• 2
  • 3
2007-06-04, 19:18
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag har en 9-3 från -99 och det är en helt okej bil. Den är lite slö än så länge iom att det är en t5 154hk men det har jag tänkt att lösa med nordic steg1
Stolarna i den tycker jag inte är så fantastiska faktiskt. viggen-stolarna däremot. De är sjukt sköna även om de är lite halkiga. Nästan så att man skulle köpa viggenstolar
Citera
2007-06-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
det tråkiga me den är att det sitter en T7 motor i...

leta upp någon saab 93 från säg 99e.. me T5 motorn.. finns en sport version med 200 hk, dock inte lika snyggt kjolpaket.. men en mycket bättre motor

Hjälp mig nu...trionic 7 är "klenare" byggd va, för att få till lägre friktion i motorn och få ner förbrukningen? Är det inte samma motorer som i 9-5? Men inte är det så att den är helt kass, åtminstone inte om man nöjer sig med originaleffekten?
Citera
2007-06-04, 22:06
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopist
Hjälp mig nu...trionic 7 är "klenare" byggd va, för att få till lägre friktion i motorn och få ner förbrukningen? Är det inte samma motorer som i 9-5? Men inte är det så att den är helt kass, åtminstone inte om man nöjer sig med originaleffekten?
Så länge man sköter oljebytena så ska det inte vara några problem. Om man kör mycket korta sträckor ska den bytas var 1000:e mil. Lite svårt att veta hur de tidigare ägarna har skött det bara...
Citera
2007-06-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Så länge man sköter oljebytena så ska det inte vara några problem. Om man kör mycket korta sträckor ska den bytas var 1000:e mil. Lite svårt att veta hur de tidigare ägarna har skött det bara...

Ja..sant. Men bilen trådskaparen postade har fullstämplad servicebok, så förmodligen ligger den inom intervallerna. Nåja...poängen är att man knappast behöver vara livrädd för en trionic 7-motor.
Citera
2007-06-04, 22:43
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopist

jao det är same same som i 95an, dock verkar 95an ha mera problem me det en kompis som jobbar på saab sa att 93orna är rätt ovanligt att det händer på, även att de är samma motorer..

och de med lågfriktionsmotor har du helt rätt i.

men som sagt, gör man service som man skall osv å har fått den nya vevhusventen å de instalerat så funkar de prima,

ifall du är inne för att trimma å så så hade jag föredragit T5 fast skall du bara köra så funkar T7 bra,

Jag vet att motorgarantin höjdes till 8 år på 95orna just för OIL SLUDGE problemet, men är inte säker på att de höjdes på 93orna ? är den höjd även där å boken är fullstämplad så är det ju ett rätt säkert köp

12% av dessa motorer rasar enligt saab killen jag känner. men då är det nästan alltid till 99% slarv med servicar osv..
Citera
2007-06-05, 12:31
Medlem
trewqs avatar
När vi talar om bilar i 100k-klassen och import så börjar jag bli hyfsat sugen på att ta in antingen en Audi S4 2.7T 98-99 eller en MB AMG C43 98-99. Båda modellerna är relativt sällsynta i Sverige och fina exemplar går för kring 150k och uppåt. I Tyskland tycks man få schyssta ex med låga mil (?) för 10-12000 euro, alltså 90-110k kronor. Tycker ni att det är en onödig risktaging?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in