2007-06-01, 05:14
Medlem
Egen pizza är ju inte hela världen att kunna "lyckas" med.
Men hur är det att "lyckas" med just inbakad pizza?

Tänkte jag skulle försöka med detta, i varje fall. Men måste först höra om någon lyckats med detta? För jag får då för mig att detta är ett nästintill omöjligt arrangemang?
Hur gör man för att allt inte skall bli pannkaka där i ugnen? Hela hemligheten kan väl ändå inte vara så simpel att det blott är att vika den ena sidan över den andra? Eller? Antar att det, som vanligt, kommer an på degen. Degen, den ack så hemliga.
Citera
2007-06-01, 07:18
Medlem
Mondobabys avatar
Får för mig att du vill ha pizza´n luftig och inte platt.
Det enda knep jag känner till är att se till att få in luft i den innan du sätter den i ugnen.
Det vill säga att när du "stängt" nästan hela pizza´n, ca en cm kvar att trycka ihop. Gör som så att du lyfter i degen vid öppningen så att luft kommer in till den fyllda delen,sen snabbt som attan stänga till öppningen. förhoppningsvis blir det då en kupol av din skapelse.
lycka till
Citera
2007-06-01, 09:47
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Gaserna i degen och ångorna ifrån ingredienserna förhindrar pannkake effekten.
Citera
2007-06-01, 10:20
Medlem
Jag har hört någon gång att man skall lägga pizzan direkt på en varm plåt.

Det bästa alternativet är väl att ha den direkt på en såndär pizzasten. Aldrig provat själv dock. Finns bl.a här http://www.stenugnen.se/
Citera
2007-06-01, 13:35
Medlem
LillGrevens avatar
För mig har det alltid funkat med att göra en vanlig pizza fast bara lägga fyllningen på ena sidan av den, undantag tomatsås och ost som får vara på hela. Sedan "viker man den luftigt" dvs bara lägger över den tomma halvan försiktigt. Klämmer lite försiktigt på skarven och sedan in i ugnen.

Detta funkar för mig, och jag gör pizzan på helt hemmabakad deg. Inget halvfabrikat här inte
Citera
2007-06-01, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Egen pizza är ju inte hela världen att kunna "lyckas" med.
Men hur är det att "lyckas" med just inbakad pizza?

Tänkte jag skulle försöka med detta, i varje fall. Men måste först höra om någon lyckats med detta? För jag får då för mig att detta är ett nästintill omöjligt arrangemang?
Hur gör man för att allt inte skall bli pannkaka där i ugnen? Hela hemligheten kan väl ändå inte vara så simpel att det blott är att vika den ena sidan över den andra? Eller? Antar att det, som vanligt, kommer an på degen. Degen, den ack så hemliga.

kan du utbaka en pizza kan du säkert baka in den också ?
Citera
2007-06-01, 15:26
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral
kan du utbaka en pizza kan du säkert baka in den också ?
Säkert att han inte slår bakut då?
Citera
2007-06-01, 15:33
Medlem
SAMSONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhreakaliS
Jag har hört någon gång att man skall lägga pizzan direkt på en varm plåt.

Det bästa alternativet är väl att ha den direkt på en såndär pizzasten. Aldrig provat själv dock. Finns bl.a här http://www.stenugnen.se/

ja ska du få den som på pizzerian måste du lägga pizzan på en redan upphettad plåt.
Citera
2007-06-01, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Säkert att han inte slår bakut då?

kan hända vem vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto