• 1
  • 2
2007-05-29, 12:10
Medlem
tjaboooos avatar
hallå, har en såndär fin semitransparant/vit 25liters dunke som skall modifieras men behöver nåt lim som fäster på plasten och inte härdar/torkar på under 5min helst 10min.

några tips ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-05-29, 12:19
Medlem
fraess avatar
Om det är sån plast jag tror det är så ska du ha ett lim som klarar "feta plaster". Annars så tycker jag det brukar funka bara man ruggar upp ytan, torkar med starkt lösningmedel och limmar med vanlig epoxy.
Citera
2007-05-29, 14:17
Medlem
woofers avatar
Vaniga vita vattendunkar brukar bestå av PE-HD "high density polyethylen"
Denna plasttyp är generellt väldigt svår att limma på ett bra sätt. Tror nog att det är bättre att försöka svetsa ihop plasten. I alla fall om man kommer att belasta fogen.
Citera
2007-05-29, 15:03
Medlem
ChristianXs avatar
Du bör kunna använda Tremco (BF Goodrich) PL 400. Kan tom fästa ansvar vid en sosse.

http://www.byggtjanst.se/Byggkatalog...?ItemId=209931
Citera
2007-05-29, 16:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
PE-HD
stämmer bra de, såg förut de stog i en stämpel på dunken.

Citat:
Tror nog att det är bättre att försöka svetsa ihop plasten. I alla fall om man kommer att belasta fogen.
kommer inte va så mycke belastning utan handlar mer om att det ska bli tätt mellan 2 olika typer av plast, har en bordsgenomföring det måste bli tätt emot.
nej det kom inga packningar med den.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du bör kunna använda Tremco (BF Goodrich) PL 400. Kan tom fästa ansvar vid en sosse.
hmm tror de va de ja snurrade förbi som hastigast idag på sjögrens, får kolla närmre på den.
duvet möjligtvis inte såhär på rak hand hur giftig den är ?

Citat:
Ursprungligen postat av fraes
"feta plaster"...limmar med vanlig epoxy.
jo fet plast är det.
lite tveksam till epoxy då den blir hård medans underlaget fortfarande kan röra på sej men kan ju alltid prova.

jo förresten, hur högt tryck vågar man trycka i en sånhär dunk ?
då det är MYCKET viktigt att det blir tätt så tänkte jag ställa dunken i duschen och koppla in duschslangen och provtrycka, resonerar som så att om det håller tätt för övertryck lär det definitivt hålla tätt när dunken används då det kommer va undertryck i den relativt till omgivningen.
Citera
2007-05-29, 17:57
Medlem
Avva66s avatar
Glöm Epoxyn, kanske smältlim funkar?
Eller modellim, sånt man limmar plastmodeller med.
Citera
2007-05-29, 18:24
Medlem
CashBlows avatar
[quote=tjaboooo]
du vet möjligtvis inte såhär på rak hand hur giftig den är ?

[quote]

Det är ett väldigt vanligt bygglim på patron. Det kan inte vara giftigt, då hade hela hantverkarkåren varit sjuk idag.
Citera
2007-05-29, 18:29
Medlem
woofers avatar
PE-HD är ju snäppet lättare än teflon att limma och på teflon är det inte mycket som fäster. PL400 verkar vara ett stabilt lim dock så det kanske gör jobbet.

Fattar inte riktigt vad som ska byggas men annars så kanske det går att skruva eller nita ihop dom ytor som skall fästas mot varandra. För att få fogen tät kan man ju lägga på silikon eller liknande först.
Citera
2007-05-29, 18:32
Moderator
Tystnads avatar
Våtrums silicon

Jag skulle använt vanlig genomskinlig våtrums silicon ,elastisk och håller bra och länge ,har själv använt detta i våt miljö ,i min båt ,då vissa öppningsbara lådor i ruffen gick sönder ,fungerade hur bra som helst med silicon ,vanligt lim blir alldeles för stelt och spricker upp och lossnar efter ett tag.

Våtrums silicon som sagt
Citera
2007-05-29, 18:59
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag skulle använt vanlig genomskinlig våtrums silicon
visst köper du nya fiskar till mej 3ggr i veckan så
våtrumsilikon innehåller i regel antimögelmedel som är mycket giftigt, har akvariesilikon men den fäster överhuvudtaget inte på plasten, när silikonet härdat räcker det att titta lite snett på den så lossnar det.
iofs inte provat att rengöra eller rugga upp ytan.

Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Det är ett väldigt vanligt bygglim på patron. Det kan inte vara giftigt, då hade hela hantverkarkåren varit sjuk idag.
riktigt så kan man inte alltid resonera, det är en stor skillnad att arbeta med nånting och leva i det som mina akvariefiskar kommer göra.
kollade hos tillverkaren och enligt deras datasäkerhetsblad skulle det va rätt så giftigt men ingen info om det gällde både härdat och ohärdat.

Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Fattar inte riktigt vad som ska byggas men annars så kanske det går att skruva eller nita ihop dom ytor som skall fästas mot varandra. För att få fogen tät kan man ju lägga på silikon eller liknande först.
ingen lust å pröjsa en bit över 3000 för nåt jag kan bygga ihop för 500kr.
http://www.guldfisken.se/beta/catalo...6330a2fb4a9869

är 2st såna här jag ska montera på en dunke, kruxet är att jag fick inte med nån tätning och det kan va lämpligt, inte så pigg på att vakna upp i min egna lilla inomhuspol på 300L
http://www.vattenliv.nu/genomforing3...5mm-p-839.html

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
kanske smältlim funkar?
stelnar för snabbt, behöver minst 2minuter arbetstid för att få bordsgenomföringen på plats och sen på med muttern som ska hålla fast den.

Citat:
sånt man limmar plastmodeller med.
är väl de som mer eller mindre bara är starkt lösningsmedle ?
Citera
2007-05-29, 19:47
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

riktigt så kan man inte alltid resonera, det är en stor skillnad att arbeta med nånting och leva i det som mina akvariefiskar kommer göra.
kollade hos tillverkaren och enligt deras datasäkerhetsblad skulle det va rätt så giftigt men ingen info om det gällde både härdat och ohärdat.

Fattade inte att du höll på med fiskplantage i vattendunkar.

Då är det silikon för akvarier som gäller eller något som härdar ordentligt. Fast silikon fäster knappast på fetare ytor, kanske akryl funkar bättre...
Citera
2007-05-29, 21:27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
visst köper du nya fiskar till mej 3ggr i veckan så
våtrumsilikon innehåller i regel antimögelmedel som är mycket giftigt, har akvariesilikon men den fäster överhuvudtaget inte på plasten, när silikonet härdat räcker det att titta lite snett på den så lossnar det.
iofs inte provat att rengöra eller rugga upp ytan.

är 2st såna här jag ska montera på en dunke, kruxet är att jag fick inte med nån tätning och det kan va lämpligt, inte så pigg på att vakna upp i min egna lilla inomhuspol på 300L
http://www.vattenliv.nu/genomforing3...5mm-p-839.html

Lovar att köpa en flock Pirayor till dig

Du fick inte med packningar säger du ,har du kollat med en rör firma ? sådana gummipackningar har dem garanterat ,då slipper du ju strula med siliconer-lim ,fast för säkerhets skull kan du ju kleta silicon på utsidan ,runt slang anslutningen .

Var faktiskt en nyhet för mig att våtrums-silicon skulle vara giftigt efter att det torkat ,ja där ser man ,man lär sig något nytt var dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in