att låta som att detta är ett enskilt problem som min släkt drabbats av. Så är det INTE utan de flesta på landsbygden drog sig till städerna i hopp om arbete.
Citera
2007-06-18, 13:59
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensi
Du får det att låta som att detta är ett enskilt problem som min släkt drabbats av. Så är det INTE utan de flesta på landsbygden drog sig till städerna i hopp om arbete.

Men nu när dina föräldrar är så gamla att dom inte arbetar längre så har du sett till att dom flyttat så nära dig så att du kan hjälpa dom med deras behov förutsätter jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in