• 2
  • 3
2017-04-24, 17:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Vilka märken på ica, coop, hemköp är bra? Vill köpa något som vi har i våra affärer. Jag har läst att det ska vara dåliga att steka i olivolja. Är detta sant? Upphettat olivolja ska vara dåligt för hälsan?

Jag brukar köpa två sorters olivaolja, dels en vardagsolja och dels en betydligt finare som jag främst använder till att dressa. Som vardagsolja tycker jag t.ex Monini funkar bra
https://handla.hemkop.se/produkt/Olivolja-101212364_ST

Olivolja är inte bra om du ska steka på hög värme, om du t.ex ska steka en biff eller woka bör du välja en annan olja. Men olivolja funkar utmärkt att steka i om värmen är lägre, att t.ex steka/fräsa lök och andra grönsaker funkar utmärkt.
https://www.zeta.nu/olivolja/steka-i...som-upphettas/
Citera
2017-04-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Vilka märken på ica, coop, hemköp är bra? Vill köpa något som vi har i våra affärer. Jag har läst att det ska vara dåliga att steka i olivolja. Är detta sant? Upphettat olivolja ska vara dåligt för hälsan?

Änglamarks ekologiska är bra.
Citera
2017-04-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu är det ju inte EV du köper, bara så du är medveten om det.

Den har en tillverkningskostnad på ~20€ litern så...

Vad uppblandade oljor smakar efter att de börjat oxidera / härskna och hur lång deras hållbarhet är varierar med de olika oljorna de använder och deras ålder.

Det finns många tillverkare som är helt skrupelfria och det har hänt att de blandar t.o.m in oljor som är direkt giftiga med dödsoffer som följd som i Spanien lika som med kött från Brasilien där stora marknadsledande tillverkare exporterat ruttet kött behandlat med cancerogena ämnen för att dölja den hemska bismaken.

Är priset för bra för att vara sant, så är det så också. Man bör vara mycket medveten om att varor som man får extra billigt är troligen fusk eller har någon annan defekt som gör att de säljs så billigt.

De kriminella ligorna vet förstås att många tänker så där. "Ja den var dyr och då är det sannolikt bra kvalitet. Känner mig trygg". Självklart lockas de av sådana möjligheter.

Det verkar snarare idag vara regel än undantag att man blandar ut med skit. Om inte giftigt på kort sikt så skadligt för hjärta och kärl långsiktigt.
Senast redigerad av jojoh 2017-04-26 kl. 11:34.
Citera
2017-04-26, 11:31
Medlem
Fel
Senast redigerad av jojoh 2017-04-26 kl. 11:33.
Citera
2017-04-26, 18:26
Medlem
Om man är känslig för att olja härsknar är frysen ett bra alternativ.

Tror inte att olja tar skada av att vara i frysen och de flesta föråldringsprocesser stannar av.

Jag är inte så känslig för härsken olja, men mögel känner jag snabbt och det finns fantastisk mycket mögel i basmatiris. Jättesvårt att hitta ett som inte luktar mögel när man öppnar förpackningen. Har testat de flesta och de dyraste märkena.
Citera
2017-04-29, 13:03
Medlem
Köpte en supergod lokalproducerad Katalansk olivolja på supermarketen vid La Rambla i Barcelona, kostade bara en tredjedel av vad likvärdig kvalitet går för i butiken i Sverige. Fantastisk att doppa nybakat vittbröd i.

Dock svårt att veta i förväg vad som är bra och dåligt när man inte kan smaka. Hade resväskan full med riojaviner, olivolja och charketurier hem.
Citera
2017-04-29, 14:57
Medlem
Ambelains avatar
Varför tycker ni inte om när det luktar målarfärg?

Riktigt bra konstnärs-målarfärg (i små tuber) är ju gjord av bla olivolja.
Det är alltså inte så konstigt att det luktar målarfärg - egentligen gör den inte det, men man associerar till målarfärg.

Jag gillar det, för jag får då minnesflashar tillbaka till min ungdoms konstnärsdrömmar ...
Jag sniffar alltid girigt så fort jag öppnar den nyköpta olivoljan första gången.
Och jag ger den beröm beroende på hur bra minnesbilder jag får ...

Så den SKA dofta målarfärg.
Det är tecken på God Kvalitet !!!

---

Angående vilken sort som är bäst går kanske inte att säga.
För det handlar ju om "märken" då.

Det är istället Karaktär man bör bedöma dem efter.
Tex "fruktig/fruttato", och "intensiv", som innebär frisk gräsaktig.
Det finns också vanligt mild och smaklös.

Jag gillar de gräsaktiga, skarpt "peppriga" och målarfärgsdoftande.

Visst verkar olivolja "dyrt" ...
Men, med tanke på att de som är dyra ju inte är menade att användas "så mycket", så blir det kanske inte så dyrt.
Dvs man köper inte ny flaska en gång i veckan ju (av dyrare sort).

Och är det verkligen "dyrt" med mellan 100 kr och 200 kr för en till två månaders bruk?
Det är ju då billigare än ost.
Citera
2020-10-20, 22:18
Medlem
En ny(gammal) olivolja, brandas av Paulo R. Någon som prövat?

https://robertos.se
Citera
2020-10-21, 16:54
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
En ny(gammal) olivolja, brandas av Paulo R. Någon som prövat?

https://robertos.se

Olivolja alla puttanesca?
Citera
2020-10-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Olivolja alla puttanesca?
Pasta puttanesca är en given favorit, kan oljan vara extra virgin?
Citera
2022-01-25, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrangersCandy
Jag och min sambo har kommit på att det är så himla gott att doppa baugetteskivor i olivolja och flingsalt. (Sådär coolt som man gör utomlands, ni vet )
Nu finns det ju en uppsjö av olika olivoljor, och jag täkte höra om någon vet vilken som lämpar sig bäst/är godast för detta ändamål?
Vad är det egentligen för skillnad på alla olivoljor som finns? En "Olivoljeskola for dummies" skulle vara på sin plats...
https://theculinashop.com/blogs/om-o...basta-olivolja
Citera
2022-01-25, 01:30
Ska man rosta eller steka baguetteskivorna innan man doppar dom eller ska de vara färska?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in