• 1
  • 2
2007-05-28, 11:17
Medlem
Nån som haft samma problem som jag, nämligen det att ost, smör osv blir blött när det står i kylskåpet.

Har osten i plastpåse, då blir det fuktigt i den, vilket leder till att oseten blir helt vit o tillslut möglar.
Öppnade en helt ny smörförpackning häromdagen, o till min förvåning var det fukt i den oxå.

Vad beror det på?
Varför blir allt som står i kylskåpet fuktigt?
Hör gör jag för att undvika detta?
Citera
2007-05-28, 11:21
Bannlyst
Kolla avrinningen från elemetet så det inte är stopp i den, har man för varmt blir det också rätt fuktigt i skåpet.Kylen bör hålla mellan 3-4 grader då håller maten bäst och fuktigheten blir inte så hög heller.
Citera
2007-05-28, 19:01
Moderator
Tystnads avatar
Det är för varmt i kylen
Ställ in en kallare temperatur.
Placera varorna på rätt plats i kylen.
Fördela varorna så att den kalla luften kan cirkulera mellan dem.
Kontrollera att dörren är riktigt stängd och att tätningslisten är hel och ren.

Se nedan länk över tips om kyla i kylsskåp:
http://produktfakta.electrolux.se/in...0i%20kylar.pdf
Citera
2007-05-28, 22:01
Medlem
Tack för tipsen!

Listen är hel, o den stänger ordentligt!
"Ratten" man ställer inte temperaturen på står mellan 2-3, är det ok?

Det är ett rätt litet kyslkåp, med frysfack i oxå!
Citera
2007-05-28, 22:07
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rixpuckot

Omöjligt att svara på. Lägg in en termometer i kylen och dra upp till 4.

Förresten. Har den alltid varit såhär så länge du bott i lägenheten eller har det kommit nyss?
Citera
2007-05-28, 22:20
Bannlyst
Citat:
Tack för tipsen!

Listen är hel, o den stänger ordentligt!

Det är ett rätt litet kyslkåp, med frysfack i oxå!

Har du en ratt och inte digital inställning så säger siffrona ganska lite då det skiljer mellan alla skåp, in med en termometer i ett glas med vatten så du får den riktiga tempen.
Citera
2007-05-28, 23:27
Medlem
DennisOlofs avatar
Ratt eller digitalt kvittar.

Skaffa en termometer till kylen DIREKT, finns på de flesta matbutiker som ICA osv. Häng in den i mitten på kylskåpet och kolla kylan. Sedan bara skruva ner tempen. Kostar 20kr eller något. Inte bra att du har för varm i kylen. Maten blir dålig supersnabbt. Vilka siffror det står på ratten har inget att göra med effekten egentligen, man kan inte liga på det.

Dessutom blir oftast termostaten som känner av sämre med tiden så man måste justera. Sätt dock inte tempen för lågt, runt 3-4 grader är ok om kylen är tom.

Sedan kommer tempen sjunka / stiga beroende på vad du har i kylskåpet, har man mycket vätska blir det lägre då vätskan lagrar på sig kyla.
Citera
2007-05-29, 06:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus
Har du en ratt och inte digital inställning så säger siffrona ganska lite då det skiljer mellan alla skåp, in med en termometer i ett glas med vatten så du får den riktiga tempen.

Helt rätt! i ett glas vatten med termometern,annars blir tempereratur avläsningen fel.
Till och med Elektroservice rekommenderar denna metod!
Citera
2007-05-29, 06:53
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Nån som haft samma problem som jag, nämligen det att ost, smör osv blir blött när det står i kylskåpet.

Har osten i plastpåse, då blir det fuktigt i den, vilket leder till att oseten blir helt vit o tillslut möglar.
Öppnade en helt ny smörförpackning häromdagen, o till min förvåning var det fukt i den oxå.

Vad beror det på?
Varför blir allt som står i kylskåpet fuktigt?
Hör gör jag för att undvika detta?

Ett ganska vanligt problem som jag hört om (och varit med om) har varit att denna "själv-avfrostande" funktion som finns i de flesta moderna kylar - särskilt med inbyggt frysfack - har uttryckt sig i ett stopp i kanalen där själva avrinningen ska ske.
Det är oftast väldigt synligt som ett "hål" i bakre delen av kyldelen där kondens är ämnad att rinna ner, ibland förekommer det pluggar i detta dräneringssystem som behövs rensas ut för att undvika precis det du beskriver.

Leta reda på dräneringsrännan i din kyl och rensa ur den med piprensare eller vad fan du nu har tillgängligt

Annars så drar jag blankt och hänvisar till tidigare och kommande råd, då detta är det som hjälp mig när min kyl/frys uppvisade samma symtom.
Citera
2007-05-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Det är oftast väldigt synligt som ett "hål" i bakre delen av kyldelen där kondens är ämnad att rinna ner, ibland förekommer det pluggar i detta dräneringssystem som behövs rensas ut för att undvika precis det du beskriver.

Var tar vattnet vägen från detta hål? Det är ju knappast att man kopplar ett avlopp till kylen när den installeras.
Citera
2007-05-29, 08:23
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Var tar vattnet vägen från detta hål? Det är ju knappast att man kopplar ett avlopp till kylen när den installeras.

På min gamla kyl mynnade slangen på baksidan vid kompressorn. Värmen från kompressorn gör att vattnet avdunstar.
Citera
2007-05-29, 08:24
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova

Det finns en "bunke" i botten av de flesta kylskåp som fångar upp denna kondens och återanvänder den som hjälp till den existerande värmepumpen, mer går att läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmepump där det mesta jag känner till förklaras iaf.
-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in