Citat:
Ursprungligen postat av rixpuckot
Nån som haft samma problem som jag, nämligen det att ost, smör osv blir blött när det står i kylskåpet.
Har osten i plastpåse, då blir det fuktigt i den, vilket leder till att oseten blir helt vit o tillslut möglar.
Öppnade en helt ny smörförpackning häromdagen, o till min förvåning var det fukt i den oxå.
Vad beror det på?
Varför blir allt som står i kylskåpet fuktigt?
Hör gör jag för att undvika detta?
Ett ganska vanligt problem som jag hört om (och varit med om) har varit att denna "själv-avfrostande" funktion som finns i de flesta moderna kylar - särskilt med inbyggt frysfack - har uttryckt sig i ett stopp i kanalen där själva avrinningen ska ske.
Det är oftast väldigt synligt som ett "hål" i bakre delen av kyldelen där kondens är ämnad att rinna ner, ibland förekommer det pluggar i detta dräneringssystem som behövs rensas ut för att undvika precis det du beskriver.
Leta reda på dräneringsrännan i din kyl och rensa ur den med piprensare eller vad fan du nu har tillgängligt
Annars så drar jag blankt och hänvisar till tidigare och kommande råd, då detta är det som hjälp mig när min kyl/frys uppvisade samma symtom.