2007-05-27, 22:47
Medlem
Supranoos avatar
Hej! Jag har nyligt formaterat min dator och innan det sparade jag allt jag ville ha kvar men jag måste ha klantat mig för några bilder som jag måste ha kom inte med. Finns det något program som gör att man kan få tillbaka data efter man formaterat en dator.

Tack på förhand

MVH Suppan
Citera
2007-05-27, 23:06
Medlem
DennisOlofs avatar
Svårt, du kan ju prova undelet program och liknande.

Men om du formaterade (inte snabbformatering) samt la in t.ex. WinXP på nytt eller tog bort partitionen och skapade en ny är det nog ganska kört.
Citera
2007-05-27, 23:15
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Svårt, du kan ju prova undelet program och liknande.

Men om du formaterade (inte snabbformatering) samt la in t.ex. WinXP på nytt eller tog bort partitionen och skapade en ny är det nog ganska kört.

Jag formaterade, la in ett nytt xp
Citera
2007-05-27, 23:17
Medlem
Det är lite skillnad beroende på filsystem som används, de flesta kör NTFS idag. Raderar man en fil på vanligt sätt så sätts en flagga i MFT att platsen är ledig. Filen finns dock fortfarande kvar. När du formaterar en hårddisk skapas en ny MFT (Master file table) , och installerar du om ett operativsystem kommer all data som en gång låg på denna plats att skrivas över.

Det som går att återskapa är data som inte ligger på den överskrivna delen. Nu talar jag om vad privatpersoner kan göra, använder man sig av mer avancerade metoder, exempelvis genom att läsa av magnetisk variation så finns det en chans att återskapa överskriven data (till en viss gräns)

Räddade en mp3-samling åt en kompis, med ett program som heter 'Getdataback for NTFS' nu hade han inte formaterat om datorn, men om du har lite tur går det.
Citera
2007-05-28, 00:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis, i praktiken kan man rädda filer som man "opps råkade fimpa bort data" om man då t.ex. har stängt av datorn och inte gjort något på en vecka. Startar upp den igen och kör programet som buzifer pratar om.

Så fort man skrivit över data där filen eller det man ska återställa finns går det inte att få tillbaka informationen, inte med program eller för vanliga användare.

Därav viktigt att ha någon form av backup på sådant som är livsviktigt
Citera
2007-05-29, 10:23
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer

Räddade en mp3-samling åt en kompis, med ett program som heter 'Getdataback for NTFS' nu hade han inte formaterat om datorn, men om du har lite tur går det.

Ska testa med det programmet då ja kommer hem, sitter på jobbet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Därav viktigt att ha någon form av backup på sådant som är livsviktigt

Jo jag tog en backup, men det var några år sedan och nu vet jag inte var jag har den :P
Citera
2007-05-29, 12:32
Medlem
dilevas avatar
Jag fick en gammal hårddisk av en kompis som var formaterad. (Vet ej om det var en snabbformatering men det tror jag inte för han brukar vara noga med formateringar). Efter en tids användning formaterade jag den själv men glömde att göra en backup på några viktiga filer. Jag använde mig av Getdataback och fick tillbaka alla mina filer men hittade även ganska många intressanta filer från min kompis.

Så det är helt klart värt att testa.
Citera
2007-05-30, 10:22
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Jag fick en gammal hårddisk av en kompis som var formaterad. (Vet ej om det var en snabbformatering men det tror jag inte för han brukar vara noga med formateringar). Efter en tids användning formaterade jag den själv men glömde att göra en backup på några viktiga filer. Jag använde mig av Getdataback och fick tillbaka alla mina filer men hittade även ganska många intressanta filer från min kompis.

Så det är helt klart värt att testa.

Ska testa programmet då jag kommer hem, hoppas det fungerar
Citera
2007-05-30, 15:26
Medlem
blueCommands avatar
Skickar detta till Övriga IT

/Mod
Citera
2007-05-30, 18:56
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Skickar detta till Övriga IT

/Mod

Tror att tråden passar ännu bättre i Datoranvändning och skickar den därför vidare dit.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in