2007-05-29, 03:09
Medlem
Jag har pluggat i Japan tv terminer och ker tillbaka till Sverige om ngra dagar.
Jag har 2 obetalda mobilrkningar som jag inte knner fr att betala. Vad kan fljderna bli av detta. Skickar de rkningarna till Sverige? Kan nt inkassofretag bli inblandat?
Totalt ligger rkningarna p ca 1000 kr.

Tack p frhand.
Citera
2007-05-29, 03:24
Medlem
troligen kommer dom inte gra ett skit. Men har du planerat p att ka tillbaka till Japan? I vissa lnder kan man bli gripen av polis om man inte betalar vissa saker.
Citera
2007-05-29, 03:43
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kwasten
Jag har pluggat i Japan tv terminer och ker tillbaka till Sverige om ngra dagar.
Jag har 2 obetalda mobilrkningar som jag inte knner fr att betala. Vad kan fljderna bli av detta. Skickar de rkningarna till Sverige? Kan nt inkassofretag bli inblandat?
Totalt ligger rkningarna p ca 1000 kr.

Tack p frhand.
I teorin kan de g till ett svenskt inkassobolag men i praktiken sker sdant ytterst sllan och s gott som aldrig fr struntsummor som 1000kr. Om du inte bryr dig om vad de tycker i Japan kan du nog helt enkelt skita i det hela.

Vilka regler som gller fr det fall du tervnder till Japan fr kortare respektive lngre vistelser vet jag inte. Utresefrbud och liknande i olika lnder har jag bara hrt talas om i samband med bter, skatteskulder, skadestnd och liknande.
Citera
2007-05-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
I teorin kan de g till ett svenskt inkassobolag men i praktiken sker sdant ytterst sllan och s gott som aldrig fr struntsummor som 1000kr. Om du inte bryr dig om vad de tycker i Japan kan du nog helt enkelt skita i det hela.

Vilka regler som gller fr det fall du tervnder till Japan fr kortare respektive lngre vistelser vet jag inte. Utresefrbud och liknande i olika lnder har jag bara hrt talas om i samband med bter, skatteskulder, skadestnd och liknande.
Har planer p att ka tillbaka nngng i framtiden, antagligen bara p semester. Ngon som har koll p vad som gller i Japan vad gller utresefrbud och vad som kan hnda ifall jag kommer tillbaka till landet?
Citera
2007-05-29, 14:45
Medlem
soft0s avatar
Nu vill ju inte jag vara ngon moralkrring... Men efter en tids vistelse i japan s vet jag hur krngligt allt r fr oss gaijins redan. Ifall inte du betalar dina rkningar s stter du andra svenskar i skiten nr de ker dit. Eftersom det d blir nnu svrare fr oss att skaffa exmpelvis mobilabbonemang.

Gr det rtt fr dig, s behver du aldrig knna dig dum nr du ker tillbaka heller.
Citera
2007-05-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soft0
Nu vill ju inte jag vara ngon moralkrring... Men efter en tids vistelse i japan s vet jag hur krngligt allt r fr oss gaijins redan. Ifall inte du betalar dina rkningar s stter du andra svenskar i skiten nr de ker dit. Eftersom det d blir nnu svrare fr oss att skaffa exmpelvis mobilabbonemang.

Gr det rtt fr dig, s behver du aldrig knna dig dum nr du ker tillbaka heller.
Knner ocks lite dligt samvete lngst bak i ryggmrgen men irriterar mig p att behva betala 500 i mnaden fr lite sms:ande, ringer knappt nnting.
Och ryktet fr gaijins kommer knappast bli bttre fr att jag betalar en mobilrkning
Men lutar t att jag betalar det nd, dumt att stnga drren till ett helt land ifall man ngon gng mste komma tillbaka.
Citera
2007-05-29, 15:39
Medlem
soft0s avatar
Citat:
Knner ocks lite dligt samvete lngst bak i ryggmrgen men irriterar mig p att behva betala 500 i mnaden fr lite sms:ande, ringer knappt nnting.
Jo, jag levde p kontantkort (som min japanska kompis var tvungen att skriva p), det var ruskigt dyrt att ringa.

Citat:
Och ryktet fr gaijins kommer knappast bli bttre fr att jag betalar en mobilrkning
Mnga bckar sm. Skulle alla skita i att betala s hade dom helt enkelt ndrat reglerna s att man inte fr skaffa mobiltelefoner som "utlnning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in