2007-05-30, 19:11
Medlem
hollos avatar
Tänkte chansa på att vinna tillbaka min flickvän imorgon genom att laga en fin middag åt henne.
Problemet är bara att hon är vegetarian.
Någon som ligger på några fina vegetariska recept?
Citera
2007-05-30, 23:20
Medlem
mongrels avatar
Som förrätt föreslår jag grillad eller stekt halloumi på en bädd av ruccola och halverade körsbärstomater tillsammans med en enkel dressing med olja, vinäger och eventuellt lite senap och honung. Stekt halloumi är SJUKT gott, jag svettas av välbehag vid blotta tanken!

Som huvudrätt kan du ju göra canneloni. Här har du ett smarrigt recept: http://tv4.se/mat/recept/5501.html. Kom ihåg att färska lasagneplattor både är godare och enklare att använda än hårda cannelonirör.

Efterrätter brukar ju vara vegetariska så det är väl inga problem :]
Citera
2007-05-30, 23:21
Medlem
benjas avatar
pasta?
Citera
2007-05-30, 23:24
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Som förrätt föreslår jag grillad eller stekt halloumi på en bädd av ruccola och halverade körsbärstomater tillsammans med en enkel dressing med olja, vinäger och eventuellt lite senap och honung. Stekt halloumi är SJUKT gott, jag svettas av välbehag vid blotta tanken!

Som huvudrätt kan du ju göra canneloni. Här har du ett smarrigt recept: http://tv4.se/mat/recept/5501.html. Kom ihåg att färska lasagneplattor både är godare och enklare att använda än hårda cannelonirör.

Efterrätter brukar ju vara vegetariska så det är väl inga problem :]
Det lät verkligen inte dåligt! Det blir det som lagas! Tack du!
Citera
2007-05-31, 00:16
Medlem
Vänd halloumiosten i sesamfrö innan stekning. Mums.
Citera
2007-05-31, 00:19
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apfen
Vänd halloumiosten i sesamfrö innan stekning. Mums.
Det ska jag definitivt göra! Hon är en sucker för sesamfrön.
En fråga bara: hur länge ska osten stekas? Gyllenbrun eller?
Citera
2007-05-31, 01:13
Medlem
Ninsos avatar
Halloumi ska ha lite stekyta, gärna grillränder.
Citera
2007-05-31, 01:29
Medlem
hollos avatar
Så, vad föreslår ni, en minuts stekning/sida?
Citera
2007-05-31, 13:41
Medlem
mongrels avatar
Nu kanske det är för sent men... halloumi tål att stekas rätt ordentligt, den smälter inte som exempelvis mozarella. Som sagt ska det bli en fin stekyta på den, det tar väl nån minut per sida. Kan du grilla den ser det ju extra lyxigt ut men smakmässigt funkar det minst lika bra att steka.

Hoppas det går bra, gjorde själv en liknande 3-rätters fast med ett lite annorlunda recept på cannelonin som jag inte minns... blev mycket gott hur som helst, och uppskattades även av icke-vegetarianer. Det är kul mat att laga också! :)
Citera
2007-05-31, 16:17
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Nu kanske det är för sent men... halloumi tål att stekas rätt ordentligt, den smälter inte som exempelvis mozarella. Som sagt ska det bli en fin stekyta på den, det tar väl nån minut per sida. Kan du grilla den ser det ju extra lyxigt ut men smakmässigt funkar det minst lika bra att steka.

Hoppas det går bra, gjorde själv en liknande 3-rätters fast med ett lite annorlunda recept på cannelonin som jag inte minns... blev mycket gott hur som helst, och uppskattades även av icke-vegetarianer. Det är kul mat att laga också!
Icke försent, ska alldeles strax börja!
Tack för infon dock, men jag kom på att eftersom den gick att äta både som den är och stekt/grillad så antar jag att det inte spelar någon större roll hur länge den steks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in