Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-29, 10:17
Medlem
Hejsan. Jag tänkte att jag skulle uppgradera ungarnas dator och köppte då ett Ati Shappire X1050 256mb 128bits AGP grafikkort.
Datorn är en AMD XP2500+ Med 768mb ram.
Moderkortet är ett ASrock K7VM3.
Moderkortsmanual: http://download.asrock.com/manual/K7VM3.pdf

Det lustiga är att jag får det fanme inte att fungera. Det blir bara svart på skärmen när jag startar det. För att vara säker på att AGP-portet inte var trasig (körde med onboard grafikkortet förut) så satt jag i ett Radeon 9250 AGP kort och det fungerade hur bra som helst. Ocg för att vara på det klara med att det nya grafikkortet inte var trasigt så gick jag över till grannen och testade det där. Och där fugerade det hur bra som helst....

Så något problem är det. Jag tror faktiskt att jag den senaste biosen installerad med. En sak som tänkte kanske skulle kunna ställa till det var att moderkortet bara är AGP X4. Men det står på Hardware-req på grafikkortskartongen att både 4 & 8 skulle fungera....

Så, vad tror ni? Är det kört?
Citera
2007-05-29, 10:35
Medlem
Flärps avatar
Du får väl ställa in i BIOS att AGP-porten ska arbeta under 4x. Se till att avaktivera det inbyggda grafikkortet också, annars kan det bli konflikter.
Citera
2007-05-29, 10:37
Medlem
blueCommands avatar
Kan det vara så att nätagget inte klarar det kortet kanske?
Citera
2007-05-29, 16:18
Medlem
DennisOlofs avatar
blueCommand nja, klart de kan vara så men oftast inte. Så länge man inte behöver plugga på en molex stöm adapter får inte kortet dra mer än maximala specade för agp porten. Då ska det fungera.

Sedan kan man iofs ha dåligt ändå om man t.ex. har 200watt på ett moderkort som drar betydligt mer. Men det ska mycket till om man klantar sig på de viset.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agp

Jag tolkar det också så, har man AGP4x på moderkortet ska man kunna köra AGP8x kort. Finns flera andra sidor som beskriver samma fenomen. Grafikkorten har någon funktion så de ska tydligen kunna växla mellan 4x eller 8x, däremot är det värre om man har 2x då måste man köpa ett äldre beg. kort för att det ska funka.

http://www.playtool.com/pages/agpcompat/agp.html

Du måste alltså försäkra dig om att just grafikkortet (även om det är 8X) kan köras i och fungera som ett 4X kort. Bör stå i manualen då. Plus man kan ju använda det inbyggda grafiken för att ställa AGP i 4X på moderkortet plus stänga av fast write och lite annat, spara, och stoppa in kortet.

Det är nog inget fel utan inkompabilitets problem. Mjöligt att ett annat märke eller kort skulle fungera. Men varför köpa ett sådan kort, har du en bra PSU på kanske 400watt hade det ju varit bättre med ett 7600GS kort, mycket mer prestanda. Kostar några hundra mer men inte så varligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in