2007-05-27, 14:54
Medlem
hårdkårs avatar
God valfri tid på dygnet kära Flashbackare.

Som vanligt har jag fått en tokig idé som jag gått och grubblat på.
Det är så att jag tänkte bygga en egen dator. Inte köpa ett färdigt moderkort med ett mäktigt bildfångskort. För att sedan bygga in detta i en oanständig flerfärgad lysrörsbeklädd datorlåda. Därefter försöka finna någon stolthet i det.
Nej här ska jag verkligen göra allt själv. Har suttit, letat på nätet och till min glädje funnit andra som haft dessa idéer. Jag har hittat ritningar till Spectrum ZX kloner bl.a. Även att det fortfarande tillverkas något upphettade utgåvor i det forna Sovjet. Jag har funderat främst på Spectrum ZX men även andra datorer med Zilog Z80, en ABC 80 kanske? Eller varför inte något med en Motorola 68000? I värsta fall en renodlad PC kompitabel 8088 eller senare.
Jag själv som var nyploppad 1986 under denna guldålder för hemmafixare som kunde köpa datorer som byggsats. Detta måste vara det optimala hobbyprojektet, sparkar lödsatser med blinkande julgranar på bollarna, hårt.

Nu till saken är det någon annan som pysslat med detta? Som kan dela med sig av sina betänkligheter. Eller rent allmänt vilken plattform är lämplig att utgå i från i olika avseenden?

Länk till sida med olika Spectrum kloner: http://tarjan.uw.hu/zxclones_en.htm Klicka på Chrome för att se ritningar m.m till en av dem.
Citera
2007-05-28, 00:51
Medlem
Bah, kallar du det att bygga själv? Du ska ju bygga allt från grunden, designa egna logikkretsar med hjälp av hundra- ja t.o.m. tusentals transistorer. Såg nåt projekt då en snubbe hade byggt en dator helt själv, alltså designat med egna transistorer från grunden. OK den var ju inte direkt kraftig, och att koppla den till en skärm funkade ju inte direkt, men satans häftigt var det, iaf för oss som fyller hårddiskar med hårdvaruporr istället för vanlig porr.
Citera
2007-05-28, 01:14
Medlem
Alltså jag antar att du vill koppla den till någon form av skärm samt kanske köra några program som du inte nödvändigtvis har skrivit själv på den. Då gör du nog rätt i att kolla på såna projekt du har nämnt. Vissa processorer kan man ju t.o.m. köra Linux på, typ PPC. Fast du har väl riktat in dig på lite mindre kraftfulla grejer.

Om du är beredd att skriva eget os eller anpassa nåt OS som finns till den processor du har valt så finns det ju hur mycket processorer som helst att välja på. Åh gud det vattnas i min mun vid tanken på vilka udda coola datorer man skulle kunna bygga.
Citera
2007-05-28, 01:33
Medlem
Megaforces avatar
På flera högskolor så har man labbar där man skall montera/löda ihop en egen dator med nån mikroprocessor typ 6809 samt en del periferikretsar mm. De labbsatser som behövs samt kompendier/manualer brukar gå att köpa löst för några hundra så den som är intresserad kan ju börja med en sådan..
Citera
2007-05-28, 11:50
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På flera högskolor så har man labbar där man skall montera/löda ihop en egen dator med nån mikroprocessor typ 6809 samt en del periferikretsar mm. De labbsatser som behövs samt kompendier/manualer brukar gå att köpa löst för några hundra så den som är intresserad kan ju börja med en sådan..

Jepp, skulle nog också tipsa om det som utgångspunkt. Det är så otroligt mycket som kan gå fel när man håller på med ett sånt projekt, så det första man bör göra är att få lite rutin på felsökningsförfarandet. Och sånt brukar det stå hur man gör i de där kompendierna. Dessutom får man ett bättre hum om hur allt hänger ihop. Det vore ju synd om man etsat kretskort etc och kommer på att man missat nåt. Bara att börja om från scratch.

När man fått lite erfarenhet sen kan man börja ge sig på helt egna prylar.
Citera
2007-05-28, 19:54
Medlem
hårdkårs avatar
Tack och bock för svaren.
Hade tänkte slå ihop så många saker som möjligt. Nytta med nöje. Hade varit kul att få ihop en klon man kan spela gamla spel på. Hade tänkt ändra om lite i ritningarna och bygga efter mina egna val. Då kan man plocka det bästa från de olika klonerna. Som sagt hade inte tänkt sno rakt av utan göra ett eget kretskort. Innan dess har jag givetvis experimenterat på brödkort.

Ska spana in "labb-kit" av olika slag. Jag är trotsallt inte helt omöjlig. Även om någon form av "kompitabel" dator hade varit fränast.
Citera
2007-06-13, 21:01
Medlem
hårdkårs avatar
Är det någon som känner till och/eller kan bifoga några länkar till byggsatser av datorer? ELFA har men inte så mycket.

Förövrigt har någon fler tips angående att bygga en klon mottages detta tacksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in