• 1
  • 2
2007-06-02, 01:55
Medlem
Boccarossa-s avatar
Hej allihopa och Nate Black. Lol,
Jag undrar lite om överklockning, som jag sagt i ett tidigare inlägg så har jag införskaffat mig en ny dator, älskar den. Nu undrar jag bara lite om hur jag ska överklocka min processor snäppet högre,

Jag köpte en E6320 (1.86GHz) och har nu överklockat den till 2.45GHz, då ligger FSB(?) på 350, och jag har satt strömtillförseln på "auto" i BIOSet, (kunde aldrig tro att överklockning kunde vara såhär lätt,,), jag provade skriva in 400 men då kunde datorn inte äns starta, 370 var för mycket när det väl kom in i windows, 360 har fungerat men kör endå i 350 för säkerhets skull, nu undrar jag, eftersom jag har en så fet CPU-fläkt, och inbyggd kylning i moderkortet (GA-P35-DQ6), och med ett chassi som har 3 st fläktar,,,,, borde jag inte kunna överklocka processorn ännu mer? iallafall till 3 GHz? Processorn har aldrig överstigit 35 grader av vad jag sett, så jag tror att det är strömtillförlsen jag måste mixtra med.. Jag vill dock inte att processorn ska bli för varm... Jag tycker väl att 50-55 grader under belastning låter okej.. Hjälp plz ..
Citera
2007-06-02, 03:26
Medlem
Flärps avatar
Testa öka Vcore (Ström till CPU) ett snäpp, BARA ETT SNÄPP DOCK, så att inte skiten flyger i luften. Vad har du för minnen? De kanske inte klarar 400 FSB. Du får mecka lite med minnesinställningarna kanske för att få det att funka.
Citera
2007-06-02, 03:58
Medlem
breeds avatar
Skrev ett lååååångt inlägg men just då var flashback tvunget att krasha,
Här är annars än guide du kan följa
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=614431
Citera
2007-06-02, 05:36
Medlem
Boccarossa-s avatar
skummade igenom guiden.... det verkar jobbigt... förstår ingenting...
jag kan välja att skriva CPU Volt manuellt istället för att det blir auto,,, ska man göra det eller ej? om det e så svårt som det står i guiden orkar jag inte, tänkte om det bara var att skriva in lite högre strömtillförsel till cpu...
Citera
2007-06-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boccarossa-
skummade igenom guiden.... det verkar jobbigt... förstår ingenting...
jag kan välja att skriva CPU Volt manuellt istället för att det blir auto,,, ska man göra det eller ej? om det e så svårt som det står i guiden orkar jag inte, tänkte om det bara var att skriva in lite högre strömtillförsel till cpu...

Ja den guiden så mer komplicerad ut än vad jag mins att den va. Vi får se om man hittar en lättare. Tyvärr kommer jag bara ihåg 2 saker.

1. Den automatiska överklockningen som vissa moderkort har är till för människor som inte har kunskap eller viljan att överklocka. Den är snabb, lätt och troligen den du har använt. Men vill du klocka högre måste du göra det på det svåra sättet och göra alla inställningarna själv.

2. De andra som inte har kommit högre än vad dig bruka alltid ha glömt någon inställning som sätter stopp (något de glömt stänga av oftast).
Citera
2007-06-02, 07:40
Medlem
Tryck CTRL+F1 när du är BIOS för att få flera inställnings möjligheter. Gigabyte tyckte inte att man behövde nämna den biten i manualen har jag läst.
Citera
2007-06-02, 07:52
Medlem
Jag vet att han har andra delar så att vissa inställningar inte stämmer (minnena tänker jag på) men kan det här va något att läsa? Det är väll mer som måste göras än det han skrev?

http://www.pcstats.com/articleview.c...id=2118&page=6
Citera
2007-06-02, 08:51
Medlem
MyteNs avatar
När det gäller tema överklockning är det påläsning så man vet vad man gör, läs Sweclockers-guiden, fattar du inget, läs igen och igen tills du fattar.

Förövrigt skall man som överklockare inte ha nåt på Auto för då har man ingen koll på vad värderna är på.
Citera
2007-06-03, 02:38
Medlem
somsagtvar läs om det ordentligt. det kommer bli mycket pill så du måste förstå vad du gör och varför, och inte bara följa direktiv, det blir bara skit då
Citera
2007-06-03, 10:13
Medlem
Forevos avatar
Ge Cpun lite mer kräm, sätt den på 1.325 och prova dig fram, sänk multipliern till minnen samt ställ in timings på minnena själv.

Auto fungerar oftast till en viss gräns sen måste man fixa & trixa själv!

Kör själv min E6400 i 3.6ghz..
Citera
2007-06-03, 12:03
Medlem
Nate Blacks avatar
Jag tror inte att spänningen är för låg, skummade bara snabbt igenom tråden, och tror att dina minnen hindrar dig från att gå längre. Så sänk "dividern" om du inte redan har gjort det, och lista annars vad du har för moderkort och minnen, samt latenserna på dem.

Divider är annars saken som styr hur fort minnena jobbar i förhållande till processorn och moderkortet. Ska finnas i BIOS inställningarna, någonstans under "Advanced" eller "CPU" .Oftast där du överklockar helt enkelt.
Citera
2007-06-04, 03:46
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Jag tror inte att spänningen är för låg, skummade bara snabbt igenom tråden, och tror att dina minnen hindrar dig från att gå längre. Så sänk "dividern" om du inte redan har gjort det, och lista annars vad du har för moderkort och minnen, samt latenserna på dem.

Divider är annars saken som styr hur fort minnena jobbar i förhållande till processorn och moderkortet. Ska finnas i BIOS inställningarna, någonstans under "Advanced" eller "CPU" .Oftast där du överklockar helt enkelt.

Jag har en E320 1.86 GHz @ 2.45 GHz, och jag har 2gig(2 st 1gig) ddr2 800mhz minnen, och moderkortet är GA-P35-DQ6
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in