2018-06-07, 13:05
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
De brukar ha rabatterade föreningsbiljetter.

ja juste ja. tror Herrarna också har detta iallafall. men de som jag regerade på var att majoriteten av folket där var flicklag.

gissar på damlaget kan få över 10000 idag iallafall. tror Herrlaget får över 30000 på lördag. skall bli kul och gå på matcherna iallafall hoppas på bra väder.
Citera
2018-06-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag sprider inte heller dynga i trådarna om det utan låter de som gillar sporten föra en kunnig och vettig diskussion

"[...] föra en kunnig och vettig diskussion"? Damerna verkar ju snarare lite för insyltade för att kunna se nyktert på sin situation. Utveckla gärna varför "de som gillar sporten" skulle sitta på nåt sorts tolkningsföreträde? Det är väl tur att flashback finns så folk kan skriva sanningen utan att bli outade som "misogyna svin" bara för att man skriver sanningen?

"Debatten" handlar liksom inte om hur damerna ska göra för att utveckla sin sport och i förlängningen tjäna mer pengar, utan mer att de minsann också ska ha. Damfotbollen skulle frodas ekonomiskt ifall alla ni som gnäller på att damerna inte tjänar tillräckligt, faktiskt gick på matcherna. Problemet är ju att ni inte gör det utan enbart gnäller.

Problem numero dos är att damerna jämför sig med herrarna som har utövat denna sport i mannaminne (drygt 150 år) så det har ju tagit sin lilla tid att uppnå dagen status. Damfotbollen är en relativ ny företeelse och får redan nu oproportionerligt stort mediautrymme och en extra stor slant av SvFF, trots det skrala publika intresset. Ändå gnälls det. Och det genererar ungefär noll sympati bland folk som förstår hur det här med utbud och efterfrågan fungerar (två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori.)

Jag gissar att den krystade mediahaussen har gjort damerna rätt så förvirrade.
Citera
2018-06-07, 19:42
Medlem
Förstår verkligen inte varför dikotomin mellan herr & damfotboll blivit så aggresiv. Ser det inte som något annat än att jämföra Ligue 1 och Allsvenskan. Det är klart att Ligue 1 håller en större kvalite, men betyder det att jag går igång på Guingamp vs. Strasbourg mer än Häcken vs. Östersund? Absolut inte. Varför är det så svårt att förstå att den spelmässiga skillnaden är inte den enda viktiga faktorn? Och saker som kultur, känlsomässig -och lokalt engagemang, och ja, även politik, är absolut centralt hur fans väger vilka ligor man följer.

För mig är det totalt omöjligt att förstå hur någon som snackar om "support your local club" nervärderar damfotbollen. Om man verkligen stödde sin lokala förening och stog i motstånd till fotbollens globaliserande och kommeraliserande tendenser - varför skulle man inte stödja damverksamheten?
Citera
2018-06-10, 15:18
Medlem
Readyfreddies avatar
På öppet arkiv ligger "finalmatchen" mellan Sverige och England uppe. Kan verkligen inte påstå att utvecklingen gått nämnvärt framåt sedan den tiden. Största utvecklingen verkar skett på bh-fronten.
https://www.svtplay.se/video/1395114...and?start=auto

För herrarna har ju utvecklingen varit enorm sedan 1980-talet.
Citera
2018-06-11, 13:33
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
En riktigt jämställd lösning vore att män och kvinnor spelade i samma seriesystem. Då kan vi snacka meritokrati.

Själv föredrar jag den nuvarande könssegregerade varianten. Damfotboll kan vara rätt kul ibland!
Återkopplar med en artikel om sprint. Bisarrt vad denna "jämlikhet" kan leda till. Definitivt en fara för damfotbollen om "jämställdhets"-ivret fortsätter.

https://www.dailywire.com/news/31605...t-hank-berrien

Heja damfotbollen! Leve segregationen!
Citera
2018-06-11, 14:41
Medlem
Gubbskems avatar
Om jag ska spekulera lite så antar jag att det finns fler manliga spelare i division 1 och 2 i Sverige som tränar precis lika många timmar i veckan som en kvinnlig elitspelare, som får vara glada över om de får timpeng för förlorad arbetsinkomst när de åker på långväga bortamatcher och bidrag för skor.

Lockar man inte publik får man leva med den ekonomiska baksidan det innebär att utöva sin hobby.

Lite komiskt med tanke på att kvinnorna i allsvenskan använder tiden som ett argument för att de borde kunna försörja sig på sporten. Då skulle jävligt många män också kunna kräva detta av förbundet. Givetvis ska ersättning baseras på hur mycket cash man drar in.

Dessa skitargument gör även mig som fotbollsintresserad helt matt inför tanken på att följa damfotboll. Ironiskt nog är det typer som jag som går på de lokala damernas matcher och betalar för inträde, för att stödja klubben. Medan de som gnäller högljutt i media inte sätter sin fot där.
Citera
2018-06-12, 05:07
Medlem
Durcherrss avatar
Det är inget fel om människor väljer att frivilligt stödja och betala för damfotboll, men när man försöker tvinga folk att bli intresserade och "lura" in dem till att kolla på damfotboll genom att ta bort ordet "dam" i rapporteringen och kvotera in kvinnliga "expertkommentatoter" i alla fotbollsprogram, så blir det tydligt att man enbart har en agenda.

Vore media istället ärliga i sin rapportering och riktade in sig på folk som verkligen är intresserade av damfotboll, så skulle nog inte så många klaga.

Jag har själv, tyvärr, inget som helst intresse av damfotboll... Men jag kan respektera att det finns andra som kanske har det som främsta intresse att följa denna sport. Mot den gruppen kan media rikta sina enorma resurser.

Generellt så kollar jag även i princip enbart också på herrhandboll, herrboxning, herrhockey, etc också. Damsporter är inte intressanta överlag. Vissa kvinnor som har en viss musikalisk talang eller liknande kan dock möjligen vara lite intressanta.
Senast redigerad av Durcherrs 2018-06-12 kl. 05:29.
Citera
2018-06-12, 10:31
Medlem
Hunden007s avatar
vi hade både landslagen i Göteborg.

8 092 gick på dammatchen där biljetterna kostade mellan 80-180 kr.

CA 30 000 gick på Herrlandslaget där biljetterna kostade mellan 250-500 kr.
Citera
2018-06-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
vi hade både landslagen i Göteborg.

8 092 gick på dammatchen där biljetterna kostade mellan 80-180 kr.

CA 30 000 gick på Herrlandslaget där biljetterna kostade mellan 250-500 kr.

Det är väl ändå siffror som damerna är rätt nöjda med, publiken var nog hyfsat tillfreds också, både vinst och 4 baljor framåt..
Citera
2018-06-12, 10:46
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det är väl ändå siffror som damerna är rätt nöjda med, publiken var nog hyfsat tillfreds också, både vinst och 4 baljor framåt..

jaja men nu jämför vi mot Herrfotbollen. damerna gnäller på för lite pengar.
Citera
2018-06-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
På öppet arkiv ligger "finalmatchen" mellan Sverige och England uppe. Kan verkligen inte påstå att utvecklingen gått nämnvärt framåt sedan den tiden. Största utvecklingen verkar skett på bh-fronten.
https://www.svtplay.se/video/1395114...and?start=auto

För herrarna har ju utvecklingen varit enorm sedan 1980-talet.

Måste faktiskt säga att jag blev lite överraskad, när jag såg korta sekvenser av den här matchen för några månader sedan, var beredd på att spelet skulle vara sämre faktiskt, då damfotbollen var relativt ny vid den här tidpunkten.. Första VM spelades 1991 och man kom med på OS-programmet 1996 osv..

EM 1984 är ju det första mästerskapet som spelades öht..
Citera
2018-06-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
jaja men nu jämför vi mot Herrfotbollen. damerna gnäller på för lite pengar.

Jo, men det är väl redan solklart, att det är herrlandslaget som drar in pengarna.. Dessutom lirade damerna en viktig VM-kvalmatch, medan herrarnas var en träningsmatch, där det mest handlade om att få upp matchtempot, inför vad som komma skall..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-12 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in