• 1
  • 2
2007-06-02, 10:24
Medlem
Roger Pontares avatar
Skulle vara kul att veta vilka viner ni har lagt på lagring och varför, själv så är jag dålig på detta (konsumeras oftast efter man fått hem dom) men just nu så har jag följande viner hemma:

3 Gazin -00 (Rött, Bordeaux, Pomerol)
3 Lafleur Petrus -00 (Rött, Bordeaux, Pomerol)
3 Clos du Clocher -01 (Rött, Bordeaux, Pomerol)
1 Valderiz Tomás Esteban -00 (Rött, Ribera del Duero)
1 Corullon -03 (Rött, Bierzo)
1 Janus -95 (Rött, Ribera del Duero)
1 Salon -96 (Mousserande, Champagne)
1 Lanson Noble Cuvee -89 (Mousserande, Champagne)

För tillfället så har jag dom liggandes i garderoben men planerar att köpa ett vinskåp nu när jag ska flytta. Min Janus och Salon är väl höjdpunkten i den här lilla samlingen men jag gillar Clos du Clocher väldigt mycket, inte den bästa årgången kanske men det är ett riktigt spännande vin som kan vara svårt att få tag i.
Citera
2007-06-02, 10:34
Medlem
Micke666s avatar
Jag har bara brännvin i hyllan.
Citera
2007-06-02, 11:32
Medlem
Pliktskyldigast gick man till skåpet och tittade..

Röda i köksskåpet:
Château Leoville Las Cases Saint-Julien 1989
Château de Beaucastel Chateauneuf du Pape 1988
Josetta Saffirio Langhe Nebbiolo 2004
Josetta Saffirio Barolo Persiera 2003
Josetta Saffirio Barolo 2003
Dominique Laurent Clos Vougeot 1997
Ca del Bosco Carmenero non-vintage, tappad på flaska 2001.
Bai Gorri De Garage 2002
Remirez de Ganuza Rioja Reserva 2001
Vietti Nebbiolo Perbacco 2004
Michel Rolland Clos de Los Siete 2005
La Spinetta - Rivetti Barbaresco Vigneto Valeirano 2003
Bodegas Roda Roda Reserva 2002
Penfolds RWT Barossa Shiraz 1998

Bubblande just nu som inte ska sparas:
Pol Roger Extra Cuvee De Reserve, Magnum
Bredasole, Saten, Francia Corta

Mer som kul att ha:
Adega Regional Colares 1999
Viuva Jose Gomes da Silva & Filhos Colares 1999
Citera
2007-06-03, 15:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Inte en enda panna. Jag är värdelös på att spara. Allt jag köpte i Frankrike (nån Nöff-de-Papp, några Côte-de Rhône, ett gäng bra Alsace) fick ligga precis en vecka, sen gick allt samma kväll. Mina godsaker från Katalonien är slut, sista gick i fredags. Mer om den under "vilka viner dricker ni ikväll".
Roger Pontare, jag antar att du sparar Janus tills jag kommer ner? Den är jag nyfiken på...
Citera
2007-06-03, 16:13
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Roger Pontare, jag antar att du sparar Janus tills jag kommer ner? Den är jag nyfiken på...

Har druckit samma årgång på restaurang Moo i Barcelona och då var den helt fantastisk, maten och atmosfären där bidrog säkert men ingen tvekan om att det är ett härligt vin.
Citera
2007-06-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Har druckit samma årgång på restaurang Moo i Barcelona och då var den helt fantastisk, maten och atmosfären där bidrog säkert men ingen tvekan om att det är ett härligt vin.
OT: Hur var Moo matmässigt? Jag råkade traska förbi den på väg till Speakeasy/Dry Martini Bar i höstas. Tyvärr medgav inte tiden då att man gjorde ett besök där. Provade däremot en annan tragaluzrestaurang (Agua) som var bra.
Citera
2007-06-04, 18:59
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
OT: Hur var Moo matmässigt? Jag råkade traska förbi den på väg till Speakeasy/Dry Martini Bar i höstas. Tyvärr medgav inte tiden då att man gjorde ett besök där. Provade däremot en annan tragaluzrestaurang (Agua) som var bra.

Väldigt nyskapande och modern mat, bra restaurang men personalen är inte sådär väldigt bra tyvärr. Dry Martini är en av mina absoluta favoritbarer i Barcelona, deras restaurang ska vara riktigt häftig har jag hört, har du testat den? Längre ner på Aribau (i korsningen med Mallorca) så har du en bar som heter Ideal, samma cocktailstuk som Dry Martini, den är inte heller dum.
Citera
2007-06-04, 19:09
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Väldigt nyskapande och modern mat, bra restaurang men personalen är inte sådär väldigt bra tyvärr. Dry Martini är en av mina absoluta favoritbarer i Barcelona, deras restaurang ska vara riktigt häftig har jag hört, har du testat den? Längre ner på Aribau (i korsningen med Mallorca) så har du en bar som heter Ideal, samma cocktailstuk som Dry Martini, den är inte heller dum.
Dry Martini glider jag alltid in på när jag är i barcelona. helst dagtid när det är rätt tomt. Fränt när man stänger dörren bakom sig och möts av en kille i vit kavaj och stram uppsyn... hårt luftkonditionerat så man nästan fryser och Hemingway sitter bredvid...
Citera
2007-06-05, 09:18
Medlem
Citat:
Speakeasy, som är restaurangen bakom Dry Martini är fantastiskt bra. Man går nästan genom köket för att komma in i vinförrådet där det finns ett 10-tal bord i ett ganska mörkt rum. Bakom en stor glasvägg står sedan vinlådor staplade till taket. Många riktigt fina sorter.
Förrätt och efterrätt var fantastiska. Varmrätterna däremot var lite tråkiga. Jag har bland annat ätit en gaspacho där som kombinerade smak av jordgubbar och ansjovis(!). Det var nog bland det bästa jag ätit någonsin. Personalen är tillmötesgående men tyvärr inte något vidare på engelska.. Jag har för mig det gick loss på sisådär 200 euro för två. Då stod vinerna för nästan hälften ändå så det får nog anses vara väldigt prisvärt. Absolut värt att boka ett bord på tycker jag om man ändå är i Barca en weekend. Det är lika dyrt att äta hälften så bra på Ramblas om man säger så..
Citera
2007-06-05, 09:24
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
Speakeasy, som är restaurangen bakom Dry Martini är fantastiskt bra. Man går nästan genom köket för att komma in i vinförrådet där det finns ett 10-tal bord i ett ganska mörkt rum. Bakom en stor glasvägg står sedan vinlådor staplade till taket. Många riktigt fina sorter.
Förrätt och efterrätt var fantastiska. Varmrätterna däremot var lite tråkiga. Jag har bland annat ätit en gaspacho där som kombinerade smak av jordgubbar och ansjovis(!). Det var nog bland det bästa jag ätit någonsin. Personalen är tillmötesgående men tyvärr inte något vidare på engelska.. Jag har för mig det gick loss på sisådär 200 euro för två. Då stod vinerna för nästan hälften ändå så det får nog anses vara väldigt prisvärt. Absolut värt att boka ett bord på tycker jag om man ändå är i Barca en weekend. Det är lika dyrt att äta hälften så bra på Ramblas om man säger så..

Restaurangen ska vara gjord efter Chicago på 30-talet vad jag förstår, häftigt att man går genom köket för att komma till matsalen. Jag har hört att det ska vara riktigt bra mat så jag får ta och testa den nästa gång man har vägarna förbi.
Citera
2007-06-05, 12:56
Medlem
Mysonoxens avatar
Nu fick jag en påminnelse att jag måste inventera igen

Har ungefär 3-4 lådor blandade klassade Bordeauxer (1-5 cru)
Ett gäng olika St.Emilion och Pomerol, några Graves
Tre pavor Yquem 2001 (ska inte öppnas förrän min son eller dotter lärt sig uppskatta vin.)
En halv låda 1975 La Mission Haut-Brion. (rykarvin)
Två pavor kvar av Mouton 1982 och två Château Margaux 1990 är väl övriga av topparna.

Två racks om 50-60 blandade viner vardera, allt från Priorat till Amarone (varav en Quintarelli och två Dal Forno Romano)

En halv låda Castelgiocondo Brunello 1997.

En "skum" flaska 1943 Vosne-Romanée. (köpte två, den andra drack jag ur, den var helt OK, fast tokstollen till handlare envisades med att skriva "shouldermått" istället för de cm mått jag frågade efter, vissa lär sig aldrig.)

En låda Taylors Vintage 2000.

...och lite annat smått och gott.
Citera
2007-06-05, 15:49
Medlem
Laktostolerants avatar
Banrock Station. Ett fynd för 63 kr. Riktigt gott!

http://deliveryd.aftonbladet.se/v3/a...p?d=101&a=1825
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in