2011-09-12, 22:22
Medlem
6its avatar
Mitt blodtryck 153/73 med vilopuls på 68.

Är orolig för övertrycket. Ska väl berätta lite om min livsstil.
Tränar ganska mycket styrketräning, så pressar mig rätt bra. Blir väl 4-5 gånger i veckan. Är 192cm lång väger ca 90kg med relativt låg kroppsfett, skulle gissa på ca 13-14%. Äter rätt mycket mat för att gå upp i vikt o bli lite större, starkare o ja lite bättre helt enkelt.

Är detta typ självmord för mitt blodtryck?

Varför har jag så högt?

Är det farligt högt?

Borde jag sluta styrketräna?
Citera
2011-09-12, 22:57
Medlem
HarmonicAces avatar
Vid hur många testtillfällen? Det bör göras åtminstone 3 ggr efter 5 min. vila. Gör det så att du är säker på att du får rätt värde.

Skippa saltet, det höjer blodtrycket. Alla charkprodukter innehåller mycket salt.
Citera
2011-09-13, 09:53
Medlem
6its avatar
tog när jag vakna imorse, 125/73 58 i puls.

Antar att det är okej. Sjukt att det kan skilja så mycket dock.
Citera
2011-09-13, 12:04
Medlem
Neverthelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Tror du en vanlig person vill gå runt och vara hög hela tiden för att få ner blodtrycket?

Skulle särskilt hålla mig undan från narkotika om jag inte var helt frisk. Om du inte har stor tillit till Patriarch K's egna studier som säger att man lika gärna kan röka på som att ta medicin då.

Eh JA!?
Citera
2011-09-21, 11:13
Medlem
Lånar tråden lite.

Var och kollade blodtrycket på vårdcentral häromdagen och det mätte 155/90 liggande.
Jag var extremt nervös (blir alltid det på sjukhus, men det var värre denna gången).
Sjuksköterskan sa att det inte var så bra, och bad mig sätta mig upp för att ta ännu ett. Då blev jag givetvis ännu mer nervös, vilket syntes på resultatet, då det sittande stack iväg till cirka 170/95.

Fick träffa en läkare som såg att jag var nervös och tyckte jag skulle testa hemma istället.

Det gjorde jag. Tyvärr blir det ju lite av en ond spiral. Hjärtat bultar rätt mycket extra såfort man tar på manchsetten. Det är liksom inget jag kan påverka. Men efter ett par dagars testande börjar jag vänja mig och jag är nu nere på 140/80 i snitt. Ibland ligger den på 125, ibland 150. Undersnittet nästan alltid kring 80. Beror den stora skillnaden endast på min nervösitet? Någon gång testade jag att stå upp och småprata lite för att "glömma" att jag mäter. Då landade jag på 120...
Har testat på sambon och hon ligger stadigt på samma mått.

Jag är 203 cm lång och väger cirka 95 kg. Läkaren sa att långa ofta ligger lite högre. Stämmer det?
Motionerar en hel del, men äter halvkasst.

Hur bör jag gå vidare?
Senast redigerad av Wernham-Hogg 2011-09-21 kl. 11:17.
Citera
2011-09-21, 13:01
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wernham-Hogg
Lånar tråden lite.

Var och kollade blodtrycket på vårdcentral häromdagen och det mätte 155/90 liggande.
Jag var extremt nervös (blir alltid det på sjukhus, men det var värre denna gången).
Sjuksköterskan sa att det inte var så bra, och bad mig sätta mig upp för att ta ännu ett. Då blev jag givetvis ännu mer nervös, vilket syntes på resultatet, då det sittande stack iväg till cirka 170/95.

Fick träffa en läkare som såg att jag var nervös och tyckte jag skulle testa hemma istället.

Det gjorde jag. Tyvärr blir det ju lite av en ond spiral. Hjärtat bultar rätt mycket extra såfort man tar på manchsetten. Det är liksom inget jag kan påverka. Men efter ett par dagars testande börjar jag vänja mig och jag är nu nere på 140/80 i snitt. Ibland ligger den på 125, ibland 150. Undersnittet nästan alltid kring 80. Beror den stora skillnaden endast på min nervösitet? Någon gång testade jag att stå upp och småprata lite för att "glömma" att jag mäter. Då landade jag på 120...

Jag är 203 cm lång och väger cirka 95 kg. Läkaren sa att långa ofta ligger lite högre. Stämmer det?

Hur bör jag gå vidare?

Du ska gå vidare med att be om att få komma tillbaka till din vårdcentral vid fler tillfällen och få ditt blodtryck kontrollerat. Gärna vid samma tidpunkt på dygnet och samma veckodag så att det blir t ex 7 dagar emellan. När du kommer dit är det viktigaste att du får en chans att ligga ned och vila i minst 10-15 minuter innan trycket kollas, helst i en rogivande omgivning och att det är någon som har god vana i att ta blodtryck som gör det. Helst ska det göras manuellt eftersom autmatiska maskiner ibland har en tendens till att pumpa upp för högt och att det då gör ont i armen, vilket leder till att man spjärnar emot och får ett felaktigt tryck som värde. Armen ska placeras i hjärthöjd och helst ska man även vara noga med att skriva om man tagit trycket i vänster eller höger arm och sen ta i samma arm vid alla mättillfällen.

Man kan även få en mätare som kopplas på kroppen under 24 timmar och som kontinuerligt registrerar ens blodtryck och hjärtfrekvens, vilket många patienter upplever som mindre stressande än att gå till sin distriktssköterska 1 gång i veckan.
Citera
2011-09-21, 21:25
Medlem
Tack. Låter som ett vettigt alternativ med 24h-mätaren.

En fråga till: När jag mäter hemma kan jag få 140/80 ena gången, för att direkt efter få 130/80.
Är det dålig kvalitet på själva mätaren (Omron från apoteket), eller är det normalt att det skiftar lite mellan gångerna trots att man tar så tätt inpå?

Undrar även ifall det är normalt att ha lägre blodtryck stående än liggande? Även när jag stått upp ett tag så har jag ofta lite lägre än liggandes.
Citera
2011-09-21, 22:03
Medlem
För ca. 10 år sedan åkte jag in akut till Lunds lasarett. Kändes som feber, men hade normal temp.
Första läkaren kollade efter tempen var blodtrycket. 200/180.
En minut senare var det 60 punkter lägre. Sen upp igen. Ingen diagnos, men lever än, dock med en hel del blodtrycksmedicin. Inga problem i släkten med liknande.
Citera
2011-09-21, 23:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
En annan ligger på stadiga 140/90 oavsett var eller när trycket kollas

Citat:
Undrar även ifall det är normalt att ha lägre blodtryck stående än liggande? Även när jag stått upp ett tag så har jag ofta lite lägre än liggandes.
Det finns människor som får ett förhöjt blodtryck när de ligger ned, googla så kan du läsa varför.
Citera
2011-09-22, 00:12
Medlem
Traktes avatar
Citat:
En fråga till: När jag mäter hemma kan jag få 140/80 ena gången, för att direkt efter få 130/80.
Är det dålig kvalitet på själva mätaren (Omron från apoteket), eller är det normalt att det skiftar lite mellan gångerna trots att man tar så tätt inpå?

Nej det är inte alls ovanligt. Trycket skiftar hela tiden men det är ingenting man märker om man inte mäter det.
Jobbade förra sommaren på en intensivvårdsavdelning, där mäter de blodtrycket med en kateter in i en artär så man ser blodtrycket i realtid på skärmen. Ser man det så är det väldigt lätt att se hur det kan skifta.
Citera
2011-09-22, 00:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vasokonstriktionen i benen kan kvarstå
När personen har varit uppe några timmar
och sedan lägger sig kvarstår den då
aktiverade vasokonstriktionen i benen
under längre eller kortare tid, varför patienterna
i liggande kan få ett s k falskt
förhöjt blodtryck. Blodtrycket i liggande
kan hos dessa patienter ibland vara klart
förhöjt med värden upp till 180/110, medan
värdena i sittande eller stående är
låga [2]. Dessa patienter skall naturligtvis
inte behandlas med antihypertensiva
medel.
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda22322.pdf
Citera
2011-10-01, 09:36
Medlem
Citat:
Lånar tråden lite.

Hur bör jag gå vidare?

Samma sak här. Inget att oroa sig över. White coat syndrome kallas det. Jag kan inte ta blodtryck på vårdecentral för då blir det galet fel. Dessutom tror jag sådana som du och jag har ett överaktivt sympatiskt nervsystem som reagerar snabbt vid stress, mycket adrenalinhormoner, vilket ökar puls och tryck. Jag självmedicinerar med inderal och det funkar ok. Även jag är lång och jag vågar slå vad om attlånga har högre tryck, det låter ju logiskt. En chiraff har ju ett enormt hjärta och tryck t ex för att kunna pumpa runt blodet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in