2007-06-02, 17:38
Hejsan!
Det är som så att jag beställde en hög med prylar från komplett.se för att bygga en ny dator. Det fungerade inte som det skulle, och efter mycket krångel så kom jag (med hjälp av supporten) fram till att hårdisken verkade suspekt (hittade den i bios men inte i windows). Nåja, jag skickade tillbaka hårddisken, och fick efter ett par dar följande e-brev som jag skulle vilja att nån av er översatte, då speciellt den sista meningen;
Är jag helt okunnig, vad menas? Jag jämför med att jag köper en ny bil hos toyota. Bilen startar inte. Jag säger att det är fel på bilen. Bilen lämnas in, de säger att "ja, batteriet var ju helt så det var inget fel på bilen, däremot var det en databugg i styrboxen som gjorde att bilen inte startade, men det var inget fel på bilen".
Snälla förklara för mig.
Det är som så att jag beställde en hög med prylar från komplett.se för att bygga en ny dator. Det fungerade inte som det skulle, och efter mycket krångel så kom jag (med hjälp av supporten) fram till att hårdisken verkade suspekt (hittade den i bios men inte i windows). Nåja, jag skickade tillbaka hårddisken, och fick efter ett par dar följande e-brev som jag skulle vilja att nån av er översatte, då speciellt den sista meningen;
Citat:
LinjeProdukt/Beskrivning Antal Enhetspris Summa
Orderorsak: A_Return back to customer
Hej!
Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur.
Din felbeskrivning löd:
"Går ej att installera, windows hittar ej hårddisk vid installation. Har
testat hd efter er inrådan på bekants dator, där hittas som för mig hd i bios"
Följande tester har utförts:
* Disken hittas i BIOS - OK
* Tillverkarens testprogram HUTIL v2.03 med följande tester:
Full scan - OK Low Level Format - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK
* Komplett installation av Windows XP inkl. reboot - OK
Vid problem med en hårddisk skall man alltid köra tillverkarens
diagnostikprogram som jag gjort ovan för att nollställa hårddisken (Low
Level Format) samt köra diagnostik (Full Scan) för att avgöra om det är
fel på hårddisken eller ej. I det här fallet så fungerar hårddisken
vilket innebär att felet låg i den information som fanns på hårddisken. Vänlig hälsning
Nörd
Returavdelningen
Komplett.se
Orderorsak: A_Return back to customer
Hej!
Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur.
Din felbeskrivning löd:
"Går ej att installera, windows hittar ej hårddisk vid installation. Har
testat hd efter er inrådan på bekants dator, där hittas som för mig hd i bios"
Följande tester har utförts:
* Disken hittas i BIOS - OK
* Tillverkarens testprogram HUTIL v2.03 med följande tester:
Full scan - OK Low Level Format - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK
* Komplett installation av Windows XP inkl. reboot - OK
Vid problem med en hårddisk skall man alltid köra tillverkarens
diagnostikprogram som jag gjort ovan för att nollställa hårddisken (Low
Level Format) samt köra diagnostik (Full Scan) för att avgöra om det är
fel på hårddisken eller ej. I det här fallet så fungerar hårddisken
vilket innebär att felet låg i den information som fanns på hårddisken. Vänlig hälsning
Nörd
Returavdelningen
Komplett.se
Är jag helt okunnig, vad menas? Jag jämför med att jag köper en ny bil hos toyota. Bilen startar inte. Jag säger att det är fel på bilen. Bilen lämnas in, de säger att "ja, batteriet var ju helt så det var inget fel på bilen, däremot var det en databugg i styrboxen som gjorde att bilen inte startade, men det var inget fel på bilen".
Snälla förklara för mig.
Vet inte än om de kommer vilja ha mig att betala felsökningsavgift (tror den ligger på 250 spänn +frakt), just därför jag dryftar denna fråga här. Det ställer jag bara inte upp på, inte för att det är nån stor summa men någgra jävla principer ska ju finnas.