• 1
  • 2
2007-05-30, 20:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Köpte en bärbar dator, en HP. Grejen är att den verkar ha två hårddiskar, dels C: och sen också en D:.

Vad tycker ni jag ska använda D: till?

edit: hade missat ett ord.
Citera
2007-05-30, 20:51
Medlem
Zimlys avatar
Dina viktiga filer mm
Citera
2007-05-30, 20:52
Medlem
Gurka___s avatar
Precis, ha allting viktigt där. Så ifall du måsta installera om Windows så behöver du bara formatera om C: .
Citera
2007-05-30, 20:55
Medlem
Fast det är troligen inte två hårddiskar utan en hårddisk som är partionerad i två delar. Så om hårddisken går sönder som systemet ligger på så försvinner även allt det "viktiga" som ligger på D:\
Citera
2007-05-30, 20:57
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis det är EN hårddisk med TVÅ partitioner, som förmodligen är OBEROENDE av varandra.

Det ska man alltid ha anser jag, då man kan lagra viktiga filer och annat på D: plus även installations filer, drivrutiner och annat.

Blir datorn knas eller något tokigt händer kan man alltid installera om ganska fort, för inte tala om säkerheten och enkenheten att göra backup på data man vill spara. Alltid bra ha en extern hårddisk och lägga saker på, tänk om du tappar bort din bärbara eller lämnar den någon stans av misstag.
Citera
2007-05-30, 20:58
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Köpte en bärbar dator, en HP. Grejen är att den verkar ha två hårddiskar, dels C: och sen också en D:.

Vad tycker ni jag ska använda D: till?

edit: hade missat ett ord.

Säker på att det inte är "recovery"-partitionen, som brukar finnas på HP-datorer?
Citera
2007-05-30, 20:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _2FST_
Fast det är troligen inte två hårddiskar utan en hårddisk som är partionerad i två delar. Så om hårddisken går sönder som systemet ligger på så försvinner även allt det "viktiga" som ligger på D:\

Hur tar jag reda på om det är det ena eller andra?
Om det bara är en portionerad - varför har man det?
Citera
2007-05-30, 21:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
Säker på att det inte är "recovery"-partitionen, som brukar finnas på HP-datorer?

Alltså, jag är inte säker på speciellt mycket när det kommer till sånt här... Den kallas DV9076 om det kan vara till någon ledning.
Citera
2007-05-30, 21:18
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Alltså, jag är inte säker på speciellt mycket när det kommer till sånt här... Den kallas DV9076 om det kan vara till någon ledning.

Om det är en liten partionen där det redan finns filer så är det nog en Recovery-partition.
Citera
2007-05-30, 21:20
Medlem
Du ska installera ett alternativt OS(OperativSystem) på den!

Följ bara denna guide:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=485526

Så kommer du att slippa virus, datorn kommer att starta snabbare, den kommer att jobba snabbare, det är helt gratis och fritt och du kan när du startar datorn välja om du vill starta Windows eller Ubuntu(alternativ OS).

Och framförallt så är det snyggare. Extremt mycket snyggare.

Lycka till!
Citera
2007-05-30, 21:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Om det är en liten partionen där det redan finns filer så är det nog en Recovery-partition.

C: har en total storlek på 91,2 GB och D: 93,1 GB.
Jag har aldrig rört D: men där ligger ett Word Pad-dokument med ett låångt namn och en dll-fil.

Om det betyder något.

Dessutom: tack för ni svarar på den här nybörjarfrågan.
Citera
2007-05-30, 21:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Du ska installera ett alternativt OS(OperativSystem) på den!

Följ bara denna guide:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=485526

Så kommer du att slippa virus, datorn kommer att starta snabbare, den kommer att jobba snabbare, det är helt gratis och fritt och du kan när du startar datorn välja om du vill starta Windows eller Ubuntu(alternativ OS).

Lycka till!

Ok... Det var ett förslag. Vad gör jag med C: efter det? (Har inte läst den länkade tråden.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in