• 1
  • 2
2007-06-02, 17:38
Medlem
bullybrugds avatar
Hejsan!
Det är som så att jag beställde en hög med prylar från komplett.se för att bygga en ny dator. Det fungerade inte som det skulle, och efter mycket krångel så kom jag (med hjälp av supporten) fram till att hårdisken verkade suspekt (hittade den i bios men inte i windows). Nåja, jag skickade tillbaka hårddisken, och fick efter ett par dar följande e-brev som jag skulle vilja att nån av er översatte, då speciellt den sista meningen;

Citat:
LinjeProdukt/Beskrivning Antal Enhetspris Summa
Orderorsak: A_Return back to customer
Hej!
Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur.

Din felbeskrivning löd:
"Går ej att installera, windows hittar ej hårddisk vid installation. Har
testat hd efter er inrådan på bekants dator, där hittas som för mig hd i bios"
Följande tester har utförts:
* Disken hittas i BIOS - OK
* Tillverkarens testprogram HUTIL v2.03 med följande tester:
Full scan - OK Low Level Format - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK
* Komplett installation av Windows XP inkl. reboot - OK
Vid problem med en hårddisk skall man alltid köra tillverkarens
diagnostikprogram som jag gjort ovan för att nollställa hårddisken (Low
Level Format) samt köra diagnostik (Full Scan) för att avgöra om det är
fel på hårddisken eller ej. I det här fallet så fungerar hårddisken
vilket innebär att felet låg i den information som fanns på hårddisken.
Vänlig hälsning
Nörd
Returavdelningen
Komplett.se

Är jag helt okunnig, vad menas? Jag jämför med att jag köper en ny bil hos toyota. Bilen startar inte. Jag säger att det är fel på bilen. Bilen lämnas in, de säger att "ja, batteriet var ju helt så det var inget fel på bilen, däremot var det en databugg i styrboxen som gjorde att bilen inte startade, men det var inget fel på bilen".
Snälla förklara för mig.
Citera
2007-06-02, 18:05
Medlem
blueCommands avatar
Jag får det till att hårddisken inte hade fått rätt inställningar från fabrikanten vilket löstes med diagnostikverktyget och en lågnivåformatering.

Grejen är ju den att hårddisktillverkare tillverkar ju inte ett unikt styrkort till varje diskserie utan återanvänder dem med olika parametrar som programmeras in vid tillverkning. Något blev tydligen fel med din disk där och slapp igenom kontrollen.

Vad var det för hårddisk?
Citera
2007-06-02, 18:11
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jag får det till att hårddisken inte hade fått rätt inställningar från fabrikanten vilket löstes med diagnostikverktyget och en lågnivåformatering.

Grejen är ju den att hårddisktillverkare tillverkar ju inte ett unikt styrkort till varje diskserie utan återanvänder dem med olika parametrar som programmeras in vid tillverkning. Något blev tydligen fel med din disk där och slapp igenom kontrollen.

Vad var det för hårddisk?

Hårddisken heter Samsung SpinPoint P120 250GB. Förstår hur du menar, det är så jag också har fattat det. Men är inte första meningen i mailet jävligt fel? "Vi har inte kunnat konstatera fel på din hårddisk"? Lämpligare hade väl varit "Vi har fixat felet på din hårddisk"?
Citera
2007-06-02, 18:18
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Hårddisken heter Samsung SpinPoint P120 250GB. Förstår hur du menar, det är så jag också har fattat det. Men är inte första meningen i mailet jävligt fel? "Vi har inte kunnat konstatera fel på din hårddisk"? Lämpligare hade väl varit "Vi har fixat felet på din hårddisk"?

Det kan ju vara så att de inte konstaterat felet!

Så är det med hårddiskar, det räcker med så lite för att det ska bli mycket.

Bara fel drivrutin kan ge helt sjuka fel och korrupta installationer.

En Low Level format skriver ju 0: or över hela disken, inga nördar med andra ord.
Citera
2007-06-02, 19:22
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevo
En Low Level format skriver ju 0: or över hela disken, inga nördar med andra ord.

Gör den inte alls. Low level kontrollerar bara vilka sektorer som finns och är hela för att användas och skriver sedan ett index över det. Men visst, vissa implementationer kanske skriver nollor, men det är långt ifrån säkert.
Citera
2007-06-02, 19:28
Medlem
sparlunds avatar
Det kan inte vara ngt med master/slave?
Citera
2007-06-02, 20:40
Moderator
Falukropps avatar
Haha, tja, det skulle ju inte förvåna mig om de tycker att du nukat garantin om du gav dig på att lågnivåformatera disken på egen hand :>

Försöker de ta betalt av dig pga att det inte var fel på den enligt dem? Har för mig komplett.se har nån sån policy i alla fall.

Det är ju defintivt fel på den om man måste lågnivåformatera den för att få den att lira. När du köper en disk så har den ett funktionssätt specifierat, och på det sättet ska den fungera också när du stoppar den i datorn. Annars är den ju per definitíon trasig.

Och även om du kunde lågnivåformaterat den själv, garantin finns där för att du som kund inte ska behöva lägga tid och resurser på att felsöka och åtgärda. Om man nu ska klyva hår så kan man reparera alla fel, bara man har grejerna till det.
Citera
2007-06-02, 20:50
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Haha, tja, det skulle ju inte förvåna mig om de tycker att du nukat garantin om du gav dig på att lågnivåformatera disken på egen hand :>

Försöker de ta betalt av dig pga att det inte var fel på den enligt dem? Har för mig komplett.se har nån sån policy i alla fall.

Det är ju defintivt fel på den om man måste lågnivåformatera den för att få den att lira. När du köper en disk så har den ett funktionssätt specifierat, och på det sättet ska den fungera också när du stoppar den i datorn. Annars är den ju per definitíon trasig.

Och även om du kunde lågnivåformaterat den själv, garantin finns där för att du som kund inte ska behöva lägga tid och resurser på att felsöka och åtgärda. Om man nu ska klyva hår så kan man reparera alla fel, bara man har grejerna till det.
Tack för svar. Vet inte än om de kommer vilja ha mig att betala felsökningsavgift (tror den ligger på 250 spänn +frakt), just därför jag dryftar denna fråga här. Det ställer jag bara inte upp på, inte för att det är nån stor summa men någgra jävla principer ska ju finnas.

Kan väl jämföras med om man köper en biljävel som firman glömt att ansluta batteriet på. Är ju inte heller funktionsduglig, dock inte heller trasig.
Citera
2007-06-02, 20:52
Medlem
tjaboooos avatar
en LITEN fråga bullybrugd, försökte du partitionera hårddisken ?
Citera
2007-06-02, 21:08
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
en LITEN fråga bullybrugd, försökte du partitionera hårddisken ?
Ska säga som det är, jag är helkass på datorer men har haft hjälp av en kunnig kompis (hans idé att beställa dator i delar - skulle aldrig vågat själv). Iallafall, problemet var att hårddisken hittades i bios, allt okej, sen ska jag installera windows (har testat både pirat- och originalskivor), funkar jättebra i 3 minuter tills felmeddelandet "hittar ej hårddisk" dyker upp och skiten stänger ner sig. Har då givetvis provat varenda koppling (master/slave), plattkabel och kontakt på moderkortet som finns.
Åkte hem till polarn, han kopplade in den (och nämnde nåt om partitioner som kanske måste göras) i sin burk, där den hittas i bios men inte i hans windows. Lite svårt att göra partition då antar jag? Berättade detta för support på komplett.se och de sa att jag skulle skicka in HD:n på felsökning.
M.a.o. - jag har inte varit inne i denna hårddisk överhuvudtaget - än mindre har det partitionerats nåt här
Citera
2007-06-02, 21:17
Medlem
tjaboooos avatar
tycker det låter väldigt likt hur en opartitionerad hårddisk uppför sej och om det är fallet har du inget val än att pröjsa felsökningsavgift.

en opartitionerad hårddisk hittas inte i windows utan krävs att man kör ett program typ diskhanteraren som hittar hårddisken och skapar partition och ger den ett namn och först då kan man börja använda den efter en formatering.
Citera
2007-06-02, 21:20
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
tycker det låter väldigt likt hur en opartitionerad hårddisk uppför sej och om det är fallet har du inget val än att pröjsa felsökningsavgift.
Men - ursäkta om jag är dum - om en disk ska vara partionerad för att fungera, säljs de inte så då? Hur partionerar man en disk man inte kommer åt?
Ska en HD som säljs i butik inte kunna sättas i och fungera? Är min kompis ("datasnillet") inte alls så kunnig som jag trott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in