Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-21, 13:34
  #13
Medlem
japanskbruds avatar
http://olivoljeväljaren.se <- den svarar på alla frågor, om man inte har ngt emot zeta
Citera
2017-03-21, 20:56
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
http://olivoljeväljaren.se <- den svarar på alla frågor, om man inte har ngt emot zeta
Nja, det var väl inte direkt svar på min fråga. Problemet är ju att oljan alltid smakar målarfärg efter en tid, inte hur den smakar som nyöppnad.
Citera
2017-03-21, 21:01
  #15
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nja, det var väl inte direkt svar på min fråga. Problemet är ju att oljan alltid smakar målarfärg efter en tid, inte hur den smakar som nyöppnad.
Såg nånstans att den blir dålig ganska fort. Bättre köpa små flaskor av hög kvalité.. sen är bäst före datumet viktigt. Ska va så långt fram som möjligt.. Ska tydligen gå att se på bättre flaskor när oliverna är skördade också.
Citera
2017-03-21, 23:43
  #16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bumpar en gammal tråd med en oljefråga. Jag kan tycka att det är gott med olivolja på en brödbit eller i en sallad, dvs. kall olja. MEN, det stora problemet är att oljan efter någon vecka antar en smak som jag associerar med målarfärg och då är det inte särskilt gott längre. Har provat billiga oljor, något dyrare oljor, oljor i plåtflaskor, förvaring i rumstemperatur och förvaring i kylskåp, men med samma resultat. Är det värt att köpa olja som kostar 500 kr litern eller kommer jag att få samma utveckling?
Nu är det ju inte EV du köper, bara så du är medveten om det.

Den har en tillverkningskostnad på ~20€ litern så...

Vad uppblandade oljor smakar efter att de börjat oxidera / härskna och hur lång deras hållbarhet är varierar med de olika oljorna de använder och deras ålder.

Det finns många tillverkare som är helt skrupelfria och det har hänt att de blandar t.o.m in oljor som är direkt giftiga med dödsoffer som följd som i Spanien lika som med kött från Brasilien där stora marknadsledande tillverkare exporterat ruttet kött behandlat med cancerogena ämnen för att dölja den hemska bismaken.

Är priset för bra för att vara sant, så är det så också. Man bör vara mycket medveten om att varor som man får extra billigt är troligen fusk eller har någon annan defekt som gör att de säljs så billigt.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2017-03-21 kl. 23:48.
Citera
2017-03-22, 18:52
  #17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu är det ju inte EV du köper, bara så du är medveten om det.

Den har en tillverkningskostnad på ~20€ litern så...

Vad uppblandade oljor smakar efter att de börjat oxidera / härskna och hur lång deras hållbarhet är varierar med de olika oljorna de använder och deras ålder.

Det finns många tillverkare som är helt skrupelfria och det har hänt att de blandar t.o.m in oljor som är direkt giftiga med dödsoffer som följd som i Spanien lika som med kött från Brasilien där stora marknadsledande tillverkare exporterat ruttet kött behandlat med cancerogena ämnen för att dölja den hemska bismaken.

Är priset för bra för att vara sant, så är det så också. Man bör vara mycket medveten om att varor som man får extra billigt är troligen fusk eller har någon annan defekt som gör att de säljs så billigt.
Jag har inte köpt den billigaste oljan, en olja som kostar runt 150 kr litern borde väl ändå vara hyfsad?
Citera
2017-03-22, 19:03
  #18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har inte köpt den billigaste oljan, en olja som kostar runt 150 kr litern borde väl ändå vara hyfsad?
Ingen aning.

Jag köper min EV olja från ett kollektiv på årliga semesterveck/an/orna i Italien annars köper jag vilken olja som helst från hyllan för stekning mm, oftast blir det nog Zeta, funkar ok till det imho.

Det viktiga är ju att du hittar någon produkt du gillar sedan vad den kostar spelar liksom ingen roll om det är nedåt vi pratar om. Men äkta extra virgine olja är dyrt samma sak som med balsamico vinäger. Köper man något för en billig peng kan man vara helt säker på att det inte är äkta vara.
Citera
2017-03-22, 19:10
  #19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ingen aning.

Jag köper min EV olja från ett kollektiv på årliga semesterveck/an/orna i Italien annars köper jag vilken olja som helst från hyllan för stekning mm, oftast blir det nog Zeta, funkar ok till det imho.

Det viktiga är ju att du hittar någon produkt du gillar sedan vad den kostar spelar liksom ingen roll om det är nedåt vi pratar om. Men äkta extra virgine olja är dyrt samma sak som med balsamico vinäger. Köper man något för en billig peng kan man vara helt säker på att det inte är äkta vara.
Jo, jag är medveten om att allt inte sitter i priset, men risken för riktig skitolja bör väl iaf minska något med högre pris?

Jag får kanske ta och testa en "riktig" olja, det finns en italiensk butik där jag bor och de har olja på lösvikt, så det ska väl gå att köpa någon dl åt gången.
Citera
2017-03-22, 19:29
  #20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, jag är medveten om att allt inte sitter i priset, men risken för riktig skitolja bör väl iaf minska något med högre pris?

Jag får kanske ta och testa en "riktig" olja, det finns en italiensk butik där jag bor och de har olja på lösvikt, så det ska väl gå att köpa någon dl åt gången.
Så är det nog.

Be och få smaka av oljan innan du köper den.
Det brukar inte vara några problem när man köper det på lösvikt.
Citera
2017-03-27, 19:10
  #21
Medlem
Biffenlindstroms avatar
Se till att allt detta står på etiketten:
Kallpressad
Låg syrahalt
Place of origin
Extra Virgin olive oil
Olivsort

Lite finare oljor:
Gärna att oljan fått någon utmärkelse i internationella tävlingar

Bästa oljan är märkt på etiketten med:
Protected Designation of Origin Dvs PDO märkt
Dvs skyddad ursprungsbeteckning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyd...ungsbeteckning

Smaksatta lösviktsoljor är oftast sämre kvalitet än de i märkta flaskor, i samma butik. Se guide ovan.

Det bästa är att köpa med 3-5 liter från charterorten runt medelhavet. Där säljs lokala bra oljor i matvarubutiker.
Eventuellt åka på en guidad tur till olivoljefabrik och provsmaka.
Citera
2017-03-27, 20:29
  #22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Äh lite bismaker i oljan pga hanteringen kan till och med göra oljan mer spännande.
Sluta stirra på kilopris!
Citera
2017-03-29, 15:55
  #23
Medlem
pepsi haxs avatar
Fontana olivolja gjord av kalamata är den enda jag använder, funkar till allt.
Citera
2017-04-24, 17:29
  #24
Medlem
Vilka märken på ica, coop, hemköp är bra? Vill köpa något som vi har i våra affärer. Jag har läst att det ska vara dåliga att steka i olivolja. Är detta sant? Upphettat olivolja ska vara dåligt för hälsan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback