2007-05-29, 14:59
Funderar på att skaffa en iPod nano, och har därför installerat iTunes för att försöka bekanta mig med det först.
Jag tänker gå direkt på sak:
Återkommer sannolikt med fler frågor. Reflektioner och svar uppskattas!
Jag tänker gå direkt på sak:
- Programmet har en funktion för att automatiskt söka efter albumomslag. Om man är missnöjd med en bild som programmet skaffat på egen hand kan man enkelt ta bort den genom att välja "Radera hämtat bildmaterial" för respektive album. Om jag istället väljer att lägga in bilder själv (vilket är ofrånkomligt, då den automatiska funktionen inte fungerar tillfredställande) lyckas jag inte ta bort dessa när jag råkat göra fel. Är detta över huvud taget möjligt? Tips någon?
- Många av mina album är blandningar av olika typer, vilket innebär att olika spår är märkta med olika artister. Detta leder till att iTunes envisas med att betrakta alla spår med respektive artist från en och samma skiva som en separat samling, i kontrast till alla spår från samma skiva som en samling - vilket vore mer naturligt. Jag försökte åtgärda detta genom att högerklicka på albumkolumnen för ett av dessa "förskingrade" spår och välja "sortera fält > samma album" i tron om att detta skulle få programmet att bunta ihop alla spår med samma albumtag som spåret jag valt. Ingenting hände. Hjälp uppskattas!
- Jag nämnde under den första punkten att jag försökt lägga in ett antal albumomslag "manuellt" m.h.a. en "drag and drop"-funktion. Detta är mycket tidskrävande. Alla mina album ligger i egna mappar som innehåller en JPG-bild i upplösningen 200x200 pixlar, tilldelad namnet "cover.jpg". Är det möjligt att få iTunes att inse detta, och därmed automatiskt ladda denna bild som albumomslag i det ögonblick jag väljer att introducera en ny samling i musikbiblioteket?
- Trots att samtliga menyer i iTunes går att få på svenska verkar programmet ha stora problem med den svenska teckenkodningen. Både å, ä och ö faller bort under kolumnen "namn" för samtliga spår som ännu inte spelats. Dessutom envisas programmet med att skriva artistnamnet "en andra gång" (utöver artistkolumnen) i namnkolumnen när ett spår ännu inte spelats. Går det att tvinga programmet att: A) alltid använda svensk teckenkodning? B) initiera alla spår fullt ut, även utan att de spela(t)s?
- En del av mina musikalbum består av mer än en CD, vilket innebär att motsvarande MP3:or har ID3-tag:ar som indikerar från vilken skiva de "har sitt ursprung". Exempelvis kan det från albumet "A" finnas spår som har beskrivningen "A - CD 1" respektive "A - CD 2". Är det möjligt att manuellt "bunta ihop" alla spår från respektive album som en och samma samling i iTunes spellista?
- För något år sedan förklarade en vän, halvt på skämt och halvt på allvar, att han upplevde att iTunes envisades med att formatera hans iPod - även när det inte var uppenbart att ett menyval (?) skulle medföra detta. Känner någon igen sig?
Återkommer sannolikt med fler frågor. Reflektioner och svar uppskattas!