2023-09-06, 14:53
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Ska prova till helgen.. kanske. Vodksa ska inte behöva is. ställ i kyl eller frys förfan.

Det blev en Nemiroff till helgen för mig. Kunde inte låta bli att smaka lite på den innan dess. Först rumstempererad och sedan ungefär kylskåpskall.

Riktigt bra vodka. I jämförelse med all annan vodka jag druckit, hade Nemiroff en kraftull doft av citrus och blommor. Påminde nästan mer om gin än en vodka. Smaken gick i samma toner. En av få vodkor som faktiskt har varit god att skölja runt i munnen och käna smaken av. Otroligt len när man sväljer ner den. Tyckte faktiskt att den var godare ljummen än kall, så smaken och doften kom fram ordentligt.

Jag är mer van vid nordiska vodkor som smakar så lite som möjligt, men ändå ofta har lite kemisk acetonsmak, som får folk att grimasera när de dricker den rent. Men Nemiroff var något annat.
Citera
2023-09-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Det blev en Nemiroff till helgen för mig. Kunde inte låta bli att smaka lite på den innan dess. Först rumstempererad och sedan ungefär kylskåpskall.

Riktigt bra vodka. I jämförelse med all annan vodka jag druckit, hade Nemiroff en kraftull doft av citrus och blommor. Påminde nästan mer om gin än en vodka. Smaken gick i samma toner. En av få vodkor som faktiskt har varit god att skölja runt i munnen och käna smaken av. Otroligt len när man sväljer ner den. Tyckte faktiskt att den var godare ljummen än kall, så smaken och doften kom fram ordentligt.

Jag är mer van vid nordiska vodkor som smakar så lite som möjligt, men ändå ofta har lite kemisk acetonsmak, som får folk att grimasera när de dricker den rent. Men Nemiroff var något annat.

gött. handlar på globen imorn! grey goose fransosen kan dra åt helvete med sitt froggy-pris
Citera
2023-09-06, 19:27
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
gött. handlar på globen imorn! grey goose fransosen kan dra åt helvete med sitt froggy-pris

Gör det, skriv en rad vad du tyckte om den sedan.

Vodka ska helst komma från vodkabältet. De snobbiga och uppblåsta grodorna kan forsätta trampa sina vindruvor istället.
Citera
2023-09-06, 22:36
Medlem
Kopparberg vodka någon som smakat ?
Citera
2023-09-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Gör det, skriv en rad vad du tyckte om den sedan.

Vodka ska helst komma från vodkabältet. De snobbiga och uppblåsta grodorna kan forsätta trampa sina vindruvor istället.

Testade igår. En kyld och en rumstemp. Som du säger - sjukt len och annorlunda med starka toner av citrus/gin. Flaskan känns också något lyxigare och lite tyngre. Smakar grymt mycket bättre än dworek och stylonychia som är för starka i sin alkohol-eftersmak. 10/10 till ukrainarna. Öl är de dock inte lika bra på.
Citera
2023-09-08, 17:24
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plle
Nu svarar jag inte på din fråga. MEN - jag tycker du ska köra på vanlig hederlig Absolut (eller annan som du föredrar - men ej skabbvodka).
Billigaste på Systemet kostar ung. 200 medan Absolut kostar 230.
Det finns ingen skabbvodka på bolaget. Absolut är inte bättre. Bara dyrare.
Citera
2023-09-08, 19:26
Medlem
Fan vad dåligt att systembolaget inte har koskenkorva 60%.
Åker man utomlands måste man påminna sig om att köpa hem koskenkorva 60%.
Men systembolaget är ok ändå. Helst inte absolut vodka. Dom andra är acceptabla.
Citera
2023-09-09, 10:10
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Jag gör. Iskall och gärna en burk fin hel saltgurka till det.

Är du ryss eller något
Citera
2023-09-09, 10:46
Medlem
Man behöver ju inte vara ryss för att gilla rysk mat.

Saltgurka och caviar tillsammans med vodka är ju en smakupplevelse utöver det mesta.
Citera
2023-09-09, 14:27
Medlem
Bolagsmaalvaktens avatar
Förutsatt att ni dricker det rent och inte bara dricker för att uppnå berusning är jag nyfiken på vad det är ni gillar med vodka? Vad är det med en doft- och smaklös sprit som tilltalar er?
Citera
2023-09-09, 18:07
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Testade igår. En kyld och en rumstemp. Som du säger - sjukt len och annorlunda med starka toner av citrus/gin. Flaskan känns också något lyxigare och lite tyngre. Smakar grymt mycket bättre än dworek och stylonychia som är för starka i sin alkohol-eftersmak. 10/10 till ukrainarna. Öl är de dock inte lika bra på.

Tycker du att den är godast kall eller ljummen? Efter lite testade kommer jag fram till att jag föredrar den kall. Först smakar den inte så mycket, men efter att ha rullat runt i munnen kommer citrus och andra frukter fram i smaken.

Nemiroff är en vodka som är god som den är. Stoli är bra i drinkar och Dworek duger i groggar. Fast jag har iofs uppskattat många vodkor i form av snaps också, men inte som en sipper som Nemiroff. Får utforska östatsvodkor mer i framtiden.

Flaskan är snygg också, ja. Ett extra plus för det.
Citera
2023-09-22, 20:56
Medlem
Ramsviks avatar
Vodka framställs med mäsk gjord på t ex spannmål som får jäsa. Sedan destilleras soppan och 96%-ig alkohol utvinnes. Därefter späds denna etylalkohol ut med vatten till en blandning som enligt EU ska innehålla minst 37,5 % alkohol för att få kallas vodka. Alltså. Vodka = ren sprit + vatten. Tillsätts smakämnen ska det framgå på etiketten.

Jag förstår inte hur man kan utifrån detta överhuvudtaget kan ställa frågan vilken okryddad vodka som "smakar bäst". De enda smakvariationen som finns är ju alkoholhalten och det är klart att 60% smakar annorlunda än 40%. Eller, ok, vatten kan ju smaka olika beroende på var det hämtas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in