2007-05-26, 20:53
Medlem
Hej!

Letar efter lite bra musik.. Någon som helt sonika har tips på förbannat bra band?

Ni behöver såklart inte namedroppa band som alla känner till för det verkar väl lite konstigt så tänkt lite längre än Dimmu, Dark Funeral, Lord Belial, Mayhem, Emperor, Amon Amarth, Kalmah, Nifelheim, Dark Tranquility etc..

Vore också trevligt om ni kan skriva några rader om varför just det är ett bra band så det slipper bli en renodlad listtråd.

//mrmlz
Citera
2007-05-27, 12:41
Medlem
Forever Winters avatar
Gillar ett band från Kanada som heter Augury.
De spelar en mer modern variant av BM med skickliga musiker.
http://www.augurymetal.com/assets/so...beatus_192.mp3
OBS! det finns tydligen två band som heter Augury.

Stockholmska Watain har du säkert inte missat men i alla fall... Mer en primitiv sort.

Svenska Scar Symmetry är en melodisk BM. Många menar att det över huvud taget inte ens är BM men jag gillar det i alla fall. Väldigt melodiska refränger som är så populärt just nu.
Citera
2007-05-27, 12:56
Medlem
Nazipolizeis avatar
Sorhin - Sveriges bästa Black Metal band imo! Texterna handlar om misantropi och död och gitarr riffen är helt underbara, lite agressivare och bättre producerat än vanlig oldschool BM. Tanka skivan Apocalypsens Ängel, lätt de bästa dom har gjort.

Silencer - inga ord nödvändiga, bara http://www.youtube.com/watch?v=7kDuGlw2NUo
Svenskt obskyrt BM band, Tanka albummet Death - Pierce Me och bli frälst!

Ablaze My Sorrow - Melodeath men ändå inte tråkig GBG-döds....
Tanka skivan Anger, Hate, Fury!

Ensiferum - lätt döds med mycket folk inslag och vikinga texter..
S/T plattan är den som gäller här!
Citera
2007-05-27, 13:06
Medlem
Darkness Itselfs avatar
Tja om man som jag älskar Marduks "nya" sångares (Mortuus) röst ska man ju definitivt kolla upp Funeral Mist och Triumphator där han också skrålar i.

Sen har vi ju svenska Pest (ocså black) som bland annat har spelat in den helt jävla otroligt bra Daudafaerd.

Annat bra black/döds/vansinne är ju Anaal Nathrakh som jag hoppas att ingen missar att upptäcka...
Citera
2007-05-27, 13:08
Bannlyst
Tänkte säga Bathory men det känner du såklart till. Nokturnal Mortum är bra, särskilt skivorna Lunar Poetry och Twilightfall. Summoning är nog den bästa blackmetalgruppen någonsin, det finns en låt på deras hemsida om du vill höra. http://www.summoning.info/Mp3.php
Citera
2007-05-27, 13:41
Medlem
At The Gates såklart! riktiga legender, Death-Metal med lite melodiska inslag. Testa "Terminal Spirit Disease" plattan först.

Atheist - Teknisk death/thrash-metal av den gamla skolan också ett par legender som var otroligt inovativa för sin tid.

Naglfar - Gillar mest första plattan, mörk ock melodisk (Vittra).

Dissection - ett MÅSTE ifall du gillar Black/Death, rekommenderar de två första plattorna (The Somberlain & Storm of the Lights Bane)

Gates of Isthar - Melodeath av den gamla skolan.

Inte helt okända band direkt men
Citera
2007-05-27, 14:45
Medlem
VONKANs avatar
Ett band jag nyligen upptäckt är svenska Mortuus. Skivan är väl ute nu.

Väl värt att gå in och lyssna på.
http://www.myspace.com/mortuusswe
Citera
2007-05-27, 16:48
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emse

Naglfar - Gillar mest första plattan, mörk ock melodisk (Vittra).

Skulle säga att den är troligen den bästa svenska blackmetal-skivan som släppts.

Till trådskaparen nu :

Tycker du borde ge Wintersun en chans iaf. Melodisk death med folkmelodier.

Ninnghizhidda är ju troligen det bästa som någonsin kommmit från tyskland. Checka plattan Demigod. Helt otroligt. Symfonisk black metal när den är som bäst.

Hecate Enthroned, otroligt bra melodiskt black metal band från england.

Sen har vi en av mina personliga favoriter, Satyricon.
Tror jag inte behöver säga så mycket mer. Lyssna på låtar som Supersonic Journey, Mother North, du som hater gud och woods of eternity och du kommer förstå. Med Satyr på vocals och Frost (1349) på trummor.
Citera
2007-05-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Skulle säga att den är troligen den bästa svenska blackmetal-skivan som släppts.

Till trådskaparen nu :

Tycker du borde ge Wintersun en chans iaf. Melodisk death med folkmelodier.

Ninnghizhidda är ju troligen det bästa som någonsin kommmit från tyskland. Checka plattan Demigod. Helt otroligt. Symfonisk black metal när den är som bäst.

Hecate Enthroned, otroligt bra melodiskt black metal band från england.

Sen har vi en av mina personliga favoriter, Satyricon.
Tror jag inte behöver säga så mycket mer. Lyssna på låtar som Supersonic Journey, Mother North, du som hater gud och woods of eternity och du kommer förstå. Med Satyr på vocals och Frost (1349) på trummor.

Oh ja! Naglfar är förbannat jävla bra! 12th Rising vet jag inte hur många gånger jag har lyssnat på.

Ninnghizhidda hittade jag i högstadiet någon gång förjävla fina de med. Conquering what once was låten... Uj uj!

Wintersun spelas det med! Hecate Enthroned däremot har jag aldrig hört och ska definitivt leta fram någon skiva.

Många bra tips i tråden ska ta och leta fram lite av musik så har jag något att lyssna nu på i sommarvärmen!

//mrmlz
Citera
2007-05-27, 17:02
Medlem
LeonardHummers avatar
Bästa black-metal albumet genom tiderna; Thorns album med samma namn. Har man inte lyssnat på det har man inte lyssnat på blackmetal.

Annars är ju Burzums Filosofem också en jävla höjdare, samt 1349s Hellfire om man vill ha en lite fetare produktion.
Citera
2007-05-27, 17:33
Medlem
abbe101s avatar
venom känner du troligen till riktigt bra iallafall deras senare skivor
Citera
2007-05-27, 19:39
Medlem
rekommenderar starkt The Crown. Mitt absoluta favoritband när det kommer till metal.
De spelar nån blandning av deathmetal och thrashmetal.

bästa skivan är Deathrace King
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in