Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-01, 21:29
  #1
Medlem
tarzzans avatar
Hej
Igår när jag skulle installera Ubuntu 7.04 så fick jag upp att han inte kunde starta ”grub-install(hd0)” i slutet av installationen. Jag försökte både att installera det via text-mode och via deras live-mode men fick samma resultat. Jag trodde då att det var dvd-skivar det var fel på så idag laddade jag ner en ny och brände ut den, och idag så körde jag även en cd-test och fick fram att det inte var något fel men när installationen nästan var klar så fick jag upp samma fel meddelande igen
Citat:
grub-install(hd0) gick inte att starta, detta är ett alvarligt fel

Jag har bara en hårddisk som är uppdelad i några partitionen om detta kan vara till någon hjälp.
Citera
2007-06-02, 00:27
  #2
Medlem
junks avatar
googla!
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2689.html

visste inte att det var en han i datorerna som gjorde allt, tack för upplysningen!
Citera
2007-06-02, 11:11
  #3
Medlem
tarzzans avatar
Tack för länken men jag tror inte riktigt att de har svaren för mina frågor för de diskuterar ju att grub hänger sig när de ska boota systemet men mitt problem är att jag inte ens kan installera det.

Jasså, visste du inte? i min dator bor det en grabb som heter Per som fixar allt.
Citera
2007-06-03, 16:20
  #4
Medlem
tarzzans avatar
Nu så har jag installerat Ubuntu 6.10 och sedan körde jag en uppdatering så nu använder jag mig av Ubuntu 7.04
Citera
2007-06-06, 11:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzzan
Nu så har jag installerat Ubuntu 6.10 och sedan körde jag en uppdatering så nu använder jag mig av Ubuntu 7.04

förmodligen satte du fel device som root innan du körde setup så den inte lyckades lokalisera /boot
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback