• 1
  • 2
2007-06-02, 14:29
Medlem
När jag var ung, för sådär 8-10 år sedan alltså, under alkoläskens storhetstid, då var och varannan fjortis drack Pops och vad de nu hette så de blev blå i ansiktet, så hittade jag och mina polare en slags alkoläsksats på påse. Det var ett pulver som blandades med socker och vatten, sen skulle det stå och jäsa i tre veckor har jag för mig. Körde det i 1,5 liters PET flaskor då det var mängden man fick per påse.

Minns att vi kom upp i runt 14% på skiten i vissa flaskor (mätte med farsans vinprovare).

Är det någon annan som minns dessa påsar, de var lika stora som dipp-påsar ungefär. Minns att vi köpte kanske 20 stycken, helt lyriska att vi skulle kunna supa som svin. Det smakade ju dock skit, men det gick faktiskt att dricka, slog i alla fall mäsken som annars var alternativet =)

Någon som minns dessa?
Citera
2007-06-02, 16:54
Medlem
Sees avatar
säker på att det inte var mäsk då?
Citera
2007-06-02, 20:00
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Japp, jag kommer ihåg dessa påsar. Testade göra en sats en gång. Det smakade skit, men en mindre kräsen kompis drack upp den en tisdag eftermiddag och fick sig en liten fylla.
Det var på den tiden när Hooch och Pops var den enda alkoläsken som fanns på bolaget, och kvällstidningarna "rasade" över att nu skulle minsann varenda tjej bli alkoholist eftersom det nu fanns tillgång till god ( ) alkohol!
Citera
2007-06-02, 20:57
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
kvällstidningarna "rasade" över att nu skulle minsann varenda tjej bli alkoholist eftersom det nu fanns tillgång till god ( ) alkohol!

Haha jo och vi killar blir det trots att alkoholen smakar skräp
Citera
2007-06-02, 21:16
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
säker på att det inte var mäsk då?
Är du säker på att alkoläsk inte är mäsk + saftkoncentrat?
Citera
2007-06-02, 21:26
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Är du säker på att alkoläsk inte är mäsk + saftkoncentrat?

Det var ju ett pulver men visst, troligen var det bara jäst, enzymer och smakämnen...
Citera
2007-06-02, 22:04
Medlem
Det enda jag kom att tänka på är Caipirinha Mix 51 (http://www.expobrazil.com/sp/fotos/850-850-cai.gif) fast det är troligen fel men ja det är i storleken av en kryddpåse eller dipppåse iaf
Citera
2007-06-02, 22:46
Medlem
Ja.. för mäsk är ju ett ledande livsmedel som finns i alla ICA butiker .

I påse pojkar... påse....

Det kan inte varit någon vinsats eller nått?. Det finns ju att köpa.
Citera
2007-06-02, 23:29
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.

Nej det var ingen vinsats. Det var en alkoläsksats. Jag tror t.o.m. att det var just Hooper's Hooch eller Peter's Pops märket hette.
Citera
2007-06-03, 11:07
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.

Tror nog dom som sagt mäsk menar att det ska ha varit jäst som finns i påsarna då man skulle tillsätta vatten och socker själv...
Citera
2007-06-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Nej det var ingen vinsats. Det var en alkoläsksats. Jag tror t.o.m. att det var just Hooper's Hooch eller Peter's Pops märket hette.

Jag tror nog att det kan stämma, minns inte speciellt något namn på dessa roliga påsar, men det är mycket möjligt.

Det var citronsmak på dem som vi köpta kan jag minnas, även fast det smakade mest ofullständigt utjäst vin med citronsmak, typ mäsk med citronjuice i. Fast det berodde nog på att vi vräkte i socker för att komma upp i rejäla alkoholstyrkor så man kunde bli full.

Man spydde rätt friskt av det också, troligtvis för att vi aldrig orkade vänta tills allt socker var utjäst.

Minns att det stod på påsen att man bara fick tillsätta en viss mängd socker, så att det skulle komma upp i 2,2% eller liknande, satt hemma i mitt pojkrum och kalkylerade på hur mycket socker det skulle gå åt för att komma upp i finare volymer
Citera
2007-06-04, 18:18
Medlem
Underbart!
Jag skulle också vilja testa dom där gamla påsarna. Kanske öppna en butik för då skulle nog dom flesta fjortisarna också börja dricka det igen.
Detta kan vi lite äldre tjäna en kosing på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in