God valfri tid på dygnet kära Flashbackare.
Som vanligt har jag fått en tokig idé som jag gått och grubblat på.
Det är så att jag tänkte bygga en egen dator. Inte köpa ett färdigt moderkort med ett mäktigt bildfångskort. För att sedan bygga in detta i en oanständig flerfärgad lysrörsbeklädd datorlåda. Därefter försöka finna någon stolthet i det.
Nej här ska jag verkligen göra allt själv. Har suttit, letat på nätet och till min glädje funnit andra som haft dessa idéer. Jag har hittat ritningar till Spectrum ZX kloner bl.a. Även att det fortfarande tillverkas något upphettade utgåvor i det forna Sovjet. Jag har funderat främst på Spectrum ZX men även andra datorer med Zilog Z80, en ABC 80 kanske? Eller varför inte något med en Motorola 68000? I värsta fall en renodlad PC kompitabel 8088 eller senare.
Jag själv som var nyploppad 1986 under denna guldålder för hemmafixare som kunde köpa datorer som byggsats. Detta måste vara det optimala hobbyprojektet, sparkar lödsatser med blinkande julgranar på bollarna, hårt.
Nu till saken är det någon annan som pysslat med detta? Som kan dela med sig av sina betänkligheter. Eller rent allmänt vilken plattform är lämplig att utgå i från i olika avseenden?
Länk till sida med olika Spectrum kloner:
http://tarjan.uw.hu/zxclones_en.htm Klicka på Chrome för att se ritningar m.m till en av dem.