Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-27, 20:14
  #1
Medlem
Nu när jag äntligen skall ta det stora steget, att flytta hemifrån mamma, tänkte jag på samma gång sälja min stationära dator, då den är gammal, äcklig, högljudlig, och ful. Tänker istället investera mig i en laptop. Är det någon som har aning vad man ska välja?
Tänker främst använda den till grafisk formgivning, men även som speldator. ett + vore ju om den klarade av BF2. Budget ligger på ~8000-10000.
Citera
2007-05-28, 00:56
  #2
Medlem
motivs avatar
Dell (6400 serien)

*Bra Prestanda.
*Tysta (blir inte så varma).
*Bra service.

Spelar nya BF 2142 på den och det rullar på fint
Citera
2007-05-28, 11:56
  #3
Moderator
Falukropps avatar
Med risk för att låta negativ, de grejer du tänkt använda din dator till är ungefär det laptops är som sämst på.
Grafik och processorintensiva prylar körs bäst på en stationär dator. Det är nog en god ide att försöka tänka om lite där.

Det går att bygga en stationär dator mycket tyst också. Välj kvalitetsfläktar och en hårddisk som alstrar lite ljud.
Se till att hitta ett välisolerat chassi.
Är man riktigt anal kan man köpa ljuddämpningsmattor att isolera med. Jag köpte sådana på Biltema, kostade runt 70 spänn för en halv kvadratmeter har jag för mig. En sån räckte gott till att ljudisolera en dator, och det är en markant skillnad.
Vill man gå steget längre kan man skaffa vibrationsdämpande gummimattor och limma fast innan man drar dit skumisoleringen.
Citera
2007-05-28, 12:04
  #4
Medlem
dell 6400

Dom grafik alternativ dell erbjuder i den serien är väl inte alltför imponerande. Jag tror att man måste upp en prisklass eller två om det skall vara nån spelprestanda att tala om. Läs gärna nya M3 där dom har ett specialnummer om just bärbara datorer och vilka typer och användningsområden det finns.
Citera
2007-05-28, 12:05
  #5
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boner
Dom grafik alternativ dell erbjuder i den serien är väl inte alltför imponerande. Jag tror att man måste upp en prisklass eller två om det skall vara nån spelprestanda att tala om. Läs gärna nya M3 där dom har ett specialnummer om just bärbara datorer och vilka typer och användningsområden det finns.

Håller med, skit i laptopen och köp en ny stationär. Plugga lite extra så att du hittar delar och kylning som är så tysta som möjligt.

Lycka till!
Citera
2007-05-28, 12:28
  #6
Medlem
Chokes avatar
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100273

Bra dator till ett ännu bättre pris. Lär duga utmärkt för dina ändamål.
Citera
2007-05-28, 15:01
  #7
Medlem
Gaffans avatar
Thinkpads e rätt bra.. men dom ligger typ på 20 000kr..
Citera
2007-05-28, 17:23
  #8
Medlem
Jo, men grejen är ju den att jag ev. kommer sitta på tåget en hel del de kommande 12 månaderna. Ville bara ha något som är smidigt att ta med sig, men också en prestandastark dator.
Linken till laptopen på Dustin fungerar inte tyvärr.
Citera
2007-05-28, 17:30
  #9
Medlem
Just det, ett stort + är ju om den har 17" skärm.
Och det bra är ju att jag drar av momsen senare, då morfar tar det på sitt företag
Citera
2007-05-28, 17:49
  #10
Avstängd
Hej!

Jag själv, är ägare av en sån dator: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv...-12435600.html

Ligger väll på 10490 nu, köpte själv för 12000 för 3 månader sen. Kan säga att jag är nöjd. Hur skön som helst , spelar cs: source utan några problem som helst.
Citera
2007-05-28, 18:07
  #11
Medlem
Chokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Linken till laptopen på Dustin fungerar inte tyvärr.
Den fungerade utmärkt förut... Verkar som de tagit bort erbjudandet nu tyvärr. En HP NX9420 var det iallafall till sjukt bra pris.
Citera
2007-05-28, 18:25
  #12
Medlem
Samma Hp som dom pratade om förut här i forumet ? Jo, jag funderade starkt på den. Antagligen ska man inte vänta.


Edit;
Om man kollar på prisjakt's prisutveckling på HP NX9420, så ser man att priserna har gått upp och ner. Senast den kostar 9000 var 1 Februari till 4 Mars, Sen drog priset upp till 11 tusen. sen har den gått lite upp och ner, och tillsist legat på 9000 i 1.5 månad. Antar att priserna sjunker inom kort. Förhoppningsvis.
BTW, är det något spel som stödjer användning av dubbelkärning processor? Så att den arbetar med båda menar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback