• 1
  • 2
2007-05-28, 02:10
Medlem
hälsingekusts avatar
Tänkte kolla om någon känner till en tidning som (åtminstone) kom ut i början av 90-talet. Tror den hette Ny Teknik. Temat var diverse knep och knåp för att tillskansa sig fördelar. Det skrevs om hur man tillverkade brännvin i badkaret utan att behöva ström eller kokare. Hur man blåste bankomaten på pengar. Hur man tankade gratis med en tejpbit på tian Hur man skyllde rattfyllan på jäst vitaminjuice och hur man tjänade pengar genom att importera guld och blåste staten på momsdegen.

Låter det bekant?

Undrar mest för att jag är lite nyfiken på vart denna entreprenör tog vägen sen. Hyllas de som hyllas bör, men han bidrog stort till min (i min egen mening) sunda syn på omvärlden och hur vi samspelar i samhället, och att det som bestäms som lag inte alltid är så genomtänkt och vara värt att ifrågasättas.
Citera
2007-05-28, 02:27
Bannlyst
The Terrorist's Handbook, anarkistens kokbok eller Handbok till ett asocialt liv? Vet att nån eller några av de ska ligga på fb´s servrar nånstans, fick en länk över pm en gång men har det inte kvar..
Eller nåt som Swedish Infomania; http://swi.1av10.nu/dist/thelib10.zip
Citera
2007-05-28, 02:39
Medlem
hälsingekusts avatar
Näe, det här var en "regelbunden" utgivning. Typ som en tidning.
Man skickade in ett par tior till en box-adress å sen fick man den hem.

Tror inte jag prenumererade på den själv, en polare hade fått "alla" nummer då utgivna, av han som satte ihop den.
Tror han bodde i Järvsö då, utgivaren.
Året kan ha varit 90-93 då jag kom i kontakt med den.
Har senare kommit över fler nummer hos andra polare som prenumererat.

Tror fan han satt i finkan för att ha givit ut den här, eller om det var för att han kom i kläm pga sina post-boxar som han hyrde ut.
Ryktet gjorde gällande att han fortsatte utgivningen från cellen

AKB har man ju seedat i ett par år, å diverse annat liknande till å från.
Citera
2007-05-28, 08:42
Medlem
hälsingekusts avatar
Goatbreader löste det hela, Rolig teknik hette tidningen som gavs ut av Nils Johan Alsätra.
Citera
2007-05-28, 16:54
Medlem
Jag vet att tidningen Z hade ett stort nummer om fiffel, men det var bara ett nummer. Har sidorna urrivna i nån klippkartong på vinden, kanske skulle scanna och lägga upp på nätet nånstans?

I den artikeln refereras till en bok som hette typ fifflarens handbok, om konsten att bluffa sig fram i livet. Jag lånade den på Uppsala stadsbibliotek med ett fjärrlån från tjottaheiti och läste och njöt av alla skumrasktips. Sen dess har jag försökt hitta den igen, men den finns inte! Inte i libris, inte nånstans! Den verkar ha blivit skandalöst bortcensurerad ur biblioteksarkiven!

Mystiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av hälsingekust
Tänkte kolla om någon känner till en tidning som (åtminstone) kom ut i början av 90-talet. Tror den hette Ny Teknik. Temat var diverse knep och knåp för att tillskansa sig fördelar. Det skrevs om hur man tillverkade brännvin i badkaret utan att behöva ström eller kokare. Hur man blåste bankomaten på pengar. Hur man tankade gratis med en tejpbit på tian Hur man skyllde rattfyllan på jäst vitaminjuice och hur man tjänade pengar genom att importera guld och blåste staten på momsdegen.

Låter det bekant?

Undrar mest för att jag är lite nyfiken på vart denna entreprenör tog vägen sen. Hyllas de som hyllas bör, men han bidrog stort till min (i min egen mening) sunda syn på omvärlden och hur vi samspelar i samhället, och att det som bestäms som lag inte alltid är så genomtänkt och vara värt att ifrågasättas.
Citera
2007-05-28, 18:59
Medlem
crisscrosss avatar
Gjorde själv "bankomatknepet" som var med i ett nummer. Man tog ut 900, höll kvar kvittot och en hundring och drog försiktigt ut pengarna. Efter en minut ungefär började det pipa och kom en text typ "ta ut pengarna och kvittot", efter en stund till drogs hundringen och kvittot tillbaka och inget uttag registrerades. Problemet var bara att efter några månader (hade gjort det flera gånger) kom ett brev från Nordbanken att de "efter stora undersökningar" spårat det felaktiga saldot till mig och att jag efter återbetalning ej var "välkommen som kund längre."
Edit: " Rolig Teknik skapades av Nils Johan Alsätra, en legend i svensk underjordisk kultur. Han var inspirerad av TAP, och publicerade under perioden 1984--1993 ett flertal artiklar med samma samhällsfilosofiska botten som den amerikanska motsvarigheten. I tidningen kunde man bl a läsa om hur man tillverkade falska hundralappar för bensinautomater (vilket många gjorde), hur man lurar elmätare, och (förstås) olika tekniker för att ringa gratis. Nils hade startat tidningen efter att ha blivit dömd till dagsböter för att ha tillverkat och sålt Svarta Lådor (eller som han själv kallade dem: markeringsätare) som gjorde det möjligt att ringa gratis till den som anslutit apparaten till sin telefon. Innan han startade försäljningen erbjöd han Televerket att köpa uppfinningen för 3 miljoner kronor. Televerket svarade inte ens på brevet.

Rolig Teknik dog efter en razzia i Göteborg 1993. Denna var föranledd av att Alsätra börjat publicera anonyma annonser där annonsörerna kunde erbjuda varor med tidningen som mellanhand utan att behöva skylta med namn och adress. För varje produkt där betalningen distribuerades via tidningen tjänade Rolig Teknik 10 kr. Eftersom annonsernas innehåll var minst sagt suspekt ansågs detta vara detsamma som häleri och vapenhandel. Efter att polisen för första gången i svensk historia inhämtat tillstånd från regeringen slog man till mot tidningsredaktionen.2 Sedan dess har det varit fullständigt tyst kring såväl Rolig Teknik som Alsätra personligen. Möjligheten att använda de "markeringsätare" som tidningen publicerat ritningar till försvann fullständigt i och med AXE-systemet, men många av de andra tipsen fungerar än idag."
Citera
2007-05-28, 19:51
Medlem
Scuttles avatar
Kan nämnas att tidningarna finns på Kungliga Biblioteket i stockholm, mikrofilmade, så om nån känner sig manad så är det bara att trava dit och fixa kopior
Citera
2007-05-28, 21:33
Medlem
Ogres avatar
Aah, nostalgi. Jag måste kolla om jag inte har några nummer kvar någonstans.
Citera
2007-05-28, 22:13
Medlem
aptangos avatar
Jag har dessa inscannade (samtliga nummer tror jag). Jag vettefan var skivorna tagit vägen bara, var och letade igenom två källarförråd men hittade inget. Ska kolla igen.
Citera
2007-05-28, 22:23
Medlem
Skulle vara kul att ta del av dessa Synd att det inte finns som e-böcker. Får se till att sEbook tar en tur till Stockholm och Kungliga Biblioteket
Citera
2007-09-12, 08:21
Medlem
Läste i en gammal FNA att rolig teknik även startat en hemsida men den verkar död. Skulle vara väldigt roligt att läsa dessa tidningar igen, själv försvann mina i en garagebrand för ett antal år sedan.
Citera
2007-09-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aptango
Jag har dessa inscannade (samtliga nummer tror jag). Jag vettefan var skivorna tagit vägen bara, var och letade igenom två källarförråd men hittade inget. Ska kolla igen.

Ja kolla kolla kolla!!!!

Vore ju helt guld att få dessa guldgruvor:-)

/Dröglappen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in