2007-05-30, 14:51
Medlem
Först av allt, ber om ursäkt för en usel rubrik. Men nu över till problemet. Har använt endagslinser när jag tränar, 3-4 dar i veckan. Och nu igår var jag till optikern för rutinkontroll, och då kontrollerar han höger öga annorlunda än vad han gjort tidigare, och sen får jag höra att hornhinnan har blivit skadad (dock väldigt ytligt) och rekommenderar då att jag inte använder linser på 1-2 veckor, men det är ju nu säsongen är igång som mest. Så då frågar jag om det är okej att sätta in linsen precis innan träning och ut med den efter träningen. Detta skulle vara okej.

Min fråga, är det bäst att undvika linserna helt eller kan jag använda den under träning (1½-2h 3 gånger i veckan ungefär) utan risk för framtida men. Eller ska jag bara använda lins i vänstra ögat och hoppas att jag ser tillräckligt för att kunna spela fotboll? Har -3.25 på bägge ögonen.
Citera
2007-05-30, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Först av allt, ber om ursäkt för en usel rubrik. Men nu över till problemet. Har använt endagslinser när jag tränar, 3-4 dar i veckan. Och nu igår var jag till optikern för rutinkontroll, och då kontrollerar han höger öga annorlunda än vad han gjort tidigare, och sen får jag höra att hornhinnan har blivit skadad (dock väldigt ytligt) och rekommenderar då att jag inte använder linser på 1-2 veckor, men det är ju nu säsongen är igång som mest. Så då frågar jag om det är okej att sätta in linsen precis innan träning och ut med den efter träningen. Detta skulle vara okej.

Min fråga, är det bäst att undvika linserna helt eller kan jag använda den under träning (1½-2h 3 gånger i veckan ungefär) utan risk för framtida men. Eller ska jag bara använda lins i vänstra ögat och hoppas att jag ser tillräckligt för att kunna spela fotboll? Har -3.25 på bägge ögonen.

Är du röd i det ögat som är skadat, isf borde du kunna använda linser igen när rödheten gått ner, så gör jag sover med linserna i och tar ut dom när det gör för ont
Citera
2007-05-30, 15:04
Medlem
fbes avatar
Det är klokt att unvika att pilla i ögat. Linserna för ofrånkomligen med sig bakterier, och har du en skadad hornhinna är du mycket motagligare för infektion.
Citera
2007-05-30, 15:12
Medlem
Så bästa är alltså att bara använda lins i vänster öga och hoppas man inte sparkar ner nån på fotbollsplanen

Sen, hur är det med ögonsköljning, dvs från apoteket och tänkt att användas i torra ögon? Hjälper det eller är det bara ytterligare ett sätt att få in bakterier?
Citera
2007-05-30, 16:55
Medlem
fbes avatar
Har du inga glasögon? Eller funkar inte det med sporten?
Om man använder salvor och droppar och så är det bästa att hålla god hygien, dvs nudda inte tub-/flaskspetsen med fingrar eller ögon, utan håll en liten luftspalt emellan när du droppar, så förblir innehållet rent.
Generellt kan man säga att det är bra att ge ögonen en chans att vila från kontaktlinser emellanåt och gärna undvika sådana linser som man sover med.
Citera
2007-05-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Har du inga glasögon? Eller funkar inte det med sporten?
Om man använder salvor och droppar och så är det bästa att hålla god hygien, dvs nudda inte tub-/flaskspetsen med fingrar eller ögon, utan håll en liten luftspalt emellan när du droppar, så förblir innehållet rent.
Generellt kan man säga att det är bra att ge ögonen en chans att vila från kontaktlinser emellanåt och gärna undvika sådana linser som man sover med.

Fotboll, så glasögon kan flyga, använde glasögon på pojklagsnivå (till jag var 13, sen blev det så dyrt)

Brukar generellt sett bara använda linserna de dagar jag tränar, 3-4ggr/v och då oftast bara under träningen, funderar lite på varför det blivit så här

Sen så har jag aldrig sovit med linser och gör det nog aldrig i framtiden heller, just pga problem som detta. Men, produkter som Systane, är det något att använda alls eller gäller det bara torra ögon? Och isf finns det något jag kan köpa för att underlätta återbildningen av hornhinnan, eller är det bara vila ögat från linserna och vänta som gäller?
Citera
2007-05-30, 18:47
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fotboll, så glasögon kan flyga, använde glasögon på pojklagsnivå (till jag var 13, sen blev det så dyrt)

Brukar generellt sett bara använda linserna de dagar jag tränar, 3-4ggr/v och då oftast bara under träningen, funderar lite på varför det blivit så här

Sen så har jag aldrig sovit med linser och gör det nog aldrig i framtiden heller, just pga problem som detta. Men, produkter som Systane, är det något att använda alls eller gäller det bara torra ögon? Och isf finns det något jag kan köpa för att underlätta återbildningen av hornhinnan, eller är det bara vila ögat från linserna och vänta som gäller?
På Apoteket finns det en neutral ögonsalva som heter Oculentum simplex. Den kan smörja lite och lindra om du känner att det skaver och är irriterat. Känner du inga besvär själv spelar det knappast någon roll för läkningen om du droppar i tårersättning eller inte. Systane vet jag inte mycket om, men det kanske fungerar lite liknande.

Faktum är att det inte är helt ovanligt med trassel för kontaktlinsbärare. Kontaktlinserna leder långsiktigt till att känseln på hornhinnan försämras, och då märker man inte alltid om det skaver någonstans.
Citera
2007-05-30, 18:55
Medlem
http://www.systane.se/#

Verkar vara nån ersättning vid torra ögon, det kanske kan hjälpa lite mot att det känns som om det skaver iaf. Annars får man väl bara vänta och hoppas på det bästa. Iaf, stort tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in