• 1
  • 2
2007-06-13, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Har för mig det är zigenarspråk.
Det kan det mycket väl vara. Tjej och polare är ju exempel på zigenarspråk som inlemmats i svenskan.

// Roger P.
Citera
2007-06-14, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Det kan det mycket väl vara. Tjej och polare är ju exempel på zigenarspråk som inlemmats i svenskan.

// Roger P.

Kollar man google t.ex så verkar kopplingen till "resandefolket" inte vara långt borta...

Jag tror mest att såna där klubbar väljer namn för att provocera "svensson" och inte för att berätta vem de är t.ex..

Bengalos har väl haft ett antal andra namn innan detta har jag för mig?

Aron's MC t.ex men det kanske är jag som minns fel?
Citera
2007-06-14, 01:11
Medlem
bajenvraks avatar
OT men Utrycket har sin bakgrund i svensk romani ja, kommer ifrån ordet bengalot som betyder knas/knasig/dum/vaj som senare i svenskan blev beng. Svensk romani är inte zigenarspråk(romanes) utan resandemål.

Så nu vet ni det!
/B
Citera
2007-06-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Kollar man google t.ex så verkar kopplingen till "resandefolket" inte vara långt borta...

Jag tror mest att såna där klubbar väljer namn för att provocera "svensson" och inte för att berätta vem de är t.ex..

Bengalos har väl haft ett antal andra namn innan detta har jag för mig?

Aron's MC t.ex men det kanske är jag som minns fel?

Arons MC åkte ju bara plaststaket..
Citera
2011-07-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottis187
Några BSK killar kom oinbjudna till en Bengalos fest, satt och hade det trevligt. Så kom det fram en full vimsig snubbe som sympatiserar med Bengalos och provocerade en kille från BSK D.... Denne ger då Bengalos snubben stryk. ( Och han förtjänade det!) Bengalos överhuvuden som jobbar som vakter beslutar sig för att kasta ut BSK sällskapet istället för fyllisen. Tumult och slagsmål uppstår. BSK killarna tar detta som en förolämpning, samlar ihop ett garde från dom olika avdelningarna i Sverige som alla samlas i Uddevalla och drar till Bengalos klubbhus, det dom inte visste var att snutarna hade span på dom sen tidigare. Så snutarna misstänkte att något var på gång när dom såg alla Brödraskaparna. BSK killarna stöter på Bengalos presidenten på en grusväg på väg till klubblokalen och fångar honom och därefter drar manskapet in i lokalen och fångar några till och misshandlar och slår dom. Sen dyker en ensam snut upp först och griper en massa killar som står utanför klubbhuset, därefter kommer resten av snutarna. Synd att Brödraskapet torskade den gången, ren otur! Men det som var så jävla härligt var att fast det var 16 st som var åtalade och som dömdes så var det ingen som öppnade käften!! Strong gjort!! Alla blev dömda till fängelse i tingsrätten, vet ej hur det blev i hovrätten

detta är ett typexempel på hur historian kan låta annorlunda, beroende på vem som berättar. utan att säga att jag har mer rätt än någon annan, så kan jag säga vad jag har hört:

några killar ifrån brödraskapet kom oinbjudna till bengalos fest och gjorde inte så mycket väsen av sig. ända tills de såg att en av gästerna stod och pratade med en tjej som råkade vara ihop med en av dem. jag har inte hört några siffror, men att det var flera killar som slog ner en ensam kille. bengalos MC har (så vitt jag vet) en policy om icke-våld som de kräver att folk följer. så; "BKS" blev utslängda. de återvände några timmar senare, förstärkta av några killar till, men motades redan i grinden.
detta är vad jag har hört och jag ville bara berätta den sidan oxå.
Citera
2011-07-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Japp... de heter så...

http://www.bengalos.com/

Bengalo betyder samma här på västkusten... typ dum i huvet..används kanske inte så ofta (längre)... Kolla på google efter bängalo med...

Det är nog det som är meningen med att de valt namnet

Nu har dom ju en "bengalisk" tiger som märke.. Därav namnet..

Ingen koppling alls till "dum i huvet" varianten.

Edit: satan vilken gammal tråd du grävde fram.. seriöst?.. borde ha lagt märke till det..
Senast redigerad av Atero 2011-07-14 kl. 13:45.
Citera
2011-07-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atero
Nu har dom ju en "bengalisk" tiger som märke.. Därav namnet..

Ingen koppling alls till "dum i huvet" varianten.

En av deras medlemmar förklarade under rättegången att de kallade sig för Bengalos för att de själva ansåg sig vara dumma i huvet.

Ingen mer än du förknippar namnet med en bengalisk tiger, folk förknippar det med ordet Bengalo som betyder "DUM I HUVET"
Senast redigerad av trojan 2011-07-14 kl. 13:52.
Citera
2011-07-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojan
En av deras medlemmar förklarade under rättegången att de kallade sig för Bengalos för att de själva ansåg sig vara dumma i huvet.

Ingen mer än du förknippar namnet med en bengalisk tiger, folk förknippar det med ordet Bengalo som betyder "DUM I HUVET"
Asgarv.. ta en titt på deras märke.. katten finns med både på överbågarna och deras festaffisher.. så bara jag? jo eller hur.
Citera
2011-07-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atero
Asgarv.. ta en titt på deras märke.. katten finns med både på överbågarna och deras festaffisher.. så bara jag? jo eller hur.

Har senmester nu men jobbar på samma företag som en i Bengalos. Annars kunde jag frågat direkt from the source så att säga vad namnet kommer ifrån. Återkommer om detta.

Sen var det inte direkt namnet jag undrade när jag startade tråden. Utan var mest en allmän undran över vad som hände efteråt då det blev tystare än i graven om detta.
Citera
2025-09-09, 02:27
Medlem
mycket indian hojar och annat raffigt i deras kretsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in