• 1
  • 2
2007-05-29, 16:45
Bannlyst
Tjenare!

Jag är så grymt sugen på nån najs pasta med krämig (ostig) sås till.. kanske en bit bacon eller liknande i oxå..

nån som har nåt förslag?
Citera
2007-05-29, 16:49
Medlem
LostSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Tjenare!

Jag är så grymt sugen på nån najs pasta med krämig (ostig) sås till.. kanske en bit bacon eller liknande i oxå..

nån som har nåt förslag?

När du säger ost och bacon så ringer det en klocka, tror det ska finnas en pastasås med dessa ingredienser, carbona..carbone..carbonera..CARBONARA, så var det! Lycka till
Citera
2007-05-29, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LostSoul
När du säger ost och bacon så ringer det en klocka, tror det ska finnas en pastasås med dessa ingredienser, carbona..carbone..carbonera..CARBONARA, så var det! Lycka till

jo, jag vet, men ja hittar inget recept... har kollat på tasteline, men verkade inte finnas nåt bra där...
Citera
2007-05-29, 17:00
Medlem
Är det inte bara att koka pasta och steka baconen.
Sedan knäcka en äggula i pastan (efter du har hällt av vattnet *doh*), blanda ner riven god ost och baconen skuren i mindre bitar. Häpp.
Ett par varv med pepparkvarnen också.
Citera
2007-05-29, 17:01
Medlem
Eller så har du ett "riktigt" recept här: http://www.tasteline.com/default.ns?...pe&lngRID=3596
Citera
2007-05-29, 19:45
Medlem
1 pkt bacon
1-2 vitlöksklyftor
timjan, basilika och oregano torkad
1-2 dl grädde
1 äggula
riven ost
nymalen svartpeppar
salt

stek bacon och när den börjat släppa fett och få lite färg så ha i tuntskurna vitlöksskivor. låt fräsa med max en minut. hä över grädden och lått koka tills den blir riktigt krämig. krydda efter behag. precis innan servering har du i riven ost och äggula. blanda med nykokt pasta.
Citera
2007-05-29, 23:45
Medlem
jugges avatar
varför inte göra ostsås.

Ostsås
75 g smör
5 msk mjöl
0,7 l mjölk
2 dl riven ost
1krm muskotnöt
1 krm peppar

Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet. Späd med mjölken, lite i taget. Sjud 5-10 min. Rör då & då så att det inte bränner. Tillsätt osten & smaka av med kryddor.

Sen kan du ju ha vad du vill för tillbehör.
grönsaker kött osv. det är ju bara att fräsa på dom lite och servera till.
Citera
2007-05-31, 11:52
Medlem
barkeepers avatar
Creme Fraiche baserad pasta sas....

Ok, talamod nu....det har recepted later mystiskt, men ar kanongott...

Fras lite rod lok och Bacon. Hall på Creme Fraiche (full fat, inga light fjanterier), och "smalt" den. Sank varmen. Strimla rod paprika och lagg i. Sprinkla lite jordnotter i sasen, vrid nagra varv pa peppar kvarnen, servera med tagliatelle och mycket farsk basilika. Personligen ater jag den med Sweet Chili sas ocksa, gar sa bra tillsammans med jordnotterna.

Bacon kan bytas ut mot vad som helst, t.ex skinka. Dessutom kan man tillsatta "chili" sas, till exempel Heinz starka (den med orange etikett)
Citera
2007-05-31, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok, talamod nu....det har recepted later mystiskt, men ar kanongott...

Fras lite rod lok och Bacon. Hall på Creme Fraiche (full fat, inga light fjanterier), och "smalt" den. Sank varmen. Strimla rod paprika och lagg i. Sprinkla lite jordnotter i sasen, vrid nagra varv pa peppar kvarnen, servera med tagliatelle och mycket farsk basilika. Personligen ater jag den med Sweet Chili sas ocksa, gar sa bra tillsammans med jordnotterna.

Bacon kan bytas ut mot vad som helst, t.ex skinka. Dessutom kan man tillsatta "chili" sas, till exempel Heinz starka (den med orange etikett)

Ahh... tackar! denna ska testas! låter skitsmarrigt!
Citera
2007-05-31, 16:30
Medlem
barkeepers avatar
En annan variant, om man har riktigt riktigt brattom...

.....ar att reda en nudelsoppa med gradde, och tillsatta cognacswurst och majs.
Citera
2007-05-31, 16:46
Medlem
barkeepers avatar
Glomde...

...vitløken i creme fraiche såsen.
Citera
2007-05-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
.....ar att reda en nudelsoppa med gradde, och tillsatta cognacswurst och majs.

Det där låter inte ens bra i mina studentöron.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in