1. Att man dumpar bra teknologi över ett systembyte, ofta väl tidigt.
Exempelvis IrDA, som man dumpade vid 10.2 (tror jag) för Bluetooth. Men långt fler produkter använder IrDA än Bluetooth, fortfarande, 2 år senare.
Kommentarer, som man dumpade i MacOS X, vilket gjorde att alla mina viktiga kommentarer försvann från mina hårddiskar som jag kört i MacOS X. Sedan införde man kommentarer igen som "Spotlight comments".

Som Classic (emulation av gamla program) som inte fungerar under Intel.
2. Sökfunktionen i MacOS X suger. Att starta upp Classic och sedan Sherlock i Classic och söka där går snabbare än Finders Kommando-F. För första gången någonsin är windows bättre på sökning.
3. Alla andra snitsiga saker som fanns i MacOS 8/9 som bara försvann. Som den modiefierbara äpple-menyn. Som den randningen av främsta fönstret, vet inte hur många gånger jag stängt fel fönster med Kommando-W. Som 2D-mappar (nej min skärm har inte tre dimensioner, låtsas inte som om den har det). Som låd-fönster i nederkanten av skärmen.
4. Att man gått över till Intel.
5. Att man inte tillräckligt kan modifiera utseendet. Apple motarbetar tillochmed sådant.
6. Att man angriper folk som kommer med nyheter eller använder vad Apple anser vara sina varumärken. Typexempel, man satte sina advokater på insidemacrumours (och förlorade), man pressade ipodlounge att byte namn till ilounge, osv
7. Löjliga möss. Apple har inte gjort en bra mus sedan (och inklusive) puck-musen till första iMacen. Alla mina Apple-mös ligger i en låda. Och att man så länge vägrade acceptera flera knappar på musen (flera knappar suger naturligtvis stenhårt även på nya Apple-möss).
8. Att jag inte kan lägga program var jag vill. Att jag inte kan ha vissa .jpg som öppnas i ett program och vissa .jpg som öppnas i ett annat. En sak där Macen tidigare var överlägsen PC:n.
9. Att jag inte kan säkerhetskopiera hela Systemmappen. Också en sak som fungerade tidigare som var bättre än Windows.
Nu blev det en riktig rant....och jag har mer...men orkar inte.