Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-28, 14:27
  #13
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
med lite vilja, ork och #gentoo@qnet så funkar gentoo underbart som första dist
Det är ju just det som TS visat att denne inte har.
Citera
2007-05-28, 16:25
  #14
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westerberg
är kvar på debian? Jag ska köra gentoo för att lära mig linux. Jag ska köra linux för att linux är bättre att hacka med än windows. och verkar vara bättre operativsystem över huvudtaget. rätta mig om jag har fel

Om du skall lära dig Linux rekommenderar jag inte Gentoo, då installationen är ganska krånglig och det är mycket att sätta sig in i.
Kubuntu är i så fall mycket bättre.

Du snackar om att "hacka" utan att ens veta hur man installerar ett operativsystem, du borde sänka dina ambitioner och ta en sak i taget.
Citera
2007-05-28, 18:44
  #15
Medlem
Okej. Känner mig nerstampad. "kränkt" sänka mina ambitioner visst... Men vilja och ork har jag. När jag var ca 15 år byggde jag min första dator själv. Tog mej nog ca 6 timmar och jag stötte på bekymmer lite då och då men klurade ut vad felet var hela tiden. Ni säger i princip" använd google. Du är så lat. " Men värför leta efter det svaret när jag var upptagen och det finns trevliga människor som är villiga att lägga ner tid på mig. Ursäkta om jag stör med att fråga. Hädan efter ska jag googla i första hand. Srry

Tack iaf
Citera
2007-05-28, 19:18
  #16
Medlem
Jag ser inget som helst fel i att man vill använda Gentoo som första dist, men dock så får man räkna med att det tar tid i början och att inget är på plats.

Men som någon redan nämnt, ladda ner minimal cd'n och läs handboken och installera efter den. Då har du en bra start, sedan så finns det mycket dokumentation på gentoo.org, forums.gentoo.org och gentoo-wiki.com som ger dig bra hjälp på vägen. Viktigt är att man inte får ge upp, utan går det fel eller skiter sig så kolla forumet eller installera om.

Min första installation av gentoo tog lite drygt 2 dagar från det att jag startade tills jag hade ett fungerande system med X och firefox. Numera tar en ominstallation inte mer än 20-30 minuter då jag har en backup av mitt fungerande system som jag använder.
Citera
2007-05-28, 19:36
  #17
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westerberg
Okej. Känner mig nerstampad. "kränkt" sänka mina ambitioner visst... Men vilja och ork har jag. När jag var ca 15 år byggde jag min första dator själv. Tog mej nog ca 6 timmar och jag stötte på bekymmer lite då och då men klurade ut vad felet var hela tiden. Ni säger i princip" använd google. Du är så lat. " Men värför leta efter det svaret när jag var upptagen och det finns trevliga människor som är villiga att lägga ner tid på mig. Ursäkta om jag stör med att fråga. Hädan efter ska jag googla i första hand. Srry

Tack iaf

Det var nog inte för att vara otrevlig mot dig som en del av oss påpekade att Gentoo inte är något för dig. Du begriper helt enkelt inte vad du ger dig in på, och verkar inte heller ha förmågan att ta reda på det.

Om du är upptagen och lat så bör du verkligen använda Google, eftersom det går oändligt mycket fortare att googla på "emerge xorg" och läsa första träffen än vad det gör att formulera en fråga här och sedan behöva vänta till dess att någon orkar svara.

Du får i hemläxa att läsa http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html innan du gör bort dig igen.
Citera
2007-05-28, 19:59
  #18
Medlem
haha kom på det efter jag hade läst min tråd hur himmla dumt det såg ut ^^ tack iaf ska läsa länken när jag har tid :P, jag ska köra gentoo iaf redan bestämt och det finns ingen envisare en jag ;P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback