• 1
  • 2
2007-06-02, 15:39
Medlem
Nidelvas avatar
ArcGIS är ett integrerat system av programvaror som bildar ett komplett geografiskt informationssystem (GIS). www.esri.com

Systemet lämpar sig väl för de som vill överblicka, editera och behandla kartografiskt material. Jag (försöker) använder själv Arcgis mycket eftersom Mapinfos (ett annat system som jag använde tidigare och har mer koll på) utvecklare har slutat arbeta med programmet.

Arcgis låg ute på nätet för nedladdning men de som hoppades på att komma över en piratversion upptäckte bara att de rellar som fanns till hands inte erbjöd funktioner för editering (arceditor).

Dock så LÄR det finnas en version ute nu av Arcgis Desktop 9.2 som har licens och funktion för detta.

Jag tänkte att den här tråden skulle få handla om främst Arcgis men även om andra program för GIS.

Här kan vi:
Posta frågor
Bidra med relaterade länkar
Bidra med källor såsom tutorials eller updates
Diskutera eventuella projekt

Jag börjar gärna själv med en fråga:
Jag försöker öppna kartor/layers med filändelserna .sbn .shp .apr .shx i Arcmap (arcgis desktop 9.2) men filerna är inte kompatibla.

Googlesökningar säger mig att .shp är filer tillhörande "Vector Image File Formats" (vilket hör arcgis till). det säger mig nada. Borde inte Arcmap vara kompatibelt med samtliga Arcgis-funktioner?

Vad är det jag missat/inte förstår?

Till Modsen:
Problematiken med felpostningar i Flashbacks dataforumdelar är legendarisk. Jag hoppas att jag har postat i rätt forum och under rätt omständigheter. Annars ber jag allra ödmjukast om ursäkt, och att få tråden flyttad rätt och inte slängd. Det ber jag om eftersom det här med kartografi, det är kul!
Ni gör ett bra jobb!
Citera
2008-06-24, 17:09
Medlem
Koordinater.

har några koordinater till tre olika punkter. Hur kan jag gå tillväga för att kunna lägga in dem i ARCGIS?

Tacksam för hjälp
Citera
2009-03-04, 23:13
Medlem
jag är väldigt sugen på att lära mig mer om arc GIS då detta är något som passar bra in i min utbildning

läst drygt 7.5hp på universitet... men men.. inga tips på var man kan lära sig mer på egen hand?

x litteratur?
x Internet?
Citera
2011-04-09, 17:56
Medlem
Terraries avatar
Återupplivar tråden lite. Finns det något intresse för Arc GIS här?
Läser mycket kartografi och kulturgeografi just nu där vi jobbar med GIS, skulle vara intressant att dela kunskaper och kartor.
Citera
2011-04-10, 18:17
Medlem
klart det finns intresse! jag är lite av en nybörjare... har precis avslutat en mapinfo kurs och kommer till veckan att få hem en arcgis bok!

har du läst mycket om GIS eller?
Citera
2011-04-10, 21:40
Medlem
Terraries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valheruu
klart det finns intresse! jag är lite av en nybörjare... har precis avslutat en mapinfo kurs och kommer till veckan att få hem en arcgis bok!

har du läst mycket om GIS eller?

Gött!
Jag har läst 15hp än så länge, ska läsa 15hp till. Jag läser inte enbart GIS, skulle kunna kalla det tillämning av GIS på kurserna, "locational analasys", "mobility and travelbehaviour" m.m. Har i princip bara gjort tematiska kartor och använt lite analyserings verktyg, jobbar med Arc GIS 9.3 (ska tydligen vara det ledande, dock jävligt buggit)
Citera
2011-04-12, 08:07
Medlem
aaah ok ok, läser en kurs på distans nu.. då äre arc gis antagligen 9.3 som gäller ^^

vilket universitet/högskola läser du på?
Citera
2011-04-12, 08:47
Medlem
Terraries avatar
Läser International tourism management vid Högskolan Dalarna och 4 terminen nu läser vi kulturgeografi och GIS.
Har du upptäckt än hur jävla jobbigt det är att jobba med programmet?
Hänger sig i tid och otid, är okompatibelt med resten av windows och mac världen. Ena läraren vi hade på ett lab beskrev det som fantastiskt och efterlängtat när man kunde öppna excel spreadsheets i programmets senare versioner.
Det är väl en "bransch" som inte fått så mycket uppmärksamhet, dess användningsområden börjar väl först nu se sina glory days i och med sociala medier, platstjänster, smartphones m.m
Jag har inte sett några av de tidigare versionerna av Arc GIS men nu i 9.3 känns det ändå som en beta.
Citera
2011-04-13, 09:43
Medlem
hehe, njaa... jag har väl använt nån tidigare version.. för typ 3 år sedan ^^ var kanske 9.0 om man ska gissa ^^

hmm, dock kan jag hålla med om buggar å sådant.. inte för att jag upplevt det i arcgis, utan i mapinfo... en lite mindre och billigare variant av arcgis...

förhoppningsvis får jag min arcgis bok idag ^^ å då jävlar blir det dags att testa programet!
Citera
2011-04-13, 11:51
Medlem
Terraries avatar
Är det Getting to know Arc GIS?
Misstänker det iaf, jag tror den är ganska vanlig. Väldigt detaljerad, det går fan inte att missförstå instruktionerna.
Däremot tog det ett tag för kunskaperna att sjunka in märkte jag. Jag gick igenom uppgifterna men inte fören jag behövde använda dem och gick tillbaka till boken lärde jag mig.
Citera
2011-04-16, 14:53
Medlem
hehe, jepp det är den boken :P dock är jag lite irriterad över att det tagit lite mer än 1v... men men

tror nog jag kommer att sitta med i princip alla övningarna xD

men skönt att du tycker dem var utförligt beskrivna! :P hehe. Nu är det väl lite sent å tipsa, men om du tycker om gis så har Lund många GIS kurser på distans!
Citera
2011-04-16, 18:50
Medlem
Terraries avatar
Jo, det går dock säkert att göra sena ansökningar. Ska kolla upp den, skulle vilja lära mig lite raster GIS. Ska läsa 100% nästa termin men det är geografi kurser som jag förmodligen inte kommer ha svårt med och mest ska fylla ut min examen så jag kan gott lägga på några kurser till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in