• 1
  • 2
2007-05-26, 12:20
Medlem
Bronzoms avatar
Hej alla glada !

Min dator börja bli 5-6 år nu och lite risig. Den uppträder underligt ibland, svårt att komma ut på internet etc. Com Hem support har uppmanat mig att FORMENTERA datorn.
Vad innebär detta ? Vad gör man då ? Och hur går det till?
Tacksam för lättfattat svar då jag är dålig på datorer. Jag har Windows XP.
Citera
2007-05-26, 12:29
Medlem
junks avatar
Spara undan dom filerna du vill spara på CD/DVD/USBminne stoppa in din win xp skiva välj advanced tror jag så kan du ta bort den befintliga partitionen och formatera en ny.
Citera
2007-05-26, 12:34
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzom
Hej alla glada !

Min dator börja bli 5-6 år nu och lite risig. Den uppträder underligt ibland, svårt att komma ut på internet etc. Com Hem support har uppmanat mig att FORMENTERA datorn.

Innebär att du tar bort all information från din hårddisk. Du kommer bli tvungen att installera om Windows och de program du har på nytt.

Ta backup på dina viktiga dokument som du vill ha kvar innan du formaterar!
Citera
2007-05-26, 12:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Hej alla glada !

Det allra första du ska göra är att ta backup på allt som är viktigt som du vill spara så att det inte försvinner. Du kan göra backup genom att spara ditt material som dokument och sånt till diskett, bränna till en cd/dvd eller spara till ett USB-minne
När du har gjort allt det kan du fundera på formattering och sånt, har du tur kanske du inte behöver formattera hårddisken.

Vad händer egentligen då, har du fått in ett virus/spyware i datorn?
Har du installerat ett antivirusprogram i datorn, uppdaterat det och skannat igenom hårddisken?

Ett bra gratis antivirusprogram är AVG som du kan ladda ner och köra
http://free.grisoft.com/doc/5390/lng/us/tpl/v5

Du kanske också kan ladda ner och köra Adaware som tar bort spyware och sånt
http://www.lavasoftusa.com/products/...e_personal.php

Prova att göra det här sakerna först tycker jag innan du formatterar och framför allt backa upp alla dokument och sånt som du vill spara för vid en formattering förvinner alltihopa
Citera
2007-05-26, 12:36
Moderator
skunkensunes avatar
Här får du en länk som kanske kan hjälpa dig:

http://www.forumet.nu/cms_view_article.php?=&aid=3
Citera
2007-05-26, 18:51
Medlem
Bronzoms avatar
Inga fler tips ?
Citera
2007-05-26, 18:56
Medlem
nope.. Bara tuta och köra..
Citera
2007-05-26, 19:46
Medlem
-FÅR JAG?

Rekommendra mig till vad jag skriver på tråden "Formateringsproblem": http://www.flashback.org/showthread.php?t=490400!
....även om detta nu inte gav så mycket till den trådskaparen.
Citera
2007-05-26, 20:27
Medlem
Citat:
Inga fler tips ?

köp ny dator =)
Citera
2007-05-26, 21:49
Medlem
-Å VA´FÖ DE DÅ???????????????

Köpa ny dator, tycker Jimman här ovan, på att Bronzom:s dator nu är lite seg. Å så ett halvt decennium gammal. -Ja inte behövs det en ny dator på att den nuvarande är seg, för alltså sådant blir datorerna, sedan de har fyllts med allt möjlig smörja-databitar.
Som det ju bara är att ta bort, att rensa de olika minnena i datorn från datorbitar. Å så fylla på de alla olika programmen.
Och 5, 6 år är väl ingen ålder på en dator och dess program, som man ju också kan uppgradera.

...men det är ju klart, en ny dator innehåller ju olika mer kapaciteter. Som, ju nån gång kan vara till fördel. Inser jag här med min 600 MHz och 98:2.
-Å andra sidan har jag ju en G:a hertzare och XP under bordet; när jag nu en gång får ändan ur vagnen och använder den: jaha, sån är jag!
Citera
2007-05-28, 13:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hej !

Se först till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc.)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc.

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.2 Förbered & Starta datorn via XP CD-skivan
OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. (Dessa kopplas in först när datorn skyddats)
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del
(Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8 eller F10 Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i manualen)

Se till att Startordningen är 1: CD-Rom 2: HardDrive 3: Inget!
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
Välj Exit & Save
(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa! När skärmtext anger att datorns hårdvara kontrolleras, Hoppa till avsnitt 3 på nästa sida

3 Installationen Av XP Börjar
BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas
*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp (Skärm blir tillfälligt svart)

Vid ”Installationsprogram för XP Professional” Följ anvisningar på skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas* Följ anvisningarna på bildskärmen (Markera partition, Tryck D, osv.)
När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på XXXXMb eller enligt egeT ÖNSKEMÅL! (Tryck C skriv: XXXXXMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] XXXXMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (vÄLJ aldrig Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

Låt datorn starta om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN
PS! Vid denna omstart gå in i BIOS & ändra Startordningen är 1: HardDrive 2:inget 3: Inget DS!

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Det är väl ungefär svaret på din fråga!

Citera
2007-05-28, 13:57
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Inga fler tips ?

jag rekomenderar att du delar upp hårddisken i partitioner så att du i framtiden kan formatera endast C: när windows börjar spöka. då kan du ha dina filer på D:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in