2007-05-30, 16:22
Medlem
Hej jag kollade runt lite och hade tänkt köpa lite datordelar för 3500 ungefär. Kollade på en random-datorsida i usa där samma grejjor skulle kosta 2500 exl frakt.

Frakten kostar väll några hundra men tillkommer det skatter och sånt? Hur mycket isåfall? Någon som har provat beställa?

Kom på en till sak, måste man betala skatter inom EU? Har för mig att tyskland har lite billigare än vi men jag vet inte..
2007-05-30, 16:42
Medlem
Ondkvists avatar
Beställer du från USA tillkommer tull och svensk moms.

Beställer du inom EU är det ingen skillnad jämfört med om du köper prylarna i närmsta affär härhemma. Motsvarighet till moms betalas till det EU-land du beställer från, är alltså medräknat i priset leverantören uppger som "inom-EU-pris", endast frakten tillkommer.
2007-05-30, 16:57
Medlem
cannabe²s avatar
Intressant.. Ingen som har en bra länk till en sida inom EU som kränger billiga delar?
2007-05-30, 17:09
Medlem
DennisOlofs avatar
Nja, datorprylar från utlandet är inte så värst mycket billigare, mest pga frakten.

Jag har köpt flertalet prylar från t.ex. Ebay. Det fina är utbudet, massor av grejer som inte finns att köpa här. Eller prylar som utgått för länge sedan. Bra om man behöver äldre datorprylar t.ex. eller annat.

Plus många skickar inte till andra länder alla gånger, kan vara krångligt och dyrt.
2007-05-31, 12:17
Medlem
Kosstaskens avatar
Kolla på Pricerunner å markera "sök i utlandet" så får du sannolikt länkar till andra europeiska affärer.

Vet att när jag kollade på mobil kostade den 2700 i England medan den låg runt 3300-3500 i svenska butiker så det kan vara värt att kolla. Frakt tillkommer på en dryg hundring (beroende på vikt å sånt då)
2007-05-31, 13:24
Medlem
Gnopss avatar
shg.biz från danmark?
2007-05-31, 14:36
Medlem
tyskland brukar vara billigt

en liten jämförelse som fanns i metro för ett tag sedan:
Pris avger en ipod video, 80gig

Sverige ca 3300

Tyskland ca 2300

USA ca 1600

Brasilien ca 6000

det var några av de länderna som var med iaf, i europa har jag för mig att det var billigast i tyskland
2007-05-31, 17:18
Medlem
Är det någon som har nån länk till en bra tysk billig sida? Eller nåt som motsvarar prisjakt.se fast på tyska?
2007-05-31, 17:29
Bannlyst
Tycker att det låter intressant med billiga datordelar utomlands, men jag litar inte på kvalitén och jag tror att det kommer ta hemskt lång tid att få fram det.. hederliga Sverige med sina dyra priser får duga för min del.
2007-05-31, 19:23
Medlem
Nate Blacks avatar
Be avsändare markera det som "gift" (inte det farliga, utan engelska för "gåva") så slipper du moms och andra otrevliga avgifter.
2007-05-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Be avsändare markera det som "gift" (inte det farliga, utan engelska för "gåva") så slipper du moms och andra otrevliga avgifter.

Haha, jo det är sant - OM dom går med på att göra det! Jag har varit i kontakt med ett par amerikanska butiker och frågat om dom kan skicka som gift så jag slipepr moms och sånt, minns inte riktigt vad dom ska exakt men dom kunde inte göra det iallafall. Kankse blir som att sälja svart eller vad vet jag? Skulle jag slippa moms och tull så skulle jag utan tvekan köpa i princip alla saker som går att skicka för en rimlig fraktkostad från bla usa.
2007-06-01, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejförfan
Är det någon som har nån länk till en bra tysk billig sida? Eller nåt som motsvarar prisjakt.se fast på tyska?
Tyska Ebay (ebay.de) är alltid värt ett besök. Se bara till att säljaren är villig att skicka varan till Sverige. Många verkar kunna tänka sig att göra detta om man skickar ett mail och frågar, även om det inte står uttryckligen i annonsen.

Citat:
Det är inte alls säkert att den svenska tullen godkänner detta. Vid ett flertal tillfällen då jag har handlat från USA och avsändare har angett varan som "gift" har jag ändå tvingats betala tullavgift. Det är lite av ett lotteri.
I de fall jag har betalat denna avgift har jag inte orkat bry mig då det har handlat om relativt små belopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in