2007-05-27, 10:26
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag rekommenderar dig att istället använda SSH. Enklaste sätet att göra det är att du går in i inställningarna för fildelning och klickar för Fjärrinloggning. Sedan skapar du ett konto på din dator som dina vänner kan använda. Se till att det inte är ett adminkonto utan ett vanligt användarkonto. Gör sedan en massa alias till de mappar som de ska ha tillgång till och lägg dem i det nya kontots hemmapp. Se till att intställningarna för dessa mappar är så att Grupp kan läsa dem (ctrl-klicka och välj Visa info).

Sedan kan dina polare använda sftp eller scp inloggning med WinScp (om de kör Windows) eller Cyberduck (om de kör mac) på port 22.

Anledningen till varför SSH är bättre är framför allt att överföringen är krypterad.

Du bör dock också tänka på en grej till, nämligen att OSX har lite tokiga inställningar för SSH som kanske bör ställas in. Det gör du genom att öppna en terminal och skriva följande.
sudo nano /etc/sshd_conf
Du får sedan skriva in ditt lösenord och kan sedan ändra i den filen. Se där till att det på en rad står
PermitRootLogin no
Står det yes ändra det bara till no. Då kan man inte logga in som root på din dator. Jag skulle även byta ut porten från 22 till typ 88822 istället då förr eller senare någon tuffpojke12 kommer hitta dig på port 22 och försöka ta sig in.

EDIT: OSX har Apache förinstallerat så det är inte svårt att kicka igång en webserver, men jag har haft lite problem med att slänga upp stora filer.

Leta då hellre upp något system liknande Ampache men som gäller för mer än bara delning av musik. Fast då börjar det bli ett litet projekt som kommer ta lite tid att få igång.
Citera
2007-05-27, 11:02
Bannlyst
Skickafilen.se eller rapidshare.com funkar ju också bra om du bara vill ha ett alt. till msn
Citera
2007-05-27, 11:51
Medlem
snousers avatar
Ta fram en gammal 386a ur garderoben, installera Linux med xampp och ställ sedan in "server" i garderoben igen. Då har du en fullt fungerande *server.
Citera
2007-05-27, 15:02
Medlem
PureFTPd är ett bra o enkelt program för att göra det du vill;

http://www.idg.se/2.1085/1.100099

(Läs också gärna ovanstående guide så blir det enklare)
Citera
2007-05-28, 21:38
Medlem
Etanols avatar
Äpple-menyn -> Systeminställningar -> Fildelning -> Ftp kanske kan hjälpa?
Citera
2007-05-31, 10:25
Medlem
semafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Han har rätt, bätttre att drämma på Apache. Det tråkiga med en ftp är att man måste lära 90% av sina vänner att använda en ftpklient. En webbrowser kan varenda människa använda numera

Man kan ju gå in på en FTP server med en vanlig webbrowser också..
ftp://blabla.com
Citera
2008-10-26, 03:01
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Tänkte återuppliva denna tråd.

Tänkte själv sätta upp en FTP på min MacBook, helst en som mina vänner kommer åt genom att gå in i browsern och ladda ner utvalda filer.

Hur gör jag det? "Delning" verkar inte fungera så bra... Finns det något lätt program att använda för detta ändamål? Har ingen egentlig erfarenhet av FTP så all hjälp uppskattas.
Citera
2008-10-26, 11:20
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillLovelyPony

Tänkte själv sätta upp en FTP på min MacBook, helst en som mina vänner kommer åt genom att gå in i browsern och ladda ner utvalda filer.

Hur gör jag det? "Delning" verkar inte fungera så bra... Finns det något lätt program att använda för detta ändamål? Har ingen egentlig erfarenhet av FTP så all hjälp uppskattas.
Systeminställningar -> Delning -> Fildelning, finns väl knappast ett lättare alternativ?
Citera
2008-10-26, 12:05
Medlem
karlans avatar
Citat:

Jag tipsar starkt om programmet Papaya.
http://lightheadsw.com/papaya/

Bara dra en fil till ikonen, så delar du ut filen enkelt och smidigt så att vänner kan komma åt dem
Citera
2008-10-26, 13:10
Medlem
En bra guide om hur du sätter upp ett konto som bara har FTP-åtkomst.

Glöm inte att öppna upp porten i routern, och se till att brandväggen i OS X släpper igenom trafiken.

Lycka till!
Citera
2008-10-26, 14:07
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testapan
En bra guide om hur du sätter upp ett konto som bara har FTP-åtkomst.

Glöm inte att öppna upp porten i routern, och se till att brandväggen i OS X släpper igenom trafiken.

Lycka till!

Vilken port ska öppnas och hur öppnar jag upp det i brandväggen i OS X?
Citera
2008-10-26, 20:54
Medlem
karlans avatar
Citat:
Vilken port ska öppnas och hur öppnar jag upp det i brandväggen i OS X?
Standardporten är 21 för FTP, och jag är tämligen säker på att osx ska öppna den automatiskt om du sätter igång ftp-tjänsten.

Annars, Systeminställningar -> Säkerhet -> Brandvägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in