2022-12-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Ifall man betalar av sina skulder.
Måste man vänta tills betalningsanmärkningarna försvinner dvs 1-2 år eller mer Innan man söker ett jobb inom ekonomi/ bank / finans etc.

Eller räcker det bara med att betala av skulderna.

Kan man fortfarande arbeta som ekonom, banktjänsteman etc ifall man har betalningsanmärkningar och en skuld på 50 - 100 tkr som ligger hos kronofogden?

Jag har en familjemedlem som vill betala av min skuld. Men min stolthet står ivägen.

Skulderna fick jag pga oförutsedda kris situationer i mitt liv. Annars hade jag aldrig haft någon skuld.

Har idag inga lån förutom csn lån.

Allt handlar ju återigen om en helhetsbedömning. Det är ju så klart inget plus att ha en betalningsanmärkning när man söker jobb inom ekonomi. Det betyder inte automatiskt att du är rökt men det minskar så klart dina chanser. Finns ingen exakt formel för detta. En skuld på 50 000 till 100 000 hos KF är såklart lite anmärkningsvärd men finns det en rimlig förklaring så kanske det går vägen.

I slutändan handlar det om bedömningar och kvalificerade gissningar om personen bedöms som pålitlig eller inte.
Citera
2022-12-24, 11:48
Medlem
I dagens sverige sker de flesta rekryteringar genom outsourcing till företag. Dessa är så jävla skitnödiga att dom tar bort alla kandidater som är ”förekommande” i något register. För att ha ryggen fri. Så, ja, man är rätt körd om man inte anställs av ett mindre företag som inte har råd med pseudo-hr-trams eller, mot förmodan, ett företag som ser genom hr-/rekryteringsbluffen.
Citera
2022-12-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Låt oss säga att du har en högskoleutbildning, har man någon chans då att få ett kvalificerat jobb trots betalningsanmärkningar? Eller är det meningen att man ska ta sitt "straff" och vara glad över vilket jobb man än får?

Känner de som har det och inte bryr sig!
Citera
2022-12-25, 00:16
Medlem
godboys avatar
Beror ju vad för jobb som söks. Är det en lagerarbetare man är ute efter så spelar det väl inte någon större roll om en gammal betalningsanmärkning finns. Det mest intressanta är val vad den gäller och har för påverkan av innehavaren.
Citera
2023-02-12, 10:43
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag sökte en gång jobb som säljare på Creditsafe. Fick till och med komma på intervju. För att lyckas som säljare på Creditsafe så skulle man sälja för minst 40 000 kr i månaden och de hade en high score lista på väggen samt en klocka som man skulle dra i vid varje lyckad försäljning. Intervjun ägde rum runt 2015 eller 2016.

Det fick mig att tänka på det här Seinfeld avsnittet där George pappa ska sälja datorer.

Jag har noll betalningsanmärkningar och alltid betalat alla mina räkningar i tid.
Citera
2023-02-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag har idag 14 st betalningsanmärkningar enligt Kronofogden, Bisnode Creditsafe, Krafman, Upplysning.se , Safenode, m fl. Men inte hos UC. De har gallrat dem. Där har jag bara 2 st .
De 2 st förfaller i februari. Då har jag inga hos UC alls vilket är bra men företag anställer oftast genom att ta en riktig UC först på slutet i processen .

I många fall gör de anmärkningskoll helt anonymt via andra databaser. Jag förstår nu att jag mötts av hån snarare än intresse att anställa mig med 14 betalningsanmärkningar där jag ser bara 2 st .

Man måste alltså kontakta alla företag som sysslar med kreditupplysning i Sverige för att vara säker på att det inte finns dolda hinder i vägen för att få jobb. Så ser det ut i Sverige 2020. DÅ förstår man hur litet land det är och sånt här skulle aldrig funka i USA och på andra håll. Där har man inte råd att tvinga en del gå på bidrags-semester av dolda anledningar och hindra dem från att jobba.

Hur har du lyckats få så många betalningsanmärkningar?
Citera
2023-09-01, 16:46
Medlem
Är det svårt att få jobb med betalningsanmärkningar?

Det är svårt att få jobb idag om man har Lexbase notering etc. Men hur är det med betalningsanmärkningar? Är det inte så att HR systemen har register där de känner av olika saker att "flagga" för. Tex kollar de mot register om personen har betalningsanmärkning eller förekommer i domstol.
Hur stort problem är det egentligen att få jobb med betalningsanmärkningar?
Citera
2023-09-01, 16:49
Medlem
Jobb där du hanterar pengar eller jobb på försäkringsbolag är de enda två jag kan komma på där dom skulle kolla om du har betalningsanmärkningar.
Citera
2023-09-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jobb där du hanterar pengar eller jobb på försäkringsbolag är de enda två jag kan komma på där dom skulle kolla om du har betalningsanmärkningar.
Jag tror nog betalningsanmärkningar sätter stopp vid en hel del tjänster.
Tex så stoppar Försäkringskassan alla anställningar av någon som har betalningsanmärkning.
Tex jobb där man har ansvar, chefsjobb, ekonomichef m.m. är i många fall också kört med betalningsanmärkning.

Står så här i arbetet.se :
"Hon berättar om en anställningsintervju hos ett bemanningsföretag:
– Jag hade helt klart kompetens för jobbet. Och när de frågade om jag hade betalningsanmärkningar så sa jag som det var. Jag hade en jobbig tid i livet då jag fick en massa skulder. Det jobbar jag med nu. Men då var jag inte aktuell längre för jobbet."
https://arbetet.se/2008/06/13/gamla-skulder-stter-stopp-fr-jobb/
Citera
2023-09-01, 16:59
Medlem
https://www.publikt.se/nyhet/forsakringskassan-granskar-jobbsokandes-ekonomi-9730 "När Försäkringskassan ska nyanställa kontrollerar man om den sökande har någon betalningsanmärkning."
Citera
2023-09-01, 17:00
Medlem
Vissa jobb är svåra. Bemanningsföretag brukar vara kinkiga.
Citera
2023-09-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Vissa jobb är svåra. Bemanningsföretag brukar vara kinkiga.
Precis det jag har fått reda på också. Går inte att få jobb som uthyrd konsult eller bli rekryterad via bemanningsbolag med betalningsanmärkning. Skulle vara då om det är jobb med väldigt få sökande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in